305 عمل کاشت حلزون شنوایی در استان همدان با موفقیت انجام شد


305 عمل کاشت حلزون شنوایی در استان همدان با موفقیت انجام شد

همدان- ایرنا- رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی غرب کشور گفت: 305 عمل کاشت حلزون شنوایی از سال 92 تاکنون در استان همدان با موفقیت انجام شده و تا پایان سال انجام چهار عمل دیگر در برنامه است.

دکتر "فرهاد فراهانی" روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه مرکز کاشت حلزون استان همدان از سال ۹۲ به عنوان مرکز غرب کشور فعالیت خود را آغاز کرده اظهار داشت: تاکنون ۷۰۲ پرونده برای بیماران مراجعه کننده به این مرکز تشکیل و ۲ سمینار نیز در این زمینه برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده پروتز حلزون شنوایی ۱۳ هزار دلار است، عنوان کرد: از ابتدای راه اندازی این مراکز در سطح کشور، وزارت بهداشت از طریق ارز دولتی این هزینه را تامین کرده و بیمار فقط ۶ میلیون تومان بابت تمامی خدمات دریافتی که شامل هزینه های بیمارستان و ۲ سال آموزش تقویت شنیداری و دیداری است، می پردازد.

رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی غرب کشور با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کودک ناشنوا و کم‌شنوایی به‌دلیل مشکلات مالی از کاشت حلزون شنوایی محروم نیست، عنوان کرد: بیماران بی بضاعتی که قدرت پرداخت مبلغ ۶ میلیون تومان را ندارند سازمان بهزیستی، خیرین سلامت و بنیاد خیریه شنوایی شفا (بخشش) این هزینه را تقبل کرده است.

دکتر فراهانی با بیان اینکه بهترین زمان کاشت حلزون برای افراد ناشنوای مادرزادی، پیش از سه سالگی است، عنوان کرد: کودکان ناشنوای مادرزادی باید به سرعت شناسایی و در برنامه کاشت حلزون قرار گیرند ولی برای ناشنوایی در دوران بزرگسالی چنین محدودیتی وجود ندارد.

وی با توصیه به انجام غربالگری شنوایی و ارجاع زود هنگام این کودکان که نقش اساسی در جلوگیری از این ناتوانی در آینده خواهد داشت، ادامه داد: هرچه سن کودک کمتر باشد، امکان زبان‌آموزی نیز بهتر خواهد بود و این عمل جراحی برای کودکان خردسال پیش از دوره یادگیری گفتار انجام می‌شود تا کودک بتواند پس از آن بشنود و صحبت کند.

رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی غرب کشور با بیان اینکه ۵۰ بیمار در لیست انتظار دریافت پروتز قرار دارند یادآور شد: شناسایی کودکان کم شنوا از بدو تولد (مانند غربالگری نوزادان) و در ادامه، مداخلات سیستماتیک (ارائه خدمات آموزشی، درمانی و توانبخشی) می تواند به پیشگیری از کم شنوایی و کاهش تعداد افراد کم شنوا در جامعه کمک کند.

دکتر فراهانی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته پویش ملی «آگاه سازی جامعه نسبت به نقش تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی» برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر به مردم و خانواده ها برای پیشگیری از تولد نوزادان با کم شنوایی و ناشنوایی و تشخیص و مداخله زودهنگام برای بهبود کیفیت زندگی کودکان کم شنوا و ناشنوا برای موفقیت آنان مطابق با همسالان شنوایشان، فعالیت کرده است.

وی تاکید کرد: عفونت های گوش میانی با درد گوش در زمستان که در کودکان خیلی شایع است نیاز به رسیدگی و درمان دارد تا به کم شنوایی منجر نشود.

رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی غرب کشور، شناسایی بیماری ها و داروهایی که سبب کم شنوایی می شوند، ارتقای سطح بهداشت عمومی و سلامت جامعه در طول زندگی افراد را در کنترل و پیشگیری از کم شنوایی حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: غربالگری شنوایی در مهدهای کودک، در بدو ورود به مدرسه و پس از آن، در دوران نوجوانی، جوانی و سالمندی تکرار می شود.

پروتز کاشت حلزون یک دستگاه الکترونیکی است که انرژی صوتی را به علایم الکترونیکی تبدیل می‌کند.

در حال حاضر ۶ هزار و ۱۴۱ ناشنوا و کم‌شنوا در استان همدان زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت