وجود 60 هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی در خراسان شمالی


وجود 60 هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی در خراسان شمالی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از وجود 60 هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی در این استان خبر داد.

حسن وحید در گفت و گو با ایسنا، گفت: در این جنگل ها از ۱۳ تا ۱۴ نوع گونه محافظت می شود.

به گفته وحید ارس، فندق، زالزالک، گردو و ... از جمله گونه هایی هستند که در این ذخیره گاه ها وجود دارد.

وی تاکیدکرد: معرفی ذخیره گاه برای یک گونه با هدف غنی سازی و توسعه جنگلی صورت می گیرد و هیچ شخصی اجازه اجرای طرح در آنجا را ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: غنی سازی جنگل در محل ذخیره گاه از طریق بذور موجود در همان منطقه صورت می گرد و این امر به منظور جلوگیری از اختلاط صفات ژنتیکی گیاه صورت می گیرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه ذخیرگاه فندق در خراسان شمالی تنها ذخیره‌گاه این گونه در شرق کشور است، گفت: منطقه "وی وی" واقع در شهرستان مانه و سملقان دارای رویشگاه های جنگلی است که با مساحتی حدود ۴۳۴ هزار و ۵۰۰ هکتار، تعدادی از ذخیره گاه‌های جنگلی با ارزش کشور را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: ذخیره گاه جنگلی فندق منطقه "وی وی" یکی از شاخص ترین آنهاست که در همجواری با عرصه های جنگلی استان گلستان قرار دارد.

وحید اظهار کرد: فندق با نام علمی "Corylus avellana" بومی اروپا، آسیای صغیر، قفقاز، جنگل های ارسباران، آستارا، طارم زنجان و ... بین اراضی استپی و جنگل بصورت بومی دیده می شود و در شرق ایران ذخیره گاه فندق "وی وی" به عنوان تنها ذخیره گاه این گونه مطرح است.

این مقام مسئول بیان کرد: تعداد درختان فندق در این منطقه ۱۳۱ اصله است که بطور پراکنده در سطح حدود هشت هکتاری عرصه مشاهده می شوند.

وی تاکید کرد: به دلیل ارزش ژنتیکی و اکولوژیکی این گونه و نیز به عنوان تنها ذخیره گاه فندق شرق کشور، عرصه مذکور از اهمیت اکولوژیک خاصی برخوردار است. البته در برهه ای از زمان، تخریب و تجاوزاتی در محدوده این ذخیره گاه صورت گرفته است که با تشدید فشار عواملی همچون تغییر اقلیم، پراکنش نامنظم و کاهش بارندگی، آفات و امراض و وجود دام، این ذخیره گاه در معرض استرس های مختلفی قرار گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403