یک فوق تخصص بخش ICU: درگیری شدید با بیماری پس از تزریق واکسن روسی مشاهده نشده است


یک فوق تخصص بخش ICU: درگیری شدید با بیماری پس از تزریق واکسن روسی مشاهده نشده است

یک فوق تخصص بخش ICU بیمارستان امام حسین(ع) تهران گفت: کارآیی واکسن کرونای روسی 91.6 درصد گزارش شده‌ و افرادی که پس از تزریق این واکسن به کروناویروس مبتلا شدند، به صورت شدید با بیماری درگیر نبوده و مواردی از مرگ‌ومیر هم در آنها مشاهده نشده‌ البته مطالعات هنوز در حال انجام است.

دکتر سیدپوژیا شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قانون کلی در پاندمی‌ها این است که هر واکسنی به دست شما رسید مطالعاتش تکمیل و عارضه خاصی برای آن گزارش نشده باشد، بنابراین بهترین حالت این است که واکسن را در صورت تمایل استفاده کنید تا جلوی پاندمی هرچه زودتر گرفته شود.

وی به عنوان فردی که واکسن روسی را تزریق کرده، در رابطه با علت اطمینان و استفاده از این واکسن، تصریح کرد: روس‌ها این واکسن را بر روی یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آزمایش کردند و نتایج سه فاز مطالعاتی آن که در مجله لنست منتشر شده، نشان می‌دهد این واکسن تاکنون عارضه خاصی نداشته، ۹۱.۶ درصد موفقیت‌آمیز بوده و به صورت صددرصدی از ابتلای شدید پیشگیری کرده است به همین علت با وجود اینکه واکسن کرونای روسی هنوز مجوز سازمان غذا و داروی ایالات متحده و سازمان بهداشت جهانی را کسب نکرده، از این واکسن استفاده کردم.

شجاعی با بیان اینکه تاکنون در میان داوطلبان تزریق واکسن در بیمارستان امام حسین(ع) عارضه خاصی مشاهده نشده است، ادامه داد: بنده به عنوان فردی که واکسن کرونای روسی را تزریق کردم، برای ساعاتی درد محل تزریق داشتم و علامت دیگری نداشتم و همکارانم هم علائمی مانند تب، لرز، بدن‌درد، سردرد، بی‌حالی و آبریزش بینی داشتند که برطرف شد.

این فوق تخصص بخش ICU در رابطه با انواع واکسن‌ها توضیح داد: واکسن‌ها از ویروس ضعیف شده، ویروس کشته شده، MRNA و یا از وکتور ویروس تشکیل شده‌اندکه مکانیسم‌های مختلفی دارند، اما در نهایت وظیفه همه این واکسن‌ها ترشح آنتی بادی در بدن است در ضمن مطالعات در این زمینه به تازگی آغاز شده و ممکن است در مطالعات بعدی کارآیی واکسن ها تغییر کند بنابراین بهتر است واکسیناسیون اختیاری باشد و هر کس تمایل داشت واکسن را تزریق کند.

وی در رابطه با افرادی که نباید از واکسن کرونای روسی استفاده کنند، مطرح کرد: طبق پروتکلی که برای استفاده از واکسن روسی تدوین شده است، استفاده از این واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال، خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود البته باید مطالعات بیشتری انجام شود تا بدانیم برای چه گروه‌هایی باید این واکسن تزریق شود و در چه گروه هایی عارضه‌دار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه استفاده از واکسن روسی برای افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شدند، هنوز تأیید نشده است، گفت: افرادی که به بیماری کووید مبتلا شده‌اند برای تزریق واکسن کرونا باید با پزشک مشورت کنند و سطح ایمنی بدنشان اندازه‌گیری شود چراکه اگر آنتی بادی بالا داشته باشند نمی‌توانند واکسن را تزریق کنند.

وی با بیان اینکه در صورت واکسیناسیون با واکسن روسی، چند درصدی امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد، اظهار کرد: مواردی که تاکنون وجود داشته نشان می‌دهد افرادی که پس از تزریق واکسن روسی به کرونا مبتلا شدند، به صورت شدید با بیماری درگیر نبوده و مواردی از مرگ‌ومیر هم در آنها مشاهده نشده‌ البته هنوز مطالعات در حال انجام است.

این فوق تخصص بخش ICU تصریح کرد: واکسن روسی در دو مرحله به فاصله ۲۱ روز تزریق می‌شود و چند هفته پس از تزریق مرحله دوم ۹۱.۶ درصد ایمنی وجود دارد اما این مسئله نباید باعث شود فرد از ماسک استفاده نکند، چراکه همچنان پاندمی در جریان است.

شجاعی در رابطه با جهش‌های این ویروس، توضیح داد: بحث‌های زیادی در رابطه با جهش‌های این ویروس وجود دارد اما با علائم بالینی دقیق نمی‌توان تشخیص داد که آیا این فرد به ویروس جهش یافته مبتلا شده و این مسئله باید از طریق آزمایشگاه و بررسی ژنتیک ویروس تأیید شود.

وی با بیان اینکه شایعات زیادی در رابطه با کرونای جهش یافته وجود دارد، ادامه داد: سرایت پذیری ویروس جهش یافته بیشتر از ویروس قبلی است و علائم ریوی ممکن است زودتر بروز کند اما درصد مرگ‌ومیر خیلی بالاتری ندارد بنابراین مردم باید از استرس دوری کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک کنند تا هر چه زودتر این پاندمی از بین برود و در صورت بروز علائم هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

فوق تخصص ICU شاغل در بیمارستان امام حسین(ع) تهران در رابطه با وضعیت رعایت پروتکل‌ها در جامعه، مطرح کرد: در بیمارستان ما روند بستری نسبت به هفته های قبل بیشتر شده بنابراین از مردم درخواست می‌کنیم پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا خاطره بد نوروز پارسال تکرار نشود.

شجاعی ادامه داد: یک سال است که همه مردم درگیر این ویروس هستند و ما، کادردرمان علاوه بر مشکلات مردم با بیماران کووید هم درگیر هستیم و هر روز از ساعت ۶ صبح تا شب در ICU با بیماران ارتباط داریم بنابراین از مردم می خواهیم اصول بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم روند ابتلای بیماران را کنترل کنیم.

یک فوق تخصص بیهوشی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی شهرهای جنوبی کشور تعداد بیماران افزایش یافته است و نیاز داریم با هوشیاری مردم در رعایت اصول بهداشتی از ادامه مرگ‌ومیر جلوگیری شود تا بتوانیم پیک بیماری را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت باید هر چه زودتر با واکسیناسیون، افراد بیشتری را واکسینه کند تا بتوانیم بر این پاندمی غلبه کنیم، یادآور شد: امیدوارم هرچه زودتر کل کادر درمان و اولویت‌بندی‌های جامعه واکسینه شوند و بتوانیم پاندمی را از بین ببریم.

شجاعی اضافه کرد: اگر یک کارگروه اقتصادی در زمینه خرید واکسن تشکیل شود و به بررسی هزینه خرید واکسن و درمان بیماران بپردازد، مشاهده می‌کنند که هزینه خرید واکسن خیلی پایین‌تر از هزینه درمان بیماران است، چراکه بستری بیماران در بخش ICU هزینه خیلی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن باید به صورت اختیاری باشد، اظهار کرد: داوطلبان تزریق واکسن به اندازه‌ای هستند که جلوی قطع زنجیره بیماری را بگیرند، چراکه با واکسینه کردن ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم، پاندمی از بین می‌رود البته مردم باید حواسشان به دلال‌هایی که واکسن می‌فروشند؛ باشد، چراکه چرخه نگهداری این واکسن‌ها مشخص نیست، بنابراین از دولت و نیروی انتظامی تقاضا داریم این مسئله را پیگیری کنند تا جلوی ضرر مالی و جسمی مردم گرفته شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور