تعطیلی کشتارگاه اینچه‎برون و نگرانی گرگانی‎ها از توزیع گوشت غیربهداشتی در مراکز عرضه


تعطیلی کشتارگاه اینچه‎برون و نگرانی گرگانی‎ها از توزیع گوشت غیربهداشتی در مراکز عرضه

حالا که این روزها تعطیلی کشتارگاه اینچه‎برون در هر ماه و به مدت دو تا سه روز رسانه‎ای شده است، سؤالات زیادی در اذهان عمومی ایجاد می‎کند که در چند روز تعطیلی کشتارگاه چگونه گوشت مورد نیاز در قصابی‎ها و مراکز عرضه تأمین می‎شود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، چند سالی از افتتاح و بهره‎برداری کشتارگاه صنعتی اینچه‌برون می‎گذرد تنها کشتارگاه صنعتی دام در گلستان از همان ابتدای فعالیت با مشکلات فراوانی دست به گریبان بود، از نارضایتی قصابان بابت مسافت زیاد این کشتارگاه و عدم توجیه‌پذیری تهیه گوشت از کشتارگاه اینچه‌برون تا این روزها که زمزمه‎هایی مبنی از تأخیر در پرداخت حقوق کارگران کشتارگاه شنیده می‎شود، اتفاقی که گویا بار نخست نیست و هر ماه کارگران برای پرداخت حقوق با چنین مشکلاتی مواجه می‎شوند و به دلیل عدم رسیدگی به مشکلات آنها تقریبأ هر ماه دو تا سه روز کشتارگاه تعطیل می‎شود.

حالا که این روزها تعطیلی کشتارگاه اینچه‎برون در هر ماه و به مدت دو تا سه روز رسانه‎ای شده است سؤالات زیادی در اذهان عمومی ایجاد می‎کند که در چند روز تعطیلی کشتارگاه چگونه گوشت مورد نیاز در قصابی‎ها و مراکز عرضه تأمین می‎شود؟

در این میان زمزمه‎هایی مبنی بر کشتار دام در شرایط غیربهداشتی و به صورت غیرمجاز در برخی دامداری‎ها و زیر زمین‎های منازل مسکونی واقع در روستاها شنیده می‎شود ادعایی که در صورت صحت آن، سلامت مردم را نشانه گرفته و این اتفاقی نیست که مسوولان به راحتی چشم خود را در مقابل این ماجرا ببندند.

* تأخیر در پرداخت حقوق کارگران یکی از دلایل تعطیلی کشتارگاه اینچه‎برون/ روزهای تعطیلی کشتارگاه گوشت‎های غیربهداشتی در برخی مراکز عرضه توزیع می‎شود

اگر چه مالک کشتارگاه صنعتی اینچه‌برون حاضر به پاسخگویی در خصوص مشکلات کشتارگاه نشد اما رئیس اتحادیه قصابان گلستان با بیان اینکه کشتارگاه اصلی برای تأمین گوشت گرگان و حومه کشتارگاه اینچه‌برون است در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: باید روزانه کشتار دام در اختیار قصابان قرار بگیرد منتها هر ماه دو تا سه روز به دلایلی همچون تأخیر در پرداخت حقوق کارگران شاهد تعطیلی کشتارگاه هستیم.

یوسف اسدی تصریح کرد: در این دو، سه روز تعطیلی گوشت مورد نیاز گرگان از کشتارگاه‌های گنبدکاووس و علی‌آبادکتول تأمین می‎شد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از گوشتی که در روزهای تعطیل کشتارگاه در سطح گرگان توزیع می‎شود بهداشتی نبوده است، افزود: قصابان عمده در این چند روز تعطیلی کشتارگاه اینچه‎برون از کشتارگاه گنبدکاووس گوشت خود را تأمین می‎کردند ولی اکثر قصابی‎های کوچک که شاید در روز هم دو کشتار دام نداشته باشند برایشان صرفه اقتصادی ندارد کشتار خود را از گنبدکاووس تهیه کنند بنابراین بسیاری از کشتارها در گرگان انجام می‎شود.

*تعطیلی کشتارگاه اینچه‌برون بهانه‎ای برای جولان برخی سودجویان در خصوص کشتارهای غیرمجاز

رئیس اتحادیه قصابان گلستان ادامه داد: در چند بازدید از قصابی‎های گرگان مشاهده کردم که مهر سلامت روی دام وجود ندارد در واقع در مقطعی که کشتارگاه اینچه‌برون تعطیل می‎شود بهانه‎ای است تا برخی سودجویان اقدام به کشتار غیر‎مجاز داشته باشند.

اسدی بیان کرد: متأسفانه به دلیل نظارت کم، اکثر روستاهای اطراف هر کدامشان یک کشتارگاه در دامداری‎ها یا زیرزمین‎هایشان دارند.

*تأمین گوشت گرگان از کشتارگاه‌های سایر شهرستان‎ها در زمان تعطیلی کشتارگاه اینچه‎برون

معاون سلامت سازمان دامپزشکی گلستان با اشاره به تعطیلی کشتارگاه اینچه‌برون و چگونگی تأمین گوشت مورد نیاز در گرگان اظهار کرد: اگر مردم گزارشی مبنی بر اینکه دامی بدون مجوز و نظارت ذبح شده دارند باید به اداره کل دامپزشکی برای پیگیری موضوع اطلاع دهند.

محسن عبدالوند با بیان اینکه در سطح گلستان هشت کشتارگاه وجود دارد، افزود: بخش عمده گوشت مورد نیاز گرگان از کشتارگاه اینچه‌برون تأمین و مابقی آن از استان مازندران با مجوز وارد می‎شود، دو روزی که کشتارگاه اینچه‌برون تعطیل بود به الباقی کشتارگاه‌های استان الزام و اعلام کردیم تا در بحث کشتار گوسفند همکاری و تأمین را داشته باشند.

وی بیان کرد: اکیپ‎های دامپزشکی نظارت کامل بر سطح قصابی‎ها را دارند، در کشتارگاه پنج دامپزشک حضور دارد و در سطح شهرستان‎ها نیر نیروهای ناظر ما در مراکز عرضه گوشت نظارت دارند با این وجود ما نمی‎توانیم تضمین کنیم هر قصاب یا واحد عرضه‎ای کارش را به درستی انجام می‎دهد.

* شناسایی نقاط پرخطر گرگان در خصوص توزیع گوشت‎های غیربهداشتی/ لزوم پادرمیانی مسوولان استانی در خصوص رفع مشکلات کشتارگاه اینچه برون

معاون سلامت سازمان دامپزشکی گلستان با اشاره به این موضوع که به دلیل تعداد نیروهای کم در اداره‎های دامپزشکی شهرستان‎ها به همان نسبت نیز نیروهای ناظر در مراکز عرضه تعداد دو تا سه نفر است، افزود: ما نقاط پرخطر شهرستان در خصوص عرضه گوشت غیربهداشتی شناسایی کرده‎ایم و هر روز این‌ مناطق بررسی و نظارت انجام می‎شود منتها با این تعداد نیرو و حجم کار قطعأ نظارت‎ها کفایت نخواهد کرد و لازمه آن همکاری مردم با سازمان دامپزشکی است.

عبدالوند اضافه کرد: شهروندان در مراکز عرضه گوشت که حضور پیدا می‎کنند باید توجه داشته باشند لاشه دامی که در قصابی آویزان است مهر سلامت دامپزشکی را دارد یا خیر؟ در واقع این ساده‎ترین کار برای شناسایی لاشه‎های مجاز می‎باشد اگر مردم مورد تخلفی را مشاهده کردند با شماره ۱۵۱۲ اطلاع‌رسانی کنند.

براساس این گزارش، در شرایطی که شیوع کرونا موجب افزایش دغدغه‎مندی مردم در خصوص ایمنی و سلامت آنها شده است، اخباری همچون تعطیلی کشتارگاه و توزیع کشتار دامی که در شرایط غیربهداشتی ذبح شده است نگرانی مردم را افزایش خواهد دید، انتظار به حق مردم نظارت بیشتر در حوزه سلامت است بنابراین اگر مشکلی در کشتارگاه اینچه‌برون وجود دارد که به طور مکرر در هر ماه چند روزی به تعطیلی آن منجر می‎شود استاندار و مسوولان مرتبط باید با پادرمیانی برای رفع این مشکل تلاش کنند، سلامت مردم موضوع جدی است و جای هیچ گونه اغماض و چشم‌پوشی وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)