کاشت نخستین نهال درخت توسعه در کرمان


کاشت نخستین نهال درخت توسعه در کرمان

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با غرس نخستین نهال عملیات اجرایی طرح جنگل‌کاری زراعت چوب بوتیا را در 100 هکتار از اراضی بخش چترود با همکاری بخش خصوصی کلید زد که کشت این درختان با مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی راهکاری نوین در فرآیند توسعه و جهش تولید کرمان محاسبه می‌شود.

به گزارش ایرنا، اهداف اقتصادی این طرح از جمله مشارکت در رفع نیاز داخلی چوب با توجه به محدودیت بهره برداری از منابع جنگلی و نیاز روز افزون به این منابع، تامین چوب با کیفیت نیاز استان، بهره‌وری مناسب از منابع آبی، مشارکت در صرفه جویی ارزی از طریق کاهش واردات چوب و حرکت در نیل به اهداف خودکفایی و صرفه‌جویی در مصرف کود شیمیایی به جهت استفاده از پساب فاضلاب اعلام شده است.

می‌توان از ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، بهبود چشم انداز و اکوتوریسم از طریق توسعه کشت جنگل در اطراف کرمان کویری و ترویج استفاده از منابع آب و خاک در راستای توسعه پایدار استان به عنوان مزایای اجتماعی این طرح اشاره کرد.

همچنین طرح زراعت چوب شرکت فولاد بوتیای ایرانیان فواید زیست محیطی همچون جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی و منابع خاکی منطقه، افزایش رطوبت هوا و تعدیل دما و افزایش نفوذ پذیری بارش در خاک، تنوع زیستی با اهمیت و ایجاد زیست جانوری و جلوگیری از فرسایش بادی با کاهش مشکل ریزگردها دارد.

ضمن آنکه نظم در کاشت درختان با استفاده از ابزار نفشه برداری در این پروژه علاوه بر ایجاد زیبایی طبیعی، در مراحل داشت و برداشت و همچنین آبیاری رعایت شده است.

این طرح طی آیینی با حضور استاندار کرمان، معاونان امور عمرانی و اقتصادی استاندار، نمایندگان کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان استانی و محلی در مجاورت شرکت فولاد بوتیای ایرانیان با مشارکت این شرکت و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در بخش چترود از توابع شهرستان کرمان به مرحله اجرا رسید.

درخت‌کاری فولاد بوتیا به‌عنوان یک مدل برتر کشوری معرفی ‌شود

استاندار کرمان در این آیین گفت: طی هفته درختکاری و منابع طبیعی و همچنین در آستانه هفته نیکوکاری به چترود سفر کردیم و بازدیدی از زیربنای شهرهای چترود و کاظم آباد و روستاهای اطراف داشتیم.

علی زینی‌وند افزود: درختکاری در بخش چترود مدلی موفق در کشور محسوب می‌شود زیرا صدها هکتار زمین سازگار با کم آبی استان زیر کشت رفته که باید این طرح در دیگر مناطق نیز معرفی و اجرا شود.

وی تصریح کرد: شرکت فولاد بوتیای ایرانیان در این طرح اعتباری بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان در فضای سیز هزینه کرده که جای قدردانی دارد.

نماینده عالی دولت در استان کرمان با تبریک روز درختکاری گفت: منطقه چترود مدل موفقی از منابع طبیعی در کنار صنعت است که کاری بزرگ در این منطقه شکل گرفته که جای قدردانی دارد.

وی ادامه داد: پروژه فاضلاب کرمان به‌صورت ویژه و به عنوان بزرگترین طرح در این حوزه کشور، اقدامی مطلوب است که باهمکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار سابق کرمان به مرحله اجرا رسیده و در این طرح نیز از آن استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: یکهزار و ۶۰۰ هکتار در یک مجموعه صنعتی کشت درختان کم آب بر و سازگار با طبیعت منطقه اجرا شده و برخی درختان مثمر ثمر هستند لذا با این حجم تولید می توانیم کارخانه فراوری را در کنار آن ایجاد کنیم.

زینی‌وند افزود: کشت بادام‌کوهی در منطقه بافت و ارزوییه نیز انجام می شود که به این بخش نباید به صورت خام فروشی توجه کرد زیرا تجارت چوب و این محصولات می تواند ظرفیت احداث صنایع تبدیلی وسیع و بازار پسند بین المللی را دارد و در توسعه منطقه مفید واقع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه البته کار میدکو باید برجسته و در سطح ملی به عنوان بک مدل ارائه و در کشور مورد توجه واقع شود گفت: متناسب با طبیعت و اقلیم هر منطقه باید محصولات کاربردی کشت شود که این فرایند علاوه بر ایجاد فضای سبز، کار بزرگی است که متولی آن ۱۵۰ میلیارد تومان برای منابع طبیعی در منطقه چترود هزینه کرده است.

استاندار کرمان تاکید کرد: تمامی شرکت های بزرگ در حوزه مسئولیت اجتماعی و منابع طبیعی موظف به اجرای این طرح‌ها هستند و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظیفه‌ جمع بندی و مطالبه از آنان را دارند و بخش خصوصی نباید نیت لطف در این حوزه را داشته باشد زیرا اجرای این طرح‌ها وظیفه آن‌ها است.

حرکت فولاد بوتیا کرمان بر مدار سیاست دولت برای درخت‌کاری توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت فولاد بوتیای ایرانیان نیز گفت: با پشتیبانی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان کاشت یکهزار و ۶۰۶ هکتار فضای سبز در اطراف این شرکت تعریف کردیم و همچنین در ادامه این سیاست، عملیات اجرایی کاشت ۶۲ هزار و ۵۰۰ نهال در ۱۰۰ هکتار در قالب پروژه زراعت چوب آغاز شده است.

محمدرضا خسروی‌راد افزود: زیرساخت‌های لازم برای آبیاری تحت فشار و قطره‌ای در یکهزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی درخت‌کاری شده، اجرا می شود.

وی بیان داشت: بنا بر اعلام مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان کشت سه سال گذشته درختان بادام تلخ شرکت فولاد بوتیای ایرانیان به ثمر می‌نشیند لذا سال ۱۴۰۰ برداشت این محصول را داریم.

مدیرعامل شرکت فولاد بوتیای ایرانیان افزود: شرکت فولاد بوتیای ایرانیان ۶۰۰ هکتار بادام تلخ کاشت کرده و مابقی پروژه‌ها گونه های مطالعه شده با همکاری دانشگاهیان و کارشناسان است که تحقق یافت.

وی تاکید کرد: شرکت فولاد بوتیای ایرانیان کرمان با کمک دانشگاه های کشور کار تحقیقاتی انجام می‌دهد و همچنین در تفاهم نامه با استانداری کرمان به عنوان معین اقتصادی چترود، طرح های توسعه‌ای را تعریف کردیم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان اقدامات ما را در این حوزه رصد می‌کند.

خسروی‌راد با اشاره به شدت همکاری با افتخار به عنوان شهروند سازمانی توسعه چترود تصریح کرد: پروژه فاضلاب کرمان با همکاری فولاد بوتیا به‌عنوان بزرگترین پروژه تلقی می‌شود که تاکنون ۳۰۰ کیلومتر را لوله گذاری کردیم و از آب آن علاوه بر صنعت، برای توسعه درخت‌کاری و تجارت چوب نیز استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد بوتیای ایرانیان افزود: تا تیرماه سال آینده تصفیه خانه ها که در پنج نقطه در حال بازسازی هستند، مدرنیزه می شوند.

وی با اشاره به تعامل سازنده با ادارات استان کرمان گفت: شرکت فولاد بوتیا تعهدات زیست محیطی و بهداشتی خود را به‌عنوان چراغ راه رعایت می‌کند و جزو بدیهیاتی است که به آن توجه می شود.

با توجه به نتایج بررسی‌ها از منابع، در عملیات بهره برداری از پساب تصفیه شده، و موقعیت خاک شناسی و اقلیمی منطقه چترود کرمان، درخت‌کاری گونه اکالیپتوس به‌عنوان گونه اصلی این منطقه، علاوه بر تولید حجم بسیار چوب، به علت سیستم فیزیولوژی و مرفولوژی گیاهی از یک سو و نقش موثر این پروژه در کاهش اثرات سوءزیست محیطی از طرفی دیگر مفید است، لذا این گونه در طرح یاد شده، مورد توجه ویژه دولت و بخش خصوصی قرار گرفته است.

ضمن آنکه عملیات کشت درختان کم‌آب‌بر دیگری همچون بادام تلخ توسط صنایع معدنی استان کرمان با ایجاد زنجیره تولید، اشتغالزایی و توسعه صنعتی هر منطقه، می‌تواند به اقتصاد و معیشت این استان کمک قابل توجهی کند.

کاشت نخستین نهال درخت توسعه در کرمان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود