اجرای طرح دوم شهید سلیمانی با عنوان «تقویت بیماریابی کرونا» در گیلان


اجرای طرح دوم شهید سلیمانی با عنوان «تقویت بیماریابی کرونا» در گیلان

جانشین سپاه قدس گیلان در امور اقشار و متخصصین گفت: با توجه به تهدیدات خیز جهش یافته بیماری کرونا، مرحله دوم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان طرح «تقویت بیماریابی کرونا» به مدت 14 روز، از نیمه اسفندماه در گیلان آغاز شده است.

سرهنگ پاسدار حسن حبیبی در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای مرحله دوم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی «با عنوان طرح تقویت بیماریابی» در گیلان خبر داد و اظهار کرد: این طرح توسط وزارت بهداشت و درمان و با همکاری سازمان بسیج مستضعفین در گیلان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه کشورهای داعیه دار تمدنی و قدرت جهانی در برابر کنترل بیماری کرونا ناکارآمد شدند، گفت: کشور ما با وجود شدیدترین تحریم ها در مدیریت و کنترل بیماری کرونا خوش درخشید.

جانشین سپاه قدس گیلان در امور اقشار و متخصصین با بیان اینکه، فاز اول طرح شهید سلیمانی به صورت محله محور و با هدف کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از ۲۰ آبان ماه آغاز شد، گفت: کاهش ۴۰ درصدی مرگ میر و ۵۰ درصدی بستری ها، از اهداف طرح اول بود؛ اما در طی حدود دو ماه از شروع واقعی طرح توانست به بیش از ۸۰ درصد کاهش مرگ میر و بستری برسد.

حبیبی بیماریابی و شناسایی زودهنگام مبتلایان و امکان درمان موثر فرد مبتلا توسط نیروهای بهداشتی درمانی را از راهکارهای جلوگیری افراد بیشتر به کرونا عنوان کرد و افزود: در این طرح افراد مبتلا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پس از بهبود، به چرخه اجتماعی جامعه باز می گشتند و به شدت از فرسودگی جامعه جلوگیری می شد.

وی منطق بسیج را تبدیل تهدید به فرصت دانست و خاطرنشان کرد: وجود شبکه بهداشت درمان و نیروهای بسیج که به شکل مویرگی در نقاط مختلف کشور ریشه دوانده، فرصتی بی‌بدیل در کشور است.

جانشین سپاه قدس گیلان در امور اقشار و متخصصین ادامه داد: از آنجایی که در آستانه سال جدید قرار داریم و به جهت شرایط گردشگرپذیر بودن استان و از طرفی تهدیدات خیز جهش یافته بیماری کرونا، مرحله دوم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان طرح «تقویت بیماریابی کرونا» به مدت ۱۴ روز، از نیمه اسفندماه در گیلان آغاز شده است.

حبیبی یادآور شد: تمایز این طرح با طرح قبلی این است که علاوه بر تیم های محل محور، از ظرفیت همه اقشار و متخصصین بسیج در این طرح استفاده می شود و تمرکز این طرح در شهرستان ها و محلات که مشکل جدی تری دارند از نظر بار اپیدمی کرونا انجام خواهد شد.

وی هدف اصلی این طرح را بیماریابی، جداسازی حداکثری موارد مبتلا، مشکوک و محتمل کووید -۱۹ در کشور دانست و افزود: این طرح نه تنها هیچ تداخلی در برنامه‌های جاری وزارت بهداشت و مدیریت اپیدمی کرونا ایجاد نمی کند، بلکه با پر کردن خلاهای مدیریت اپیدمی، به خصوص در حوزه های حمایتی (در قبل و بعد از آنکه بیمار تحت مراقبت های حوزه سلامت است) هم در موارد بستری و مرگ و هم در هزینه ها صرفه جویی می شود.

جانشین سپاه قدس گیلان در امور اقشار و متخصصین، کاربرد اصلی این طرح را برای شرایط جاری اپیدمی در کشور دانست و گفت: فاز اول طرح توانست بار بیماری را به کمترین میزان در ۱۰ ماه گذشته کاهش دهد و اپیدمی در مسیر کنترل کامل قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه با رفع نقاط ضعف و اصلاحات لازم در این مقطع نیز، قطعا بار اپیدمی کاهش خواهد یافت اضافه کرد: در این فاز نیاز به تجهیزات و امکانات زیادی نداریم و با تعامل وزارت بهداشت و استفاده از نیروهای آموزش دیده بسیجی و حمایت خیرین و سایر نیروهای داوطلب؛ باسطح بندی خدمات مراقبتی و جستجو و پیگیری موارد بیماری در مراحل اولیه؛ امیدواریم شاهد کاهش تعداد بستری ها و موارد مبتلا به ویروس جهش یافته باشیم.

حبیبی از دیگر اهداف اختصاصی طرح را انجام تست آنتی ژنی سریع برای تمامی افراد شناسایی شده طی بیماریابی که با آموزش ۸۰۰۰ نفر روز، از نیروهای بسیجی داوطلب در کنار کادر بهداشت انجام خواهد شد عنوان کرد و گفت: تشدید بیماریابی، جداسازی و قرنطینه آنها، انجام هوشمند رهگیری و ردیابی موارد مبتلا و تماس نزدیک، حمایت کامل دو هفته ای بیماران و موارد مشکوک شناسایی شده نیازمند با توریع و بسته های معیشتی و بهداشتی و مراقبت ویژه از افراد پرخطر به ویژه سالمندان از دیگر اهداف این طرح است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت افغانی افغانستان به تومان، امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403