ورزش هیچ‌وقت تعطیل نیست


ورزش هیچ‌وقت تعطیل نیست

10 سال می‌گذرد از روزی که با تشویق دوستش تمرین‌های تای‌چی را شروع کرد.

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی: «سولماز افتخارزاده» در مسابقات کشوری تای‌چی که هفته گذشته برگزار شد، یک مدال طلای انفرادی و یک رتبه نخست فرم گروهی را کسب کرد. او معتقد است که تای‌چی فقط ورزش جسم نیست و روح و ذهن را هم پرورش می‌دهد. افتخارزاده از سوی فدراسیون ووشو به‌عنوان سفیر سلامت نیز معرفی شده تا با آموزش تای‌چی به مربیان ورزش، شهروندان بیشتری بتوانند با این رشته ورزشی آشنا شوند.

افتخارزاده ساکن محله ایوانک است و این روزها با آموزش در ایستگاه تندرستی و نیز آموزش‌ از طریق فضای مجازی روزگار می‌گذراند. او علاوه بر قهرمانی کشور و کسب مدال طلا در سال ۱۳۹۵ توانسته است در میادین جهانی این رشته نیز به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کند.

سابقه فعالیت در رشته ورزشی تای‌چی برای سولماز افتخارزاده به ۱۰ سال پیش برمی‌گردد. روزی که از سوی یکی از دوستانش با این رشته ورزشی آشنا و علاقه‌مند به ادامه آن شد: «آشنایی چندانی با این رشته ورزشی نداشتم. اما وقتی این رشته را ادامه دادم به شدت علاقه‌مند شدم و تشویق‌های مربی باعث شد در ادامه آن جدی‌تر باشم. انگار این ورزش مال من بود.

چنان با آن عجین شدم که یک سال بعد مربی مرا به حضور در مسابقه تشویق می‌کرد.» حضور در مسابقات و تمرین‌های مستمر باعث شد تا افتخارزاده سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در مسابقات کشوری خوش بدرخشد. می‌گوید: «سال ۱۳۹۵ در انتخابی تیم‌ملی شرکت کردم و موفق به کسب مدال طلا شدم. بعد از اعزام به مسابقات جهانی و حضور در رقابت‌ها توانستم مدال نقره را کسب کنم.» رشته تای‌چی زیرمجموعه ووشو است و مسابقات جداگانه برگزار می‌شود. افتخارزاده می‌گوید: «امیدوارم تای‌چی به المپیک هم راه‌پیدا کند تا بتوانیم در آن سطح به رقابت بپردازیم.»

تمرکز و آرامش، ارمغان تای‌چی

ورزش هیچ‌وقت تعطیل نیست

افتخارزاده تجربه و دستاورد یک دهه تمرین و تلاش در رشته تای‌چی را حالا با بانوان هم‌محله‌ای خود به اشتراک گذاشته است و اندوخته‌هایش را آموزش می‌دهد. افتخارزاده درباره ویژگی افرادی که در رشته تای‌چی فعالیت می‌کنند این‌طور می‌گوید: «تای‌چی روی تمرکز و آرامش تأکید دارد. بر ۳ بعد روح، جسم و ذهن می‌پردازد تا این ۳ بعد را با هم همسو، همتراز و متعادل کند تا در نتیجه آرامش، تمرکز و مدیریت بیشتر روی رفتار اجتماعی و فردی داشته ‌باشیم.»

افتخارزاده در توضیح بیشتر مدیریت رفتار اجتماعی که برای او با ورزش تای‌چی تقویت شده است می‌گوید: «شهرنشینی با معضلاتی مثل ترافیک و دیر رسیدن به قرار، تصادف و مسائلی از این دست که باعث بروز خشم می‌شود همراه است. پس ما ناچاریم که خودمان را به ابزاری برای کنترل و مدیریت خشم مسلح کنیم. تای‌چی یا به‌طور کلی ورزش می‌تواند یکی از این ابزار کنترل باشد. فردی که با ورزش خو گرفته باشد، به‌ویژه ورزش‌هایی که روی ذهن کار می‌کند، حتماً تسلط بیشتری بر خودش دارد و رفتارهای اجتماعی را بهتر مدیریت می‌کند. زود از کوره در نمی‌رود و می‌تواند شرایط بحرانی را مدیریت کند.»

سفیر سلامت

ورزش هیچ‌وقت تعطیل نیست

افتخارزاده سفیر سلامت هم است. می‌گوید: «طرح سفیر سلامت از سوی کمیته توسعه همگانی فدراسیون ووشو، در روزهای همه‌گیری کرونا اجرا شد تا با همکاری ورزشکاران و مربیان ووشو، سلامت روح و جسم به جامعه بازگردد. در طرح سفیر سلامت، ورزشکاران و مربیان به آموزش آنلاین ۳ روزه دعوت می‌شوند تا آموزش اولیه تای‌چی و چی‌کونگ را ببینند. این آموزش را می‌شود به‌صورت همگانی اجرا کرد.

این آموزش‌ها محدودیت سنی ندارد. زیرا همه باید از سلامت ذهن و روان و جسم بهره‌مند باشند تا جامعه سالمی داشته‌ باشیم.» او درباره مرحله اول آموزش سفیر سلامت می‌گوید: «مربیان ورزش شهرداری در مرحله اول آموزش دیدند و با هنرجویان ایروبیک یا آمادگی جسمانی، تای‌چی هم کار می‌کنند. خوشبختانه استقبال از این طرح هم شده ‌است. شاید جالب باشد بگویم که در برخی از کشورهای غربی، برای درمان جانبی کرونا در کنار پزشک متخصص و کادر درمان، از ورزش تای‌چی و چی‌کونگ هم بهره‌برده‌اند.

حتی در بوستان‌ها با رعایت فاصله اجتماعی با هم تمرین‌های تای‌چی انجام می‌دهند. این ورزش نه وسیله خاصی می‌خواهد و نه محدودیت سنی دارد. حالا هم که باشگاه‌های ورزشی تعطیل است، با رعایت فاصله مناسب می‌شود در بوستان‌ها این ورزش را انجام داد و از آن لذت برد.»

سلامت برای جسم، روان و ذهن

قهرمان محله ایوانک با بیان اینکه از دست و پنجه نرم کردن با بیماری کرونا یک سال می‌گذرد ادامه می‌دهد: «رکود اقتصادی، بیکاری، رنج بیماری و ده‌ها اتفاق دیگر باعث شده تا سال سختی را بگذرانیم که در نتیجه آن میزان خشم و افسردگی هم در جامعه بیشتر شده‌است. در این شرایط راهکاری بهتر از ورزش سراغ ندارم. تای‌چی هم با تمرین‌های خاصی که دارد علاوه بر سلامت جسم، سلامت روح و ذهن را هم به کار می‌گیرد. این ورزش می‌تواند کمک حال ما باشد تا از این شرایط بحرانی با کمترین آسیب گذر کنیم.»

ورزش در ایستگاه‌های تندرستی

ورزش هیچ‌وقت تعطیل نیست

ورزشکار هم‌محله‌ای هم با تعطیل شدن باشگاه‌های ورزشی، آموزش و تمرین را از طریق فضای مجازی پی گرفته‌است: «باشگاه‌های ورزشی و سالن‌های ورزشی‌سراهای محله که به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد، من هم در خانه تمرین می‌کنم و به‌صورت آنلاین برای هنرجویان کلاس آموزشی دارم.»

او بوستان‌های منطقه را محیط مناسبی برای ورزش می‌داند و معتقد است حالا که درهای سالن ورزش بسته شده باید با شرایط کنار بیاییم اما نباید ورزش را کنار بگذاریم. او که خود یکی از مربیان ایستگاه‌های تندرستی نیز است می‌گوید: «بوستان‌های منطقه ظرفیت خوبی برای ورزش دارد. تجهیزات ورزشی هم که الان در همه بوستان‌ها و پاتوق‌محله‌ها هست و می‌شود تمرین‌های سبک را به کمک آنها انجام داد. کنار هر دستگاهی هم طریق استفاده از آن نصب شده و به راحتی شهروندان می‌توانند آن را مطالعه کنند و هر کسی با توجه به شرایط بدنی و آمادگی جسمانی خود می‌تواند از آن استفاده کند. مربیان ایستگاه‌های تندرستی هم در بوستان‌ها هستند و تمرین‌های ورزشی انجام می‌شود.»

آشنایی با رشته ورزشی تای‌چی

اگر دوست دارید با ورزش تای‌چی آشنا شوید باید بدانید که سابقه این ورزش به چین باستان برمی‌گردد و این روزها زیرنظر فدراسیون ووشو اداره می‌شود. در این هنر رزمی به جای عضلات، تأکید بر پرورش ذهن است. زیرا ذهن را می‌توان فراسوی محدودیت زمان و مکان، تا بی‌نهایت گسترش داد. در تحقیقات نشان داده شده که این ورزش می‌تواند به‌عنوان مکمل درمان افسردگی محسوب شود و به‌عنوان نوعی ورزش درمانی شناخته شود.

این ورزش وسیله‌ای است، برای نگهداشتن وضع بدن در حالت طبیعی و جلوگیری و بهبود امراض. شامل تمرین‌های بدنی نرم و ساده که به‌طور معمول هنگام صبح و به‌صورت گروهی انجام می‌شود. برخلاف سایر رشته‌های رزمی که حرکاتی سخت و خشن دارند، تکنیک‌ها در هنر رزمی تای‌چی نرم، ملایم و شناور اجرا می‌شوند و به اعمال نیرو، بیش از انجام حرکات خشن و قدرتمندانه تأکید دارند.

کد خبر 588501

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چگونه افسردگی را مهار کنیم؟