نقش والدین در همسرگزینی فرزندان


نقش والدین در همسرگزینی فرزندان

یک روانشناس معتقد است که نادیده گرفتن نظر والدین در انتخاب همسر به طور مستقیم در آینده زندگی مشترک زوجین تاثیرگذار است.

نقش والدین در همسرگزینی فرزندان
فائزه اسدالله زاده روانشناس، اظهار داشت: دوست داشتن طرف مقابل تنها دلیل برای انتخاب همسر آینده نیست چراکه ازدواج بیشتر از آنکه پیوند دو نفر باشد، وصلت دو خانواده است. به همین خاطر مخالفت هر یک از پدر و مادرها می‌تواند در درازمدت تأثیر خود را در زندگی زوجین بگذارد به همین دلیل مدیریت خانواده‌ها باید در اولویت زوج‌ها قرار داشته باشد.
این زوج درمانگر تصریح کرد: مخالفت والدین با انتخاب همسر آینده تا حدودی بیانگر فاصله ارزش‌های دو خانواده است و از آنجایی که در فرهنگ ما، تداوم ازدواج موفق بدون رضایت خانواده‌ها تقریباً ناممکن است هرگونه اقدام فکر نشده یا جانبدارانه، می‌تواند آینده زندگی مشترک را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار دهد.

این روانشناس با بیان اینکه گاهی مخالفت‌های والدین دلایل منطقی ندارد، افزود: حتی اگر دلایل پدر و مادر نیز غیرمنطقی و کم اهمیت باشد باز هم لجبازی و جنگیدن با آنها توصیه نمی‌شود، زوجین باید آنقدر درایت داشته باشند تا بتوانند با دوستی و جلب اعتماد با پدر و مادر کنار بیایند، کمک یک مشاور هم می‌تواند در چنین مواقعی بسیار کمک‌کننده باشد، چرا که می‌توان با تشکیل جلسات و گفتگوهای گروهی به همراه مشاور، فضا را کمی بازتر کرد تا والدین تا حدی متقاعد شوند. بهترین راه در اینجا صبور بودن است.

همواره به این افراد توصیه می‌شود که بدون واکنش و در آرامش کامل دلیل واقعی مخالفت خانواده‌ها را جویا شوند به خوبی حرف‌های پدر و مادر را بشنوند و ویژگی‌های مثبت فرد مقابل و دلایل منطقی خود را برای انتخاب آن شخص را با خانواده خود در میان بگذارید.

اسدالله زاده گفت: به خانواده خود نشان دهید که برای حرف‌ها و اعتقادات آنها احترام قائل هستید و نشان دهید که والدین را درک می‌کنید و با احترام و علاقه با آنها رفتار می‌کنید ولی نشان دهید که تصمیمتان را گرفته‌اید.

والدین هم نباید به گونه‌ای رفتار کنند که فرزندشان احساس کند از خودش هیچ اراده‌ای ندارد. در این موضوع نظر نهایی را باید خود فرزند بدهد، چون یک عمر زندگی را با یک مسئولیت بزرگ پیش‌رو دارد و کسی تا آخر این مسئولیت را به دوش می‌کشد که خودش از اول انتخاب کرده باشد. در واقع بهترین حالت این است که والدین نظر موافق یا مخالف خودشان اعلام را کنند، ولی در نهایت تصمیم‌گیری را به عهده خود فرزند بگذارند.


اسدالله زاده خاطرنشان کرد: زوج‌های جوان باید همواره در نظر داشته باشند که یکدیگر را تشویق به موضع گیری با خانواده هم نکنند بلکه برعکس یکدیگر را به مذاکره و در عین احترام تشویق کنند. طرف معشوق یا والدینتان را نگیرید رابطه خود را با هردو طرف مدیریت کنید، با خانواده گفتگو کنید و در صورت مخالفت هم با احترام و پس از صحبت نتیجه گیری کنید توجه کنید که سکوت، لجبازی، قهر و جبهه گیری شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید