افزون‌بر56 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه سیستان آبگیری شد


افزون‌بر56 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه سیستان آبگیری شد

زاهدان- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 56 هزار و ٧٠٠ هکتار از اراضی شمال استان از محل طرح 46 هزار هکتاری به دشت سیستان آبگیری شده و بقیه نیز از محل آب چاهک‌ها و از طریق انهار سنتی مشروب شده است.

محمدعلی نیکبخت روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در سال زراعی گذشته تا هفته اول دی ۹۸ با رها سازی ٢٢٠ میلیون مترمکعب آب از طریق انهار ۴١ هزار هکتار به زیر کشت رفت اما در سال زراعی امسال تا هفته اول دی با تحویل ١٠٧ میلیون مترمکعب آب از طریق طرح آبرسانی در محل حوضچه های پنج هکتاری ۵۶ هزار و ٧٠٠ هکتار از زمین های کشاورزان به زیر کشت رفته است.
وی ادامه داد: با قیاس این ارقام علاوه برصرفه جویی ١١٣ میلیون مترمکعبی آب شاهد ارتقای بهره وری آب مصرفی به ازای هرمترمکعب آب مصرفی از ٢ متر مربع سطح سبز به پنج متر مربع سطح سبز هستیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: با اجرای طرح تغییر الگوی کشت ارتقای بهره وری آب بیشتر خواهد شد.
وی افزود: تا کنون در ۲ مرحله آبیاری مزارع کشاورزان در پنج شهرستان حوزه سیستان ١٧٠ میلیون مترمکعب در محل حوضچه های پنج هکتاری تحویل کشاورزان شده است.

به گزارش ایرنا اهمیت و ارزش آب در دنیای امروز و ضرورت مدیریت مصرف و حفظ منابع آبی و نقش آب در توسعه بر کسی پوشیده نیست، کمبود آب یکی از عوامل محدود کننده اصلی توسعه فعالیت های اقتصادی در دهه های اخیر و آینده به شمار می رود، کشور ایران در یکی از خشک ترین مناطق جهان قرار گرفته است و استان سیستان و بلوچستان نیز به عنوان پهناورترین استان کشور با مساحتی بیش از ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومتر مربع با متوسط بارش سالیانه ۱۰۳ میلی متر و دارا بودن ۴۰۰ هزار هکتار اراضی با قابلیت کشت از نظر اقلیمی در گروه خشک و فراخشک قرار دارد.

سیستان و بلوچستان دارای ویژگی های اقلیمی خاص از جمله دارا بودن بیشترین میزان تبخیر سالانه کشور، بارندگی اندک، پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی ها، دامنه زیاد تغییرات دما در شبانه روز، وزش بادهای موسمی و فصلی با شدت و تداوم زیاد از جمله بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است که در بخش های وسیعی دچار کم آبی بوده و تداوم کم آبی ها به صورت دوره ای منجر به وقوع خشکسالی های سهمگین شده به طوری که علاوه بر تخریب زیر ساخت های بخش کشاورزی منجر به نابودی اکوسیستم طبیعی و نیز محیط زیست انسانی منطقه شده است.
از آنجایی که کشاورزی شغل و معیشت قالب مردم ساکن در این استان محسوب می شود، استفاده صحیح و بهینه از منابع پایه آب و خاک ضرورت انکارناپذیر است به همین سبب در برنامه ریزی ها اعم از ذخیره، انتقال، توزیع و مصرف آب در بخش کشاورزی باید کاملا هوشمندانه عمل شود.
از منظر کارشناسان؛ حفاظت از منابع آبی و اعمال مدیریت صحیح در بهره برداری از منابع در بخش کشاورزی استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که در چنین شرایطی تنها راهکار حل این مشکل بهره گیری موثر و بهینه از منابع محدود آب و بهبود بهره وری در این بخش خواهد بود.

در این میان طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان در سفر سال ۹۳ رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان تصویب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران