سالانه 80میلیون بچه ماهی زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرد


سالانه 80میلیون بچه ماهی زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرد

شهرکرد -ایرنا- معاون شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ابلاغ دستورالعمل بیمه اجباری آبزیان در استان گفت: سالانه 80 میلیون بچه ماهی در استان زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرند.

رضا احمدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:هم‌اکنون سالانه حدود ۲۳ هزار تن ماهی سردآبی در استان تولید می‌شود که به ازای هر تن ماهی چهار هزار بچه ماهی نیاز است.

وی با اشاره به اجباری شدن بیمه آبزیان گفت: به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و کم بودن اطلاعات شیلات‌داران و پرورش دهندگان ماهی در خصوص بیمه آبزیان، تاکنون استقبال کمرنگ بوده است.

احمدی گفت: با اجباری شدن بیمه آبزیان، تولیدکنندگان از زمان خرید بچه ماهی و یا تخم چشم‌زده باید علاوه بر پرداخت هزینه ماهی و یا تخم چشم زده،حق بیمه را نیز بر اساس دستورالعمل پرداخت کنند.

احمدی اظهار داشت:هم‌اکنون ۶۴۲ هزار و ۶۲۸ مترمربع شیلات فعال در استان وجود دارد و اجرای بیمه اجباری آبزیان یک راهکاری برای کاهش خسارت به پرورش‌دهندگان ماهی سردآبی است.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجباری شدن بیمه پرورش آبزیان در سطح کشور گفت: اجرای طرح بیمه اجباری مزارع پرورش ماهی در استان در فصل زراعی جدید (اول مهرماه) آغاز و دستورالعمل به شیلات‌داران ابلاغ شده است.

حمید رحیمی با اشاره به اینکه فعالیت در بخش کشاورزی از جمله فعالیت پرمخاطره‌ای است که به صورت مستمر، فعالان و تولیدات این بخش را با خسارت مواجه می‌کند، افزود:خطراتی از جمله رانش زمین، زلزله، سرمازدگی، سیل، صاعقه، بیماری‌های نوظهور و یخ‌زدگی مزارع شیلات را تهدید می‌کند که بیمه کردن مزارع گامی برای کاهش خسارت شیلات‌داران است.

وی اظهار داشت: در راستای حمایت از شیلات‌داران از ابتدای سال زراعی جدید طرح بیمه اجباری مزارع پرورش آبزیان از مرحله تخم چشم‌زده تا مزارع پرورش ماهی آغاز شده است و تمامی مزرعه‌داران شیلات می‌توانند با در دست داشتن مجوز فعالیت و پروانه بهره‌برداری، با مراجعه به شعب بانک کشاورزی، شرکت خدمات بیمه و یا ادارات شهرستان و منطقه نسبت به بیمه کردن مزارع و آبزیان اقدام کنند تا کارشناسان در سریعترین فرصت به واحدهای آنها مراجعه و براساس تعداد ماهیان و وزن ماهیان نسبت به بیمه کردن هر قطعه ماهی اقدام کنند.

رحیمی افزود: به منظور حمایت از پرورش‌دهندگان ماهی ۵۰ درصد حق بیمه در رابطه با ماهیان چشم‌زده تا وزن پنج گرم و ۶۰ درصد حق بیمه واحدهای پرورش ماهی توسط دولت پرداخت می‌شود و پرورش دهندگان ۴۰ تا ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت خواهند کرد.

وی اظهار داشت: برف سنگین، رانش زمین، زلزله، سرما زدگی، سیل، صاعقه، طوفان، گرما زدگی و معدوم‌سازی استخرها در اثر بیماری نوظهور و معدوم ساختن استخرها با سایر بیماری‌ها و یخ زدگی زیرپوشش بیمه هستند.

رحیمی افزود : سال گذشته تنها ۲۳ واحد با حدود هفت هکتار با پرداخت ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال بیمه شده بود که بیش از ۱۰ میلیارد ریال غرامت پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۴۰۷ مزرعه پرورش ماهی دارای پروانه بهره‌برداری در سطح استان فعال است که بیش از ۹۹ درصد مزارع در حوضه سرشاخه‌های کارون است و سالانه ۲۳هزار تن ماهی سردآبی در استان تولید می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق