طرح همکاری منطقه‌ای با همراهی عربستان و بایدن می‌تواند به نتیجه می‌رسد


طرح همکاری منطقه‌ای با همراهی عربستان و بایدن می‌تواند به نتیجه می‌رسد

تهران- ایرنا- یک دیپلمات پیشین تاکید کرد: اگر دولت بایدن و عربستان نیز همراه شوند، ابتکار همکاری جمعی کشورهای حاشیه خلیج فارس به نتیجه می‌رسد. قطعنامه 598 شورای امنیت هم به دبیرکل ماموریت داده تا گفت‌وگو با کشورهای منطقه را آغاز کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «سید حسین موسویان» در وبینار دانشگاه لس‌آنجلس آمریکا که با همکاری دولت جمهوری چک برگزار شد، درباره صلح در منطقه غرب آسیا گفت: اگر آمریکا به سیاست سلطه بر منطقه خاورمیانه و خلیج فارس خاتمه دهد، ایران و همسایگان می‌توانند صلح و در قالب یک مکانیزم همکاری جمعی امنیت منطقه خلیج فارس راحفظ کنند و این بهترین سناریو برای صلح است.

وی با تاکید بر گفت‌وگوهای منطقه‌ای میان کشورهای منطقه اظهار داشت: برای این منظور با آغاز گفت‌وگوهای منطقه‌ای، کشورهای حاشیه خلیج فارس اصول تضمین‌کننده صلح و امنیت را توافق و روند اجرا با اقدامات اعتمادسازی که مورد چالش و اختلاف نیست، شروع شود همچون مبارزه با کرونا، تامین امنیت دریای و انرژی، محیط زیست و مقاله با جنایات سازمان‌یافته. ایران طرح صلح هرمز را پیشنهاد کرده که بسیار جامع است.

ویتالی نامکین، پژوهشگر روسی نیز در این وبینار تصریح کرد: با نظر موسویان موافقم. روسیه از سال‌ها قبل ضرورت همکاری جمعی کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای تامین امنیت را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: باید نگرانی‌ها و منافع ایران و همه کشورها مورد توجه قرار گیرد. چنین سیستمی می‌تواند همکاری مشترک برای مقابله با تروریسم و همکاری برای عاری‌سازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی را دربرگیرد.

فونتن رز، کارشناس آمریکایی نیز در این وبینار خاطرنشان کرد: عادی‌سازی روابط ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نه تنها به نفع همه کشورهای حاشیه خلیج فارس است، بلکه به نفع سایر کشورها از جمله چین، روسیه، اروپا و آمریکا خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران با کشورهای همسایه می‌توانند با عقد پیمان عدم تجاوز، همکاری‌های مشترک در موارد مهم مثل مقابله با داعش را آغاز کنند، ابراز داشت: آمریکا و اروپا باید نقش مثبت و سازنده برای ایجاد صلح و همکاری بین ایران و عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس ایفاء کنند.

متحدان ایران گروه غیردولتی نیستند

در ادامه این وبینار، موسویان در پاسخ به سوالی درباره همکاری ایران با متحدین خود مانند حزب‌الله لبنان، الحشد الشعبی عراق، حوثی‌های یمن بیان کرد: همه قدرت‌های منطقه‌ای متحدانی دارند. منتهی متحدان ایران گروه غیردولتی نیستند. الحشد عراق با فتوای آیت‌الله سیستانی برای پاک‌سازی خاک عراق از لوث وجود تروریست‌های داعشی تشکیل شد و الان هم بخشی از ارتش رسمی کشور عراق هستند.

وی با بیان اینکه حزب‌الله لبنان هم در دولت و هم در مجلس لبنان حضور دارد و بخشی از دولت و حکومت است، عنوان کرد: حوثی‌ها و زیدی‌های یمن گروه خلق شده و وابسته به ایران نیستند، آنها ۱۰۰۰ سال بر یمن حکومت داشتند. در سال ۱۹۶۲ مصر به یمن تجاوز کرد و حوثی‌ها متحد عربستان شدند. د رسال ۲۰۱۵، عربستان به یمن تجاوز کرد و حوثی‌ها متحد ایران شدند.

طرح همکاری منطقه‌ای با همراهی عربستان و بایدن می‌تواند به نتیجه می‌رسد

این دیپلمات پیشین در پاسخ به سوال یک شرکت‌کننده بحرینی درباره اختلافات ایران و عربستان و عدم استقبال کشورهای منطقه از طرح صلح هرمز یادآور شد: در ایران دو جناح داریم ولی هر دو جناح با سیاست دوستی و همکاری هشت کشور حاشیه خلیج فارس موافقند. احمدی‌نژاد که معروف به یک رئیس‌جمهور رادیکال هست، چهار بار به عربستان سفر کرد و اولین رئیس‌جمهوری بود که در اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد. او در آن نشست آمادگی ایران را اعلام کرد.

موسویان با یادآوری اینکه دولت روحانی طرح جامعی تحت عنوان ابتکار صلح هرمز را رسما پیشنهاد کرده است، بیان کرد: اصولا روسیه، چین، اروپا، هند و اکثر کشورهای جهان با ایده ایجاد یک سیستم همکاری جمعی موافقند. پنج کشور ایران، عراق، قطر، کویت و عمان هم با صلح و همکاری موافقند. امارات و بحرین هم منتظر عربستان هستند.

وی ادامه داد: اگر دولت بایدن و عربستان نیز همراه شوند، ابتکار همکاری جمعی کشورهای حاشیه خلیج فارس به نتیجه می‌رسد. قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت هم به دبیرکل ماموریت داده تا گفت‌وگو با کشورهای منطقه را آغاز کند. بنابراین پنج قدرت عضو شورای امنیت سازمان ملل می‌توانند دبیرکل را فعال کنند.

فونتن رز، هم درباره طرح صلح هرمز گفت: ارائه طرح صلح هرمز ایران با خروج ترامپ از برجام همزمان شد که این یک مشکل بود. مشکل دیگر هم این بود که ایرانی‌ها خودشان هم برای طرح صلح هرمز بازاریابی درستی نکردند. طرح ایران برای صلح هرمز طرح خوبی است، منتهی ایرادش این است که می‌گوید آمریکا باید از منطقه خارج شود.

وی افزود: آمریکا حاضر است از منطقه خارج شود اما بعد از اینکه صلح و همکاری بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ایجاد شود. ایران باید روابط خوب باید کشورهای شورای همکاری را نهادینه کند.

یک شهروند اردنی درباره نقش اسرائیل در همکاری دسته‌جمعی ایران با کشورهای عربی سوال کرد که فونتن رز اظهار اظهار داشت: اسرائیل مخالف خواهد بود منتهی باید مجمع گفت‌وگوهای ایران و کشورهای عرب همسایه تشکیل شود و این کار را به پیش ببرد. اسرائیل هم باید بفهمد که صلح اعراب و ایران، تهدیدات و بحران‌های منطقه را کم می‌کند که به نفع همه از جمله خود اسرائیل است.

اسرائیل عامل اول مخرب هر نوع صلحی است

موسویان هم در پاسخ به این سوال تصریح کرد: اسرائیل عامل اول مخرب هر نوع صلحی است. ۷۰ سال مذاکره برای صلح با فلسطینی‌ها را به بن‌بست کشاند. عامل اصلی تحریکات در موضوع هسته‌ای ایران است در حالی که خودش حداقل ۹۰ بمب هسته‌ای دارد و معاهده عدم اشاعه بمب هسته‌ای را هم نمی‌پذیرد و به آژانس هم اجازه دسترسی نمی‌دهد در حالی که ایران بمب ندارد، عضو معاهده هسته‌ای است و بیشترین بازرسی‌های تاریخ آژانس هم از ایران بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهد صلحی در منطقه ایجاد شود، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به ویژه آمریکا باید مانع نقش تخریبی و ویرانگر اسرائیل شوند، خاطرنشان کرد: اسرائیل با چک سفید امضای پنج قدرت جهانی شورای امنیت سازمان ملل هر وقت خواسته به کشورهای همسایه مثل لبنان، سوریه و عراق حمله کرده، دانشمندان هسته‌ای ایران و مصر و عراق را ترور کرده و به سیاست‌های تجاوزکارانه ادامه می‌دهد.

این پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا اضافه کرد: بعد از اسرائیل، صنایع تسلیحاتی آمریکا، اروپا و جناح رادیکال آمریکا که افرادی مثل جان بولتون هستند؛ عامل مخرب صلح هستند. در عین حال، گروه‌های تروریستی مثل القاعده و داعش هم مخالف صلح و همکاری ایران و اعراب خواهند بود.

همه اعضای برجام مخالف ورود عربستان و اسرائیل به مذاکرات هسته‌ای هستند

یک فرد بحرینی از موسویان پرسید چرا ایران با درخواست عربستان و اسرائیل برای ورود به مذاکرات برجام مخالف است؟ که وی پاسخ داد: نه تنها ایران بلکه هر شش قدرت امضاکننده برجام هم با ورود کشور دیگری مخالفند. مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه یک بار گفت عربستان باید شرکت کند که سایر کشورهای اروپایی فورا مخالفت کردند.

وی با اشاره به در اختیار قرار داشتن سلاح اتمی از سوی اسرائیل ابراز داشت: اسرائیل اصولا هیچ حقی ندارد چون او تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است که موجب به بن‌بست رساندن طرح عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی شده و بنابراین اول باید سلاح‌های هسته‌ای‌اش را نابود کند.

کشورهای کلیدی منطقه و قدرت‌های جهانی قابل پیش‌بینی نیستند

معاون پیشین شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال مجری از سخنرانان جلسه درباره یک سال آینده بیان کرد: چون کشورهای کلیدی منطقه و قدرت‌های جهانی به ویژه آمریکا، هیچ کدام قابل پیش‌بینی نیستند، بنابراین نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد منتهی من امیدوارم که برجام احیاء شود، حقوق فلسطینی‌ها تامین شود و طرح صلح در خلیج فارس به نتیجه برسد.

نامکین هم در پاسخ به این سوال یادآور شد: من هم خوشبین نیستم. منتهی در مورد نزاع ایران و اسرائیل خیلی از متخصصان روسیه معتقدند که اسرائیل و ایران متحدین طبیعی هستند که در حال دشمنی با هم هستند.

فونتن رز هم عنوان کرد: یک سال بعد ایران و آمریکا در مورد برجام مذاکره خواهند کرد چون فعلا در ایران انتخابات ریاست جمهوری در پیش است اما بعد از انتخابات مذاکرات آمریکا و ایران شروع خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا