اهمیت چراغ خودرو در ایمنی اتومبیل


اهمیت چراغ خودرو در ایمنی اتومبیل

حفظ ایمنی سرنشینان وسایل نقلیه یکی از مهمترین چالش های حال حاضر در صنعت خودروسازی می‌باشد. از همین رو تکنسین ها و طراحان اتومبیل در شکل گیری فناوری روشنایی و ایجاد آن توسط قطعه چراغ خودرو، به نتایج شگفت آوری دست یافته اند. بسیاری از رانندگان اتومبیل ضمن اهمیت به شکل و شمایل چراغ خودرو و میزان مطابقت آن با ظاهر کلی بدنه ماشین، میزان تولید نور و سطح تابش آن را نیز مورد ارزیابی قرار میدهند.

چراغ خودرو چیست؟

چراغ خودرو قطعه ای تزئینی و از اجزای بدنه اتومبیل است که به عنوان منبع تولید نور، وظیفه تامین روشناییِ مسیر روبرو، به وسعت دید راننده را عهده دار می باشد. متعلقات تشکیل دهنده چراغ خودرو عبارتند از لامپ، منعکس کننده نور یا کاسه چراغ، عدسی و شیشه یا طلق محافظ که توسط یک مدار ساده الکتریکی مونتاژ شده و معمولا در قسمت جلو و طرفین اتومبیل نصب می گردد.

اهمیت چراغ خودرو در ایمنی اتومبیل

چراغ خودرو

انواع چراغ خودرو

چراغ های اتومبیل انواع و اقسام مختلفی دارند. برخی چراغ ها وظیفه روشن نمودن کابین، بعضی از آنها به عنوان علائم هشدار دهنده و برخی دیگر به منظور روشن نمودن محیط اطراف به کار می آیند. چراغ خودرو در قسمت عقب اتومبیل وظیفه اعلام هشدار به خودروهای پشت سر را عهده دار می باشد که خود، از بخشهای دیگری مانند چراغ های ترمز، خطر عقب و چراغ دنده عقب تشکیل شده است و باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که در محدود ترین شرایط دید، توسط دیگر وسایل نقلیه قابل رویت باشد. روشنایی های کابین مانند چراغ سقف، برای تامین نور فضای داخل و چراغ نقشه خوان، مخصوص راننده و سرنشین جلو تعبیه شده است. و اما چراغ جلو که یکی از مهمترین وظایف، یعنی تامین نور در مسیر رانندگی را اجرا می کند.

چراغ های جلو با دو نوع کاربرد و حالت های نور بالا و نور پایین، بسته به موقعیت و درخواست راننده به صورت متغیر رفتار می کنند. عملکرد استاندارد و مورد قبول چراغ خودرو به این صورت تضمین می شود که شعاع دید وسیع تری را برای راننده تامین نماید. قسمت ثانویه سیستم روشنایی اتومبیل، چراغ های مه شکن هستند. اکثر قریب به اتفاق رانندگان نمی دانند که باید در چه زمان و مکانی از این چراغ های ویژه استفاده کنند. مه شکن ها به گونه ای طراحی شده اند که در هوای به شدت مرطوب و در صورت وجود مه غلیظ تا حد قابل قبولی سطح جاده را روشن نمایند البته ذکر این نکته ضروریست که در این زمان، راننده می بایست چراغ های جلوی اتومبیل را خاموش کرده و فقط از چراغ های مه شکن استفاده کند. در این صورت جاده پیش رو، زیر مه غلیظ روشن می‌شود. همچنین مهم است که رانندگان در مواقع و شرایط عادی چراغ های مه شکن را خاموش نمایند چرا که این نوع از سیستم روشنایی مصرف انرژی بالایی داشته و استفاده طولانی مدت از آن، ضمن تولید گرمای زیاد موجب تخلیه باتری اتومبیل نیز می گردد.

اهمیت چراغ خودرو در ایمنی اتومبیل

سیستم روشنایی اتومبیل

بهترین شیشه اتومبیل

شاید تصور استفاده از انواع و اقسام شیشه های متنوع در اتومبیل هرگز به ذهن طراحان خودرو خطور نمی کرد. در ابتدا به غیر از چراغ خودرو، در ساختار داخلی یا بیرونی اتومبیل های اولیه هیچ گونه شیشه ای به کار نرفته بود. و وسایل نقلیه ابتدایی، همگی به صورت کاملا روباز ساخته می شدند. اما با سرعت گرفتن حرکت خودروها، احتمال برخورد اشیاء به سرنشینان آن شدت گرفت بنابر این لزوم حفظ جان راننده و مسافرین وسایل نقلیه باعث گردید تا یکی از مهمترین اختراعات ایمنی، یعنی بکارگیری شیشه های محافظ در صنعت خودروسازی شکل بگیرد.

شیشه های استفاده شده در اتومبیل بسیار ضخیم هستند و در مقابل ضربه های ناگهانی، بسیار مقاوم عمل میکنند. بخصوص شیشه جلو اتومبیل که ضمن استحکام بالا می بایست در هنگام شکستن، ساختار درونی خود را حفظ کرده و به تراشه های تیز و خطرناک تبدیل نگردد. امروزه بکارگیری تکنولوژی در ساخت شیشه اتومبیل به اوج خود رسیده و این قطعه حیاتی دیگر جنبه تزیینی نَدارد. شیشه خودرو ضمن ارائه وسعت دید بیشتر به راننده، قادر خواهند بود اشعه های مضر خورشید را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و از افزایش گرمای داخل کابین جلوگیری نماید. اما مهمتر از همه، جلوگیری از آسیب های بیشتر در هنگام تصادفات است. هرچه بر تعداد اتومبیل های جاده افزوده می شود، به همین مقدار نیز درصد تصادفات افزایش می یابد. معمولا در هنگام وقوع تصادفات شدید، اولین قطعه ای که دچار آسیب میشود، شیشه های بکار رفته در وسیله نقلیه است. در سال های میانی صنعت خودروسازی، شیشه های اتومبیل، نه تنها از ایمنی خاصی برخوردار نبودند، بلکه به شدت خطرناک و حادثه آفرین ظاهر می‌شدند.

به طوری که در صورت وقوع تصادف این امکان وجود داشت که راننده یا سرنشین با برخورد تکه های از هم گسیخته شیشه آسیب ببیند یا بدتر از آن، جان خود را با پرتاب و خارج شدن از قسمت شیشه جلو از دست بدهد. در همان دوران تعداد زیادی از پرونده های قضایی مرتبط با حوادث رانندگی علیه تولیدکنندگان خودرو به جریان افتاد که در آن ادعا شده بود، سازندگان اتومبیل به علت عدم رعایت نکات ایمنی مقصر می باشند. همچنین داستان هایی وجود دارد که برخی از خودروسازان مانند هنری فورد و دیگران در اثر تصادف و برخورد شیشه آسیب دیده اند. به همین دلیل طراحان اتومبیل متقاعد شدند که زمان ایمن سازی شیشه جلوی اتومبیل فرا رسیده است. در نتیجه ساخت شیشه های چند لایه در اوایل دهه 1920 میلادی شکل گرفت و به تولید انبوه رسید.

اهمیت چراغ خودرو در ایمنی اتومبیل

شیشه های اتومبیل

شیشه های چند لایه

شیشه جلوی اتومبیل، از نوعی لمینت چند لایه ساخته شده و مقاومت آن پنج تا ده برابر بیشتر از شیشه های معمولی می باشد. به طوری که در صورت تصادف شدید یا برخورد جسم سخت، فقط دچار ترک خوردگی شده و برخلاف سایر شیشه های به کار رفته در اتومبیل، مقاومت قابل توجهی در برابر خُرد شدن از خود نشان می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا تکه های شیشه با سرنشینان اتومبیل برخوردی نداشته باشد به همین جهت استفاده از شیشه های چند لایه در اتومبیل یکی از ویژگی های استاندارد و الزامات ایمنی به شمار می آید. با توجه به موارد ذکر شده و شناخت اهمیت ایمنی در قطعات جانبی اتومبیل، توصیه می شود در خرید قطعاتی همچون شیشه خودرو نهایت وسواس و سختگیری را بکار برده همچنین می توانید با مراجعه به سایت https://cari4.com/ جهت تامین لوازم یدکی مورد نیاز اتومبیل خود اقدام نمایید .

اهمیت چراغ خودرو در ایمنی اتومبیل

شیشه چند لایه

درب خودرو

اتومبیل وسیله رایج حمل و نقل است که در دنیای مدرن امروزی، مسافرت های شهری یا طولانی توسط آن انجام می شود. خودروها وسیله ای کارآمد و قابل اعتماد، برای رسیدن به مقاصد دور از خانه هستند. کاملا واضح است که وسایل نقلیه موتوری به خصوص صنعت خودرو بیش از هر زمان دیگری رونق گرفته است. یکی از مهمترین دلایل پیشرفت این صنعت، ایجاد نوآوری و بکارگیری خلاقیت در طراحی و ساخت اتومبیل است که نظر مشتریان را به سمت سرمایه گذاری در وسایل نقلیه مدرن جلب می کند. در واقع به غیر از عملکرد فنی خودرو، ظاهر اتومبیل نیز حائز اهمیت است. به همین جهت شرکت های اتومبیل سازی، طراحی درب خودرو را به عنوان مهمترین عامل زیبایی بدنه، در کانون توجه قرار داده اند. همانگونه که مطلع می باشید درب های خودرو طی سالهای اخیر در زیباسازی مجموعه اتومبیل بسیار تاثیر گذار بوده اند. وجود منحنی و برجستگی های موزن در امتداد دربهای طرفین، نوعی سبک مدرن در نسل جدید خودروهای لوکس به شمار می آید.

طبق نظر کارشناسان، اولین قطعه اتومبیل که به چشم بیننده نمود پیدا میکند، درب خودرو است. طراحی دقیق و ایجاد زوایای هارمونی بر روی قطعه درب خودرو باعث گردیده تا در صورت وقوع تصادف و دفرمگی، تعمیرات و اجرای خدمات صافکاری بر روی این قطعه، آنچنان زیبا و خوشایند به نظر نیاید و مالکین اتومبیل در چنین مواقعی ترجیح می دهند تا با تعویض کامل مجموعه درب خودرو، نسبت به فابریک سازی آن اقدام کنند. فروشگاه آنلاین لوازم یدکی کار. آی. فور CARi4 به عنوان تامین کننده انواع قطعات موتوری و بدنه اتومبیل همچون چراغ خودرو، شیشه خودرو، درب خودرو، و سایر لوازم مورد نیاز، آماده ارائه خدمات به مشتریان محترم می باشد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به تارنمای https://cari4.com/ ضمن دریافت مشاوره نسبت به تامین قطعات مورد نیاز اتومبیل خود اقدام نمایید.

اهمیت چراغ خودرو در ایمنی اتومبیل

درب خودرو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان