موقعیت جغرافیایی یکی از جنبههای اقتدار کشور است/ افزایش صادرات و واردات ایران
شفقنا- معاون اول رئیس جمهور با بیان این که بنادر خشک نقش موثری در کاهش هزینه و زمان صادرات و واردات دارند، از افزایش میزان صادرات و واردات در سال های آینده خبر داد. اسحاق جهانگیری در آیین افتتاحیه اولین بندر خشک تعاونی کشور با بیان اینکه ایده بندر خشک برای کشور پهناوری مثل ایران که فاصله مرزهای آن تا […]
شفقنا- معاون اول رئیس جمهور با بیان این که بنادر خشک نقش موثری در کاهش هزینه و زمان صادرات و واردات دارند، از افزایش میزان صادرات و واردات در سال های آینده خبر داد.
اسحاق جهانگیری در آیین افتتاحیه اولین بندر خشک تعاونی کشور با بیان اینکه ایده بندر خشک برای کشور پهناوری مثل ایران که فاصله مرزهای آن تا داخل کشور بسیار زیاد بوده موثر است، اظهار کرد: در ۱۱ ماه گذشته سال منهای دو کالای نفت خام و میعانات گازی که عدد بسیار بالایی هم دارد بیش از ۱۳۰ میلیون تن کالا صادر و وارد شده است که از این میزان بیش از ۱۰۰ میلیون تن صادر و حدود ۳۰ میلیون تن نیز وارد شده است که در شرایط تحریم حجم بالایی است.
وی از افزایش میزان صادرات و واردات در سال های آینده خبر داد و افزود: ساخت بندر خشک پیشگامان در مرکز جغرافیایی کشور تشریفات گمرکی را کاهش داده و موجب می شود عملیات صادرات در بنادر آبی به راحتی صورت گیرد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه حجم بالایی از کالاهای وارد شده در بنادر آبی ترخیص نشده اند، ادامه داد: حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی و بیش از ۳ میلیون تن کالای غیر اساسی که به کشور وارد شده است در بنادر آبی دپو شده اند که در این زمینه بنادر خشک باید حالت پس کرانه را داشته و کالاها در انبارهای این بنادر دپو شوند.
جهانگیری با اشاره به اینکه یکی از جنبه های اقتدار ایران موقعیت جغرافیایی آن است، گفت: به دلیل ظرفیت محدود بنادر آبی و دشواری تامین ارز، معطلی کشتی ها در بنادر هزینه سنگینی را بر واردکننده تحمیل می کند که برای رفع این مشکل نیز بنادر خشک می توانند نقش موثری را ایفا کنند.
وی ادامه داد: برخی از کشور های بزرگ در اطراف کشور ما که هیچ راه آبی ندارند برای صادرات و واردات می توانند از ظرفیت ایران استفاده کنند.
این مقام مسئول اظهار کرد: تمام مسیرهای راه آهن کشور به مسیرهای ریلی چین تا ایران و ایران تا اروپا متصل است و اگر مسیر ریلی بصره در عراق به شلمچه متصل و مسائل امنیتی مسیر ریلی سوریه نیز برطرف شود یک فرصت طلایی است که راه آهن ایران از طریق سوریه به دریای مدیترانه وصل شود.