رمزگشایی از سفر مقام ارشد ایرلندی به ایران


رمزگشایی از سفر مقام ارشد ایرلندی به ایران

اقتصادنیوز: آفتاب یزد درتیتر اول خود به سفر وزیرخارجه ایرلند به تهران پرداخته است.

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه می‌نویسد: یک کارشناس سیاست خارجه به آفتاب یزد گفت: «پیشتر و بر سر موضوع سفر«آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن نیز سر و صداهای بسیاری به پا شد اما هیچکس از خودش نپرسید؛ «چرا ژاپن؟» اساساً جایگاه ژاپن در سیاست بین‌الملل کجا است آن هم کشوری که اشغال شده و تحت سیطره‌ی تمام و کمال آمریکا است. »
سید وحیدکریمی می‌افزاید: «برای سفر سیمون کاوینی، وزیر امور خارجه ایرلند به تهران هزار «فکت» می‌توان آورد اما هیچکدام به اهمیت موضوع برجام و پیچیدگی ماجراهای برجام و اختلافات شدید تهران و واشنگتن، قد نمی‌دهد از این رو چاره‌ای نداریم که یک سوال مطرح کنیم و آن این که «چرا ایرلند؟!» چرا به جای جوزپ بورل، امانوئل مکرون، مقامات آلمان یا انگلستان راهی تهران نمی‌شوند؟»
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی می‌گوید: «آمریکایی‌ها با زبان بی‌زبانی دارند به ما پیام می‌دهند با دولتی که سه ماه بیشتر سر کار نیست، وارد قرارداد نمی‌شوند منتها اعلام نمی‌کنند چون برای انتخابات خرداد ۱۴۰۰ برنامه‌هایی دارند پس باقی می‌ماند مسائل مقدماتی بازگشایی سفارت که چندان مهم نیست!»

وزیر امور خارجه ایرلند، سفرش به ایران را با توجه به تصمیم اخیر دولت دوبلین برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران، به لحاظ اثرگذاری در روابط دوجانبه مهم ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا، «سایمون کاوونی» با صدور بیانیه‌ای که در تارنمای وزارت امور خارجه ایرلند منتشر شد گفت: این سفر در پی تصمیم هفته گذشته دولت برای استقرار کاردار و بازگشایی سفارت ایرلند در تهران تا سال ۲۰۲۳، در مقطع مهمی از روابط دو جانبه صورت گیرد. وی همچنین عنوان کرد: ایرلند به عنوان تسهیل‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (در تائید برجام) انتخاب شده است. این قطعنامه مسیر تعامل شورای امنیت در خصوص توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام است. وزیر امور خارجه ایرلند با اشاره به حمایت قوی کشورش از برجام بیان داشت: ایرلند در جایگاه یک تسهیل‌کننده مشتاق است که با همه بازیگران گفتگوی نزدیکی داشته باشد و همه طرف‌ها را به پایبندی کامل به این توافق تشویق می‌کند. وی افزود: این سفر فرصت مغتنمی برای گفتگو درباره برجام و سایر مسائل کلیدی خاورمیانه است که بسیاری از آن‌ها در دستور کار شورای امنیت قرار دارد.
بر اساس گزارش وزارت امور خارجه انگلیس، سیمون کوونی، وزیر خارجه جمهوری ایرلند که کشورش نهاد تسهیل‌کننده شورای امنیت سازمان ملل در اجرای توافق هسته‌ای (برجام) است در این سفر با روحانی رئیس جمهوری ایران و محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار می‌کند. وزیر امور خارجه ایران پیشتر در واکنش به علاقه‌مندی ایرلند برای نقش آفرینی درباره حفظ و اجرای کامل برجام تصریح کرد که جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا در صورت رفع تحریم‌ها و انجام تعهدات از سوی آمریکا، بطور متقابل اجرای کامل برجام را همچون گذشته در دستور کار قرار دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی