بهترین سناریو برای صلح در منطقه چیست؟


بهترین سناریو برای صلح در منطقه چیست؟

تهران- ایرنا- دیپلمات پیشین ایران گفت: اگر آمریکا به سیاست سلطه بر منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس خاتمه دهد، ایران و همسایگان می‌توانند صلح و در قالب یک مکانیزم همکاری جمعی، نیز امنیت منطقه خلیج‌فارس را حفظ کنند و این بهترین سناریو برای صلح است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در وبیناری که در دانشگاه لس آنجلس آمریکا با همکاری دولت جمهوری چک درباره موضوع آیا ایران و همسایگان می‌توانند صلح کنند، برگزار شد، سید حسین موسویان اظهار کرد: اگر آمریکا به سیاست سلطه بر منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس خاتمه دهد، ایران و همسایگان می‌توانند صلح و در قالب یک مکانیزم همکاری جمعی، نیز امنیت منطقه خلیج‌فارس را حفظ کنند و این بهترین سناریو برای صلح است.

دیپلمات پیشین ایران افزود: برای این منظور با آغاز گفت وگوهای منطقه‌ای، کشورهای حاشیه خلیج فارس اصول تضمین کننده صلح و امنیت را توافق و روند اجرا با اقدامات اعتمادسازی که مورد چالش و اختلاف نیست، شروع شود همچون مبارزه با کرونا، تامین امنیت دریای و انرژی، محیط زیست و مقاله با جنایات سازمان یافته. ایران طرح صلح هرمز را پیشنهاد کرده که بسیار جامع است.

نامکین از روسیه نیز درباره موضوع این نشست اظهار کرد: با نظر آقای موسویان موافقم. روسیه از سال‌ها قبل ضرورت همکاری جمعی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را برای تامین امنیت را مطرح کرده است. باید نگرانی‌ها و منافع ایران و همه کشورها مورد توجه قرار گیرد. چنین سیستمی می‌تواند همکاری مشترک برای مقابله با تروریسم و همکاری برای عاری‌سازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی را در بر گیرد.

فونتن رز از آمریکا نیز در توضیح موضوع نشست که آیا ایران و همسایگان می‌توانند صلح کنند، گفت: عادی‌سازی روابط ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس نه تنها به نفع همه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است، بلکه به نفع سایر کشورها ازجمله چین، روسیه، اروپا و آمریکا خواهد بود. ایران با کشورهای همسایه می‌توانند با عقد پیمان عدم تجاوز، همکاری‌های مشترک در موارد مهم مثل مقابله با داعش را آغاز کنند. آمریکا و اروپا باید نقش مثبت و سازنده برای ایجاد صلح و همکاری بین ایران و عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس ایفاء کنند.

دیپلمات پیشین ایران در پاسخ به سوال یک آمریکایی مبنی بر اینکه برای حصول چنین صلح و همکاری، آیا ایران حاضر است به گروه‌های غیردولتی مثل حزب‌الله لبنان و الحشد عراق وحوثی یمن توصیه کند که دست از تخریب بردارند، گفت: همه قدرت‌های منطقه‌ای متحدینی دارند. منتهی متحدین ایران گروه غیردولتی نیستند. الحشد عراق با فتوای آیت الله سیستانی برای پاکسازی خاک عراق از لوث وجود تروریست‌های داعشی تشکیل شد و الان هم بخشی از ارتش رسمی کشور عراق هستند.

موسویان افزود: حزب الله لبنان هم در دولت و هم در مجلس لبنان حضور دارد و بخشی از دولت و حکومت است. حوثی‌ها و زیدی‌های یمن گروه خلق شده و وابسته به ایران نیستند، آنها ۱۰۰۰ سال بریمن حکومت داشتند. درسال ۱۹۶۲ مصر به یمن تجاوز کرد و حوثی‌ها متحد عربستان شدند. در سال ۲۰۱۵، عربستان به یمن تجاوز کرد و حوثی‌ها متحد ایران شدند.

وی در پاسخ به سوال یک بحرینی مبنی بر اینکه ما از دعوای ایران و عربستان رنج می‌بریم. در ایران دو جناح مختلف داریم. معلوم نیست که ایران واقعا صلح بخواهد و اگر می‌خواهد چرا طرح هرمز مورد استقبال قرار نگرفت، تصریح کرد: در ایران دو جناح داریم ولی هردو جناح با سیاست دوستی و همکاری هشت کشور حاشیه خلیج‌فارس موافقند. آقای احمدی‌نژاد که معروف به یک رییس جمهوری رادیکال هست، چهار بار به عربستان سفر کرد و اولین رییس جمهوری بود که در اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد.

دیپلمات پیشین ایران خاطرنشان کرد: او در آن نشست آمادگی ایران را اعلام کرد. دولت آقای روحانی هم که طرح جامعی تحت عنوان ابتکا صلح هرمز را رسما پیشنهاد کرده است. اصولا روسیه، چین، اروپا، هند و اکثر کشورهای جهان با ایده ایجاد یک سیستم همکاری جمعی موافقند. پنج کشور ایران و عراق و قطر و کویت و عمان هم با صلح و همکاری موافقند. امارات و بحرین هم منتظر عربستان هستند.

موسویان افزود: لذا اگر دولت بایدن و عربستان نیز همراه شوند، ابتکار همکاری جمعی کشورهای حاشیه خلیج فارس به نتیجه میرسد. قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت هم به دبیر کل ماموریت داده تا گفت وگو با کشورهای منطقه را آغاز کند. لذا پنج قدرت عضو شورای امنیت سازمان ملل می‌توانند دبیرکل را فعال کنند.

فونتن رز اظهار کرد: ارائه طرح صلح هرمز ایران با خروج ترامپ از برجام همزمان شد که این یک مشکل بود. مشکل دیگر هم این بود که ایرانی‌ها خودشان هم برای طرح صلح هرمز بازاریابی درستی نکردند. طرح ایران برای صلح هرمز طرح خوبی است منتهی ایرادش این است که می‌گوید آمریکا باید از منطقه خارج شود. آمریکا حاضر است از منطقه خارج شود اما بعد از اینکه صلح و همکاری بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ایجاد شود. ایران باید روابط خوب با کشورهای (شورای) همکاری را نهادینه کند.

یک اردنی سوال کرد که، خوشحالم که خانم فونتن رز از آمریکا موافق طرح یک سیستم همکاری د رخلیج فارس است. ما می‌خواهیم اعراب و ایران رابطه خوبی داشته باشند. منتهی رژیم صهیونیستی و صنایع تسلیحاتی آمریکا عوامل مخرب صلح ایران و اعراب هستند و خواهند بود. آیا ممکن است با وجود این نیروهای مخرب، بتوان ایده صلح ایران و اعراب را پیش برد؟

فونتن رز در پاسخ به این اردنی تصریح کرد: بله اسرائیل مخالف خواهد بود منتهی باید مجمع دیالوگ ایران و کشورهای عرب همسایه تشکیل شود و این کار را به پیش ببرد. اسرائیل هم باید بفهمد که صلح اعراب و ایران، تهدیدات و بحرانهای منطقه را کم می‌کند که به نفع همه از جمله خود اسرائیل است.

موسویان در پاسخ به سوال این اردنی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی عامل اول مخرب هر نوع صلحی است. هفتاد سال مذاکره برای صلح با فلسطینی‌ها را به بن بست کشاند. عامل اصلی تحریکات در موضوع هسته‌ای ایران است درحالی که خودش حداقل ۹۰ بمب هسته‌ای دارد و معاهده عدم اشاعه بمب هسته‌ای را هم نمی‌پذیرد و به آژانس هم اجازه دسترسی نمی‌دهد در حالی‌که ایران بمب ندارد، عضو معاهده هسته‌ای است و بیشترین بازرسی‌های تاریخ آژانس هم از ایران بوده است.

وی افزود: اگر بخواهد صلحی در منطقه ایجاد شود، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بویژه آمریکا باید مانع نقش تخریبی و ویرانگر رژیم صهیونیستی شوند. رژیم صهیونیستی با چک سفید امضاء پنج قدرت جهانی شورای امنیت سازمان ملل هر وقت خواسته به کشورهای همسایه مثل لبنان و سوریه و عراق حمله کرده، دانشمندان هسته‌ای ایران و مصر و عراق را ترور کرده و به سیاست‌های تجاوزکارانه ادامه می‌دهد.

دیپلمات پیشین ایران گفت: بعد از رژیم صهیونیستی صنایع تسلیحاتی آمریکا و اروپا و جناح رادیکال آمریکا که افرادی مثل جان بولتن هستند؛ عامل مخرب صلح هستند. درعین حال گروه‌های تروریستی مثل القاعده و داعش هم مخالف صلح و همکاری ایران و اعراب خواهند بود.

یک بحرینی سوال کرد که چرا ایران با درخواست عربستان و رژیم صهیونیستی برای ورود به مذاکرات برجام مخالف است؟

موسویان پاسخ داد: نه تنها ایران بلکه هر شش قدرت امضا کننده برجام هم با ورود کشور دیگری مخالفند. ماکرون رییس جمهوری فرانسه یکبار گفت عربستان باید شرکت کند که سایر کشورهای اروپایی فورا مخالفت کردند. اما رژیم صهیونیستی اصولا هیچ حقی ندارد چون او تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است که موجب به بن بست رساندن طرح عاری خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی شده و لذا اول باید سلاح‌های هسته‌ایش را نابود کند.

مجری از سخنرانان جلسه سوال کرد که یکسال آینده را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

موسویان در پاسخ به سوال مجری تصریح کرد: چون کشورهای کلیدی منطقه و قدرت‌های جهانی بویژه آمریکا؛ هیچ‌کدام قابل پیش‌بینی نیستند، لذا نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد منتهی من امیدوارم که برجام احیا شود، حقوق فلسطینی‌ها تامین شود و طرح صلح در خلیج‌فارس به نتیجه برسد.

نامکین در پاسخ به سوال مجری گفت: من هم خوشبین نیستم. منتهی در مورد نزاع ایران و رژیم صهیونیستی خیلی از متخصصین روسیه معتقدند که رژیم صهیونیستی و ایران متحدین طبیعی هستند که درحال دشمنی با هم هستند.

فونتن رز نیز در پاسخ به سوال این مجری خاطرنشان کرد: یکسال بعد ایران و آمریکا درمورد برجام مذاکره خواهند کرد چون فعلا در ایران انتخابات ریاست جمهوری در پیش است اما بعد از انتخابات مذاکرات آمریکا و ایران شروع خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها