خطر شیوع کرونای انگلیسی در ساوه


خطر شیوع کرونای انگلیسی در ساوه

ساوه - ایرنا - هفته گذشته نخستین فرد مبتلا به کرونای جهش یافته یا انگلیسی در ساوه شناسایی و پس از آزمایش های اولیه به سرعت در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید مدرس بستری شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام دانشکده علوم پزشکی ساوه چند روز بعد مشخص شد که چهار تن دیگر از اعضای خانواده این فرد با تایید نتیجه آزمایش ها به کرونای انگلیسی مبتلا و راهی بیمارستان شدند.

این در حالیست که کرونای جهش یافته نسبت به نوع اولیه آن ماهیتی ناشناخته تر دارد اما با تبعات و واکنش هایی که در فرد مبتلا ایجاد می کند از قبیل بدن درد شدید و تنگی نفس که به سرعت در کمتر از ۷۲ ساعت بروز می کند می توان فهمید که شخص گرفتار آن شده است.

شیوع سریع، میزان کُشندگی بالا و بی توجهی به سن و سال افراد اعم از کودک تا بزرگسال و سالمندان مهمترین ویژگی های کرونای انگلیسی است و به باور پزشکان بهترین راه حل این است که فردی که یکی از این علائم را در خود احساس کرد به سرعت به مراکز درمانی و سلامت مراجعه کند و قبل از هر اقدامی نیز خود را قرنطینه و از سایر افراد خانواده و جامعه دور نماید.

به نظر می رسد توپ کرونای انگلیسی در زمین همه شهروندان است و لازم است نسبت به جدی انگاشتن خطر سرایت و ابتلای آن، رعایت موازین بهداشتی از قبیل فاصله اجتماعی، استفاده از دست کم ۲ ماسک به صورت همزمان و ضدعفونی مرتب محیط کار و منزل و شست و شوی مرتب دست ها توجه بیشتری نسبت به نوع اولیه کرونا شود.

معاون بهداشتی و سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه در این خصوص به ایرنا، گفت: آنچه مسلم است نوع جهش یافته ویروس کرونا اکنون وارد این شهرستان شده است و راههای انتقال و پیشگیری آن هم درست مانند کرونای معمولی است.

دکتر «محمود کریمی» اظهار داشت: تاکنون پنج مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان ساوه محرز شده و مبتلایان در بیمارستان تحت مراقبت و بستری هستند و دانشکده علوم پزشکی هم برای پیگیری و شناسایی موارد مثبت این نوع ویروس تیم رهگیری سریع تشکیل داد اما نکته مهم این است که حتی با تشکیل این تیم ها به دلیل سرعت بالای انتقال به گرد پای انتشار آن هم نمی رسیم و وقتی فردی با علائم مثبت به مراکز درمانی مراجعه می کند متوجه می شویم که همه اطرافیان او هم مبتلا شده اند.

وی گفت: این نوع ویروس کودک و بزرگسال را مبتلا می کند و شرایط کنونی برای ما نگران کننده است زیرا سیر شیوع بیماری بسیار سریع است و ظرف ۲۴ تا ۷۲ ساعت علائم آن در فرد ظاهر می شود و بیشتر افرادی که در همین مدت محدود مراجعه می کنند دارای ریه های پر از ویروس و درگیر هستند و میزان کُشندگی آن هم بسیار بالا هستند.

به گفته سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه از پنج فردی که در این شهرستان به کرونای انگلیسی مبتلا هستند، اکنون ۲ نفر از آنها اینتوبه (تنفس به وسیله لوله گذاری) شده اند.

دکتر کریمی گفت: هنوز رفتار خودمان را با ویروس جدید تطبیق نداده ایم و اغلب شهروندان در مقایسه با کرونای اولیه حتی سهل انگارانه تر برخورد می کنند در حالی که لازم است متناسب با موج جدید و سرعت انتقال، جهش و توان بالای بستری و میرایی آن با خودمراقبتی بیشتری رفتار شود و اگر همین رویه تداوم یابد در آینده نزدیک با فاجعه ای بزرگ مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به بستری شدن شمار زیادی از کودکان به کرونای انگلیسی در بیمارستان های کشور، گفت: از مردم می خواهیم حداقل به خاطر این بچه های معصوم، موازین بهداشتی را رعایت و مراقبت های بیشتری به عمل آورند زیرا این نوع ویروس ماهیتی ناشناخته و بی رحم دارد و سن و سال هم نمی شناسد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: لازم است استفاده از ماسک حتی برای کودکان هم اجباری شود و سایر موارد بهداشتی از قبیل رعایت فاصله اجتماعی، در خانه ماندن و استفاده از مواد ضدعفونی کننده دست ها را جدی بگیریم.

وی ادامه داد: پیک چهارم شیوع کرونا از هفته چهارم بهمن شروع شد و تجارب داخلی و حتی سایر کشورها نشان می دهد که همیشه موج های جدید دارای قدرت فراگیری و اشاعه بیشتری نسبت به دوران قبل دارد.

به گفته او، فقط در روز پنجشنبه هفته گذشته، ۴۳ مورد ابتلای به کرونا در ساوه و زرندیه ثبت شد در حالی که روز قبل از آن شمار مبتلایان ۱۱ نفر بود و این مساله نشان می دهد تعداد افرادی که گرفتار این ویروس شده اند در فاصله ۲۴ ساعت حدود چهار برابر افزایش یافته است و به همین دلیل از مردم می خواهیم با جدیت و رفتار مسئولانه نسبت به رعایت موازین بهداشتی اقدام کنند.

دکتر کریمی گفت: مردم به محض احساس و مشاهده کوچکترین علائم، ضمن اعمال قرنطینه فردی به نزدیکترین مراکز درمانی و سلامت مراجعه کنند کنند تا راه بر شیوع هرچه بیشتر این ویروس فرصت طلب بسته شود زیرا در شرایط کنونی تنها واکسن موثر همین رفتارها است و تا زمستان آینده که واکسیناسیون فراگیر در کشور انجام می شود چاره ای غیر از این نداریم.

۱۳ هزار و ۶۱۸ نفر در ساوه و زرندیه از آغاز شیوع کرونا در اوایل اسفند پارسال تاکنون به این ویروس مبتلا شدند و در همین مدت ۳۲۵ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش