آذربایجان پست گمرکی جدید در مرز روسیه راه اندازی می کند


آذربایجان پست گمرکی جدید در مرز روسیه راه اندازی می کند

  باکو - ایرنا – صفر مهدی اف  رئیس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان گفت: پست گمرکی خان اوبا در منطقه خاچماز واقع در مرز روسیه در سال جاری راه اندازی می شود.

به گزارش ایرنا، اقدام جمهوری آذربایجان برای راه اندازی پست گمرگی جدید در مرز روسیه در قالب افزایش ظرفیت های ترانیتی این کشور و تقویت موقعیت ترانزیتی منطقه ای انجام می گیرد.

مهدی اف در نشست مربوط به نتایج سال ۲۰۲۰ و فعالیت آتی گمرک جمهوری آذربایجان اظهار داشت: جمهوری آذربایجان در حال حاضر در پست گمرکی خود با روسیه در منطقه "سامور" توانایی و ظرفیت بازرسی گمرکی، مرزی و عبور دادن روزانه ۵۰۰ کامیون به سمت روسیه را دارد و این در حالی است که طرف روسیه نهایتا روزانه ۲۵۰ وسیله نقلیه را می پذیرد.

وی افزود: ساخت و راه اندازی این پست گمرکی ترانزیت و تردد سریع کالاهای ایران به روسیه و بر عکس و همچنین وسایل نقلیه را تضمین می کند.

به گفته رییس گمرک جمهوری آذربایجان، با راه اندازی این پست گمرکی جدید تردد از مرز در مسیر شمالی (روسیه) راحت تر و سریعتر خواهد شد.

بنابر آمارهای رسمی گمرکات دو کشور، ترانزیت بار و کالاهای ایرانی از مسیر جمهوری آذربایجان به روسیه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین به مقصد داخل جمهوری آذربایجان از ایران، در سال اخیر بیش از ۴۵ درصد افزایش داشته است.

گزارش رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان دال بر محدودیت ظرفیت جاده ای در این مسیر، یادآوری ضرورت ایجاد مسیرهای جایگزین از جمله دریایی و ریلی و همچنین توصیه به هدایت و مدیریت ناوگان حمل و نقلی فصلی بوده است.

برخی رسانه ها اخیرا با استناد به اظهارات عده ای از صادر کنندگان ناشناخته محصولات کشاورزی و با اشاره به ازدحام کامیونها در پایانه های مرزی آستارا و توقف کالاهای ترانزیتی ایران در پایانه مرزی سامور در مرز جمهوری آذربایجان و روسیه، دولت آذربایجان را به کارشکنی و سنگ اندازی در مسیر صادرات کشورمان و کم کاری و عدم پاسخگویی سفارت ایران در این کشور نسبت داده اند که با گزارش اخیر رئیس گمرک جمهوری آذربایجان مبنی بر وجود مشکل از سمت روسیه، با واقعیت تطبیق ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر