38 کشور تحت تحریم آمریکا هستند


38 کشور تحت تحریم آمریکا هستند

نماینده ایرلندی پارلمان اروپا با انتقاد از سیاست تحریم آمریکا علیه کشورهای مختلف، این رویکرد آمریکا را «تروریسم اقتصادی» توصیف کرد.

38 کشور تحت تحریم آمریکا هستند

به گزارش راهبرد معاصر «میک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا امروز (شنبه) از اشتیاق واشنگتن برای اعمال تحریم علیه کشورهای مختلف انتقاد کرد.

وی در پیامی در توییتر نوشت: «آمریکا در حال حاضر علیه 38 کشور در جهان تحریم اعمال کرده که نوعی تروریسم اقتصادی به شمار می‌آید و اتحادیه اروپا در بسیاری از این تحریم‌ها آمریکا را همراهی کرده است.»

این نماینده پارلمان اروپا در ادامه پیام خود به کوبا نیز اشاره کرد که با وجود آنکه تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد اما به بیش از 39 کشور جهان تیم پزشکی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا اعزام کرده است.

والاس چند روز پیش نیز با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود گفت: «طی ۲۰ سال گذشته، شاهد افزایش چشمگیر در استفاده از تحریم‌ها توسط یک یا گروهی از کشورها بر دولت‌های دیگر یا اشخاص بودیم که معمولا به‌عنوان واکنشی به بهانه اقدامات ضد حقوق بشری اعمال شدند». (جزئیات بیشتر)

وی توضیح داد: «استفاده از این انواع مختلف تحریم به‌صورت سنتی توسط شورای امنیت سازمان ملل تسهیل می‌شد، و به‌صورت شفاف هم در قوانین بین‌المللی در این‌باره توضیح داده شده است».

این قانونگذار اروپایی با بیان اینکه از دهه ۱۹۹۰ شاهد افزایش چشمگیری در توسل یکجانبه به تحریم‌ها خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل بوده‌اند، اظهار داشت: «که اکثراََ توسط امریکا انجام شده است. متاسفانه اکنون هم این اقدام توسط اتحادیه اروپا در حال افزایش است. این نقض کامل قوانین بین‌المللی است».

38 کشور تحت تحریم آمریکا هستند

دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

دولت ترامپ پس از خروج از برجام سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و در حالی که همه‌گیری کرونا جهان را در نوردیده بود اما مانع از آن می‌شد که ایران به منابع مالی خود در کشورهای مختلف برای تهیه دارو و نیازهای غذایی کشور دست یابد.

مقام‌های ایران بارها این رویکرد آمریکا در ممانعت از دسترسی به منابع مالی برای تهیه نیازهای بشردوستانه را به تروریسم اقتصادی تعبیر کرده بودند.

فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس