استفاده از حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای برخورد با متخلفان و سودجویان


استفاده از حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای برخورد با متخلفان و سودجویان

تهران - ایرنا - معاون سازمان تعزیرات حکومتی و مدیرکل تعزیرات استان تهران با تاکید بر تغییر شیوه برخورد با متخلفان گفت: در طرح نظارت نوروزی امسال از حداکثر ظرفیت‌های قانونی برای برخورد با متخلفان و سودجویان استفاده می‌کنیم.

محمدعلی اسفنانی روز شنبه در حاشیه مراسم آغاز طرح نظارت نوروزی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: طرح نظارت نوروزی هر سال در آستانه سال جدید اجرا می شود اما گاهی برخوردها و رسیدگی ها ملاطفت آمیز بوده و نتیجه مطلوب حاصل نشده بنابراین بنا داریم شیوه برخورد با متخلفان را تغییر دهیم و با توجه به اختیارات قانونی از جمله استفاده از حداکثر مجازات، رصد کالاها از مبدا تا مقصد ورود جدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: برخی اقدامات وظیفه سایر نهادهای نظارتی است اما وقتی این نهادها به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند، لاجرم ما ورود پیدا می‌کنیم این بدین معناست که عدم انجام وظایف توسط برخی سازمان‌ها به منزله تعطیلی کار نظارت نیست و ما وظایف خود را انجام می دهیم و اگر لازم شد به مردم اعلام می‌کنیم تا بدانند چه نهادهایی مکلف بودند که به وظایف خود عمل کنند اما نکردند.

اسفنانی اظهار داشت:‌ برخی نهادها با ارسال بخشنامه‌ها مانع از انجام کار نظارتی درست و دقیق شدند و مسائل را با صدور بخشنامه، قانونی جلوه دادند.

وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درباره وضعیت بازار و گرانی‌ها گفت:‌ این موضوع نشانگر این است که برخی افراد به وظایف خود به درستی عمل نکردند و اکنون سعی داریم در طرح نظارت نوروزی تعزیرات این کاستی ها را که توسط برخی صورت گرفته، جبران کنیم.

معاون سازمان تعزیرات حکومتی اضافه کرد:‌ همکاران ما حتی در روزهای تعطیل آغاز سال جدید به صورت شبانه روزی مشغول خدمت رسانی به مردم شریف هستند.

نهادهای نظارتی ضابط تعزیرات هستند
اسفنانی در پاسخ به این سوال که حدودا دو ماه است در گشت های مشترک تعزیرات کارشناسان سازمان صمت و حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حضور ندارند و اتاق اصناف هم اخیرا به گشت‌ها بازگشتند اما ممنوع المصاحبه هستند؛ چرا سایر نهادها تعزیرات را تنها گذاشته اند و مسئولان سازمان حمایت هم چندین مرتبه اعلام کردند که گشت تعزیرات قانونی نیست مگر اینکه این گشت ها توسط سازمان حمایت برگزار شود و تعزیرات در این گشت ها حضور یابد، افزود: ‌قانون وضعیت را مشخص کرده و برخی از این نهادها ضابط تعزیرات هستند و باید کاملا زیر نظر سازمان تعزیرات فعالیت کنند و آنجا که تعزیرات به آنها وظیفه‌ای محول می‌کند از جمله کارشناسی تخلفات باید همکاری کنند اینکه آنها برای ما تعیین تکلیف کنند و بگویند برپایی گشت‌های تعزیرات قانونی است یا نه، در حیطه صلاحیت آنها نیست.

اسفنانی ادامه داد:‌ تعزیرات براساس قانون عمل می‌کند و هر جا نیاز به کارشناسی باشد از نهادهای نظارتی کمک می گیرد اگر حضور پیدا نکنند و کوتاهی کنند قانون به ما اجازه استفاده از نظر کارشناسان رسمی را داده است.

معان سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: چه نهادهای نظارتی همراهی کنند یا نه کار تعزیرات تعطیلی بر دار نیست اما امیدواریم مانند زمانی که همکاری و تعامل خوبی برقرار بود اکنون هم این همکاری ادامه یابد تا شاهد نقص در بازار نشویم.

عدم نظارت و توزیع ناصحیح عامل آشفتگی بازار مرغ
وی درباره وضعیت بازار مرغ گفت: در مورد بازار مرغ بررسی‌های کاملی انجام شده و طبق بررسی ها، موضوع تحریم‌ها در مورد این محصول تاثیرگذار نبوده بلکه عدم نظارت و توزیع ناصحیح کالا و ناهماهنگی میان سازمان ها و مراجع متولی باعث این وضعیت شده است.

اسفنانی افزود: یک مرغدار نهاده مشخصی را دریافت می‌کند و باید مکلف باشد که مقدار معینی مرغ تولید شده تحویل دهد اینکه این روند به درستی اتفاق نمی‌افتد نشان می‌دهد اشکالی در این میان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، طرح نظارت نوروزی تعزیرات امروز شنبه باح ضور محمدحسن سرابیان معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تعزیرات حکومتی، محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، ناصر مدیحی رئیس گشت های مشترک تعزیرات، جمعی از مدیران و قضات تعزیرات آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ادامه دارد.

شهروندان می توانند در صورت برخورد با هرگونه گرانفروشی و تخلف صنفی از طریق سامانه ١٢۴ سازمان صنعت معدن تجارت یا سامانه ١٣۵ تعزیرات حکومتی گزارش تخلف را اعلام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود