صعود ایران در شاخص جهانی توسعه فناوری اطلاعات


صعود ایران در شاخص جهانی توسعه فناوری اطلاعات

رتبه ایران در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتحادیه بین‌المللی مخابرات (IDI) ، چهار پله صعود کرد.


رتبه ایران در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتحادیه بین‌المللی مخابرات (IDI) ، چهار پله صعود کرد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شاهین جعفرپور، رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با اشاره به انجام پنجمین دوره پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور که وفق بند ب ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه انجام شده است، ایران در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) به رتبه ۸۱ صعود پیدا کرد.

این در حالی است که کشور در سال ۲۰۱۲ رتبه ۹۷ را در این حوزه به خود اختصاص داده بود و طبق آخرین بررسی‌های انجام شده توانست چهار رتبه بهبود را نسبت به دوره قبل تجربه کند. بنا به گفته رئیس مرکز برنامه‌ریزی، شاخص توسعه ICT در سه زیربخش اعم از دسترسی، استفاده و مهارت مورد بررسی قرار می‌گیرد که ایران در دو بخش دسترسی و استفاده دارای روند رو به بهبود بوده است. اما در بخش مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند توجه بیشتری است.

بیشتر بخوانید

نمایش ۱۰۰ سال آینده ایران در مسابقه ایران ۱۵۰۰

رشد ایران در شاخص‌های توسعه دولت الکترونیک

جعفرپور، در خصوص روند پیشرفت شاخص توسعه دولت الکترونیک (EGDI) در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ تشریح کرد: "ایران در شاخص توسعه دولت الکترونیک از سال ۲۰۱۶ با کسب رتبه ۱۰۶ و امتیاز ۰/۴۴ در سطح جهانی، در سال ۲۰۲۰ توانسته است باکسب امتیاز ۰/۶۶ به رتبه ۸۹ ارتقا پیدا کند. خدمات برخط، زیرساخت مخابراتی و نیز وضعیت سرمایه انسانی جزو شاخص‌های بررسی و امتیازدهی در شاخص EGDI به شمار می‌روند؛ بنابراین در بخش خدمات برخط با وجود این که توسعه این بخش در ایران از سطح جهانی کمتر بوده، اما شاهد افزایش امتیاز کشور بوده‌ایم که نشانگر رشد مثبتی است."

وی افزود:" سازمان فناوری اطلاعات ایران متولی شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و نیز وظیفه تعامل با نهاد‌های بین المللی و اعلام آمار و اطلاعات دقیق در این بخش را به عهده دارد. در همین راستا، کشور در بخش زیر ساخت مخابراتی در شاخص EGDI دارای رشد بسیار خوبی بوده و از ۰/۴۶ به ۰/۶۲ رسیده است."

بر اساس این گزارش، سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان مجری پنجمین دوره طرح پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در پایان سال ۱۳۹۸ و با تایید سازمان‌های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور و ضمن همکاری نمایندگان کلیه دستگاه‌های اجرایی، اقدام به ارزیابی وضعیت شاخص‌های حوزه ICT که در سند نظام پایش شاخص‌های فاوا مورد هدف قرار گرفته، نمود. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به درگاه پایش جامعه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران به نشانی https://mis.ito.gov.ir/ مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟