شرایط استان مرکزی در کرونا شکننده است 


 شرایط استان مرکزی در کرونا شکننده است 

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: بر اساس آمارها شرایط این استان در شیوع کرونا تثبیت شده است اما با کمترین غلفت وضعیت شکننده حاکم می‌شود.

سید «علی آقازاده» عصر شنبه در نشست ستاد مبارزه با کرونا استان مرکزی،افزود: وضعیت کووید ۱۹در شهرستان‌های زرندیه، تفرش و آشتیان به رنگ آبی، خمین نارنجی و سایر شهرستان‌های استان در شرایط زرد است و انتظار می‌رود فرمانداری خمین در تعامل با دانشگاه علوم پزشکی برای مهار و بهبود وضعیت کرونا تلاش مضاعف کند.
وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، بنابراین شهروندان در آستانه سال جدید باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا شرایط استان به وضعیت نارنجی و قرمز تبدیل نشود.
نماینده عالی دولت در استان بیان کرد: با توجه به ازدحام جمعیت در پنجشنبه آخر سال انتظار می‍‌رود فرمانداران برای تردد مردم در آرامستان‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تدابیر لازم را اتخاذ کنند و به‌ویژه در شهرهای اراک و ساوه با حساسیت اوضاع رصد شود.
آقازاده ادامه داد: با توجه به شکنندگی استان در کرونا باید حلقه نظارتی گسترده‌تر شود و با خاطیان احتمالی نیز برخورد قاطع صورت گیرد.
وی اظهار داشت: باوجود انجام تست‌های سریع کرونا، شرایط استان به لحاظ میزان ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در سه هفته اخیر با کاهش آمار مواجه شده که این مهم نشان از فرهنگ بالای مردم در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان به همین منوال باشد محدودیت‌های جدید اعمال نمی‌شود و بازارهای روز نیز می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند که این مهم باید با نظارت فرمانداران و شهرداری‌ها با جدیت پیگیری شود.
آقازاده ضمن تاکید بر نصب نرم‌افزار ماسک در ادارات و نهادهای دولتی گفت: این نرم‌افزار باید در اداره کل راهداری و همچنین میراث فرهنگی و گردشگری فعال باشد و ارایه بلیط و خدمات سفر به مسافران با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی باشد و به شهروندانی که تست آنها مثبت است بلیط صادر نشود.
وی بیان داشت: بانک‌ها نباید اسکناس جدید توزیع کنند و به‌منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت در دو هفته پایانی سال، ساعات کار بانک‌ها بدون وقفه خواهد بود.
مقام ارشد استان با اشاره به ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، گفت: انتظار می‌رود مردم‌، خریدهای خود را به ساعات پایانی شب موکول نکنند تا خودروهای آنان مشمول جریمه نشود.
آقازاده تاکید کرد: اجرای طرح شهید سلیمانی در تثبیت بیماری کرونا در استان بسیار تاثیرگذار بوده است و کاهش تدریجی شاخص‌های بیماری به واسطه تعامل و همکاری نیروهای سپاه، فعالان بسیجی در مساجد و کانون ها با مردم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: نصب نرم‌افزار ماسک در قطار و وسایل حمل و نقل عمومی ضروری است و با افرادی که تست پی سی آر آنان مثبت اعلام شده ،برخورد جدی صورت گیرد و بلیط فروخته نشود.
«سعید فرخی» تاکید کرد: اجرای تئاترهای خیابانی و برنامه‌های مفرح در روزهای پایانی سال از سوی شهرداری به لحاظ ازدحام بالای جمعیت، نباید در پیاده راه خیابان امیرکبیر انجام شود و در پارک‌های برخی مناطق برگزار شود.
وی در خصوص ارایه خدمات بانک‌ها به مردم نیز گفت: بسیاری از فعالیت‌های بانکی از طریق نرم افزارهای اینترنتی و به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: ارایه تسهیلات از سوی بیشتر بانک‌ها به صورت الکترونیکی است بنابراین انتظار می‌رود برای مراجعه حضوری متقاضیان، نوبت دهی در ساعات مشخص و تعیین شده انجام شود تا ازدحام جمعیت در بانک‌ها رخ ندهد.
فرخی تصریح کرد: کارت‌هایی که تاریخ انقضای آن‌ها سر رسیده است نیز به مدت چهارماه باید تمدید شود تا از مردم مراجعه غیر ضروری نداشته باشند.
وی اظهار داشت: انتظار می‌رود در روزهای پایانی سال، ارایه خدمات بانکی به مردم در فضای باز صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست اظهار داشت: میزان مبتلایان کرونا در هفته دوم اسفندماه نسبت به مدت مشابه قبل آن (هفته نخست اسفند) ۱۵درصد و میزان فوتی ها ۱۱درصد کاهش یافته و شرایط بستری نیز ثابت بوده است.
دکتر «علی علیمحمدی» افزود: در ۴۸ ساعت گذشته ۱۰۱ مورد ابتلای جدید شناسایی شده که ۱۶ نفر در بیمارستان بستری و خدمات تخصصی دریافت می‌کنند و ۵۸ نفر نیز به مدت دوهفته در منزل قرنطینه می‌شوند و دوران بیماری را سپری می‌کنند و متاسفانه در این بازه زمانی سه مورد فوتی نیز گزارش شده است.
وی بیان کرد: تا امروز ۵۰ مورد کرونای جهش یافته در استان به غیر از شهرستان‌های زرندیه و آشتیان گزارش شده و بیشترین میزان ابتلا در شهرستان اراک است.

فرماندار شهرستان اراک نیز گفت : ۵۰ درصد ادارات کل، سازمانها و نهادها تاکنون مجهز به نرم افزار ماسک شده‌اند.
«حسین بختیاری» افزود: در وسایل حمل و نقل شهری و معابر و خیابان ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم بالای ۸۵ درصد است که جای تقدیر دارد و این مهم تاحدودی نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد.
وی تاکید کرد: سازمان‌های مردم نهاد همگام با بازرسان اصناف و سازمان صمت بر فعالیت واحدهای صنفی نظارت دارند و بساط دست فروشان کنار معابر نیز تا حدزیادی جمع آوری شده است.
فرماندار شهرستان اراک بیان کرد: نشستی چند روز آتی در ستاد شهرستانی کرونا برگزار و در خصوص مراجعه مردم به آرامستان در پنجشنبه آخر سال تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

ویروس کرونا از اسفندماه پارسال شیوع یافت و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین مناطقی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد و به دنبال آن محدودیت‌هایی در زمینه فعالیت اصناف در نظر گرفته شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!