مخالفت رهبران مصر و سودان با تحمیل عمل انجام شده در پرونده سد النهضه


رئیس جمهوری مصر و رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان در دیداری تحمیل عمل انجام شده در خصوص پرونده سد النهضه را رد کردند.

مخالفت رهبران مصر و سودان با تحمیل "عمل انجام شده" در پرونده سد النهضه

به گزارش شفاف، به نقل از روسیا الیوم، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر برای نخستین بار در یک سفر رسمی از زمان شروع دوره انتقالی در سودان وارد این کشور شد.

نهاد ریاست جمهوری مصر در بیانیه ای اعلام کرد، سیسی در خارطوم با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان دیدار کرد و دو طرف پیرامون راه‌های تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها و نیز مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مهم مشترک به ویژه تحولات در مرزهای مشترک سودان و اتیوپی بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین دو طرف در این دیدار اعلام کردند که مرحله دقیق کنونی که پرونده سد النهضه در آن قرار دارد، مستلزم بالاترین درجات هماهنگی میان مصر و سودان است.

در این بیانیه آمده است که مصر از پیشنهاد سودان برای تشکیل گروه چهارجانبه بین‌المللی متشکل از اتحادیه آفریقا، اروپا، آمریکا و سازمان ملل برای میانجیگری در این پرونده حمایت می‌کند.

براساس این بیانیه، سیسی و البرهان در این دیدار اعلام کردند، هر گونه اقدامات یکجانبه با هدف تحمیل عمل انجام شده و انحصاری کردن منابع رود نیل را رد می‌کنند.

همچنین دو طرف بر تقویت روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی جهت دستیابی به توافقی جامع پیرامون اصول آبگیری سد و راه اندازی آن توافق کردند.

سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد، برهان بر ویژگی و برتری روابط مصر و سودان و وحدت سرنوشت تاکید کرد.

البرهان همچنین از مواضع مصر در حمایت از سودان در تمام زمینه‌ها برای مقابله با چالش‌ها و بحران‌های مختلف از جمله تلاش و مشارکت مصر در حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم تقدیر کرد.

او افزود: مواضع مصر انعکاس روابط تاریخی و استراتژیکی است که دو کشور را با هم متحد می‌سازد و سودان همواره به این مواضع حمایت‌گرانه در محافل بین‌المللی و منطقه‌ای تکیه می‌کند.

البرهان در سطح روابط دو جانبه نیز تاکید کرد، سودان نسبت به جریان انداختن طرح‌های مشترک بین سودان و مصر و تقویت چشم‌اندازهای همکاری بین دو کشور در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی امیدوار است.

رئیس‌جمهوری مصر نیز نسبت به ادامه حمایت کشورش از ملت و دولت سودان در تمام زمینه‌ها و توجه به ارتقای روابط دو جانبه که به تقویت مشارکت استراتژیک براساس احترام متقابل و همکاری مشترک در جهت منافع دو کشور و نیز توسعه اقتصادی و رشد تکیه دارد، اعلام آمادگی کرد.

سیسی همچنین بر حمایت مصر از تمام تلاش‌ها برای بالا بردن جایگاه صلح و ثبات و توسعه در سودان بر این اساس که امنیت و ثبات سودان بخشی از امنیت و ثبات مصر است، تاکید کرد و گفت مصر همیشه دست همکاری و خیر و سازندگی را به سمت سودان به عنوان یک رویکرد استراتژیک ثابت دراز کرده است.

در این مذاکرات تحولات مرزهای سودان و اتیوپی و تحرکات سودان در بسط حاکمیت خود در مرزهای شرقی در هم‌جواری اتیوپی در چارچوب احترام سودان به توافقنامه‌های بین‌المللی و تلاش دائمی آن برای تاکید بر حاکمیت کشور بدون اعمال خشونت بررسی شد.

همچنین درباره آخرین رویدادهای شاخ آفریقا و شرق آفریقا رایزنی شد.

رئیس‌جمهوری مصر در ادامه دیدارهایش در سودان با محمد حمدان دقلو، نایب رئیس شورای حاکمیتی سودان ملاقات کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج