مدارس رنگی و تاثیر آن بر روحیه دانش‌آموزان


مدارس رنگی و تاثیر آن بر روحیه دانش‌آموزان

کلاس‌های رنگ و رو رفته و بدون نور کافی، نیمکت‌های قدیمی و شکسته، راهروهای خشک و بی‌روح، وجود پناهگاه‌های بزرگ و ترسناک در محوطه مدارس همه دست به دست هم می‌داد که محیط مدارس برای دانش‌آموزان متولد دهه‌های 50، 60 و یا 70 در کشور تبدیل به محیطی پر از استرس و تنش شود، تقریبا اکثر بچه‌های آن دوران دل چندان خوشی از مدرسه نداشتند و به‌دنبال فرار از این...

به‌گزارش ایسنا، محیط آموزشی تاثیر بسزایی در میزان یادگیری دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه تحصیل در بین آن‌ها دارد، در سالیان اخیر مدارس متعددی در سطح کشور توسط خیرین و دولت احداث شد، اما به‌نظر می‌رسد تنها در احداث مدارس بحث استانداردهای ایمنی در اولویت قرار گرفته است و به مسئله شاداب‌سازی مدارس توجه چندانی نشده است.

تعطیی مدارس در ایام شیوع کرونا، یک فرصت مغتنم برای متولیان است تا به بحث ایجاد نشاط در مدارس توجه ویژه‌ای داشته باشند تا وقتی دانش‌آموزان بعد از یک وقفه طولانی وارد محیط آموزشی می‌شوند با انگیزه و نشاط بیش‌تری مشغول به تحصیل شوند.

شاید کمبود اعتبارات بهترین بهانه برای فرار از مسئولیت باشد، اما باید به این نکته توجه کرد که شاداب‌سازی مدارس با کاشت چند گیاه، درخت و گل در محوطه مدارس، دیوارنویسی مدارس، نصب نوارهای رنگی و استفاده از رنگ‌های شاد در محیط مدرسه به سهولت امکانپذیر است.

زمانی که محیط مدرسه را خانه دوم دانش‌آموز می‌نامیم، دانش‌آموز باید در این مدرسه احساس نشاط، آرامش و شادی داشته باشد، بنابراین رسیدن به این هدف نیازمند تدابیر خاص است.

شکوفایی استعداد در یک محیط شاد به خوبی اتفاق می‌افتد

احمد طاهری‌فرد، رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیرات ایجاد فضای بانشاط در مدارس بر کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: ایجاد فضای بانشاط تاثیرات بسیار خوبی بر روی دانش‌آموزان دارد، زمانی‌که فضای مدارس شاد و بانشاط باشد، بچه‌ها روحیه بهتری خواهند داشت و می‌تواند احساس تسلط بر امور زندگی خود داشته باشند.

وی افزود: دانش‌آموزانی که در یک محیط بانشاط تحصیل می‌کنند، معمولا زبان گویاتری برای بیان احساسات خود دارند و راحت‌تر در مورد موضوعات مختلف صحبت می‌کنند، عموما افرادی که ناراحت و کسل باشند، میل کمتری به صحبت و بروز احساسات دارند.

طاهری‌فرد با تاکید بر اینکه در ذهن پویا افراد می‌توانند مطالب گوناگون را به یکدیگر بسط بدهند، گفت: همچنین در این نوع ذهن افراد از جنبه‌های مختلف به مسئله نگاه می‌کنند و با خلاقیت بیش‌تر موضوعات را در ذهن خود مورد پردازش قرار می‌دهند.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شکوفایی استعداد در یک محیط شاد به‌خوبی اتفاق می‌افتد، توضیح داد: در این فضا فرد میل بیش‌تری به انجام کار دارد، اما زمانی‌که فرد دچار بی‌حوصلگی است، نمی‌تواند با سایرین به‌خوبی ارتباط برقرار کند و کارهای محوله را با حوصله و باانگیزه انجام دهد، قطعا شادی کمک بسزایی به شکوفایی استعداد و کشف مسائل جدید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه برای فراهم کردن یک محیط شاد و بانشاط نیازمند رنگ هستیم، یادآور شد: رنگ احساسات افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، وقتی فرد در یک محیط با رنگ‌های شاد و سرزنده مواجه می‌شود، احساسات فرد درگیر می‌شود، همچنین رنگ‌های شاد موجب تمرکز در افکار نیز می‌شود.

طاهری‌فرد افزود: زمانی‌که در مدرسه یک پیام در یک فضای شاد نگاشته و یا نصب می‌شود، این پیام به سهولت توسط دانش‌آموزان دریافت می‌شود و افراد راحت‌تر می‌توانند در این فضا احساسات خود را بروز دهند.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه می‌توان در محیط‌های مدارس از رنگ‌های مختلف برای ایجاد شور و نشاط در بین دانش‌آموزان استفاده کرد، خاطرنشان کرد: به‌طور مثال از رنگ قرمز برای ایجاد انرژی، رنگ آبی برای تسکین و آرامش، رنگ زرد برای ایجاد انگیزه، رنگ نارنجی برای شور نشاط و رنگ سفید برای ایجاد هوشیاری و شفابخشی در مدارس استفاده کرد، این رنگ‌ها باید متناسب با فضای مدارس استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه تناسب رنگ پوشش معلمان و روحیه شاد آنان نیز در شادابی دانش آموزان تاثیر دارد، عنوان کرد: همچنین می‌توان در محوطه آموزشگاه با استفاده از گیاهان، درختان، گلدان‌های رنگی فضای شادی را در مدارس فراهم کرد، زیبایی محیط مدارس در امر یادگیری کودکان بسیار تاثیرگذار است.

طاهری‌فرد ادامه داد: یکی از راهکارهای جذب دانش‌آموزان برای حضور در نمازخانه و ایجاد حس بهتر برای حضور در این محیط، استفاده از فرش‌های زیبا، بوی خوش و محیط تمیز است، همچنین در بحث فضای کتابخانه باید به دکوراسیون و چیدمان توجه ویژه‌ای کرد، این محیط باید دارای نور مناسب باشد و برای افزایش هوشیاری دانش‌آموزان از رنگ سفید در این محیط استفاده کرد.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: برای ایجاد فضای شاداب و بانشاط در مدارس تلاش شود، در مناسبت‌ها، اعیاد و جشن‌ها طراحی مناسبی صورت بگیرد، این کار سبب می‌شود این مناسب در ذهن کودک ماندگار شود، همچنین باید از مجریان سرزنده و قاریان با لحن زیبا برای اجرای این برنامه‌ها دعوت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فضای شاد و جذاب در مدارس موجب می‌شود دانش‌آموزان میل بیش‌تری به حضور در محیط آموزشی داشته باشند، تصریح کرد: برای ایجاد فضای شاد در مدارس منع قانونی وجود ندارد، آموزش و پرورش از تغییر در فضای مدارس، درختکاری، دیوارنویسی و رنگ‌آمیزی مدارس به استقبال می‌کند و آن را در راستای پویایی، پیشرفت تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان می داند.

طاهری‌فرد در پایان گفت: در سال‌های اخیر، تحت تأثیر فضای جامعه، تمرکز بر مسائل آموزشی در مدارس افزایش یافته است، اما آموزش و پرورش سعی می کند تحصیل دانش‌آموزان در فضای شاد و بانشاط صورت گیرد.

مدیریت سبز در مدارس چهارمحال و بختیاری کلید می‌خورد

کامران رهی، مدیرکل نوسازی مدارس چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در نوسازی و احداث مدارس جدید به بحث شاداب‌سازی مدارس توجه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: سعی می‌شود در رنگ‌آمیزی مدارس به شاد و جذاب بودن محیط توجه شود و در این کار از طیف‌های مختلف رنگی نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: اما نمی‌توان در رنگ‌آمیزی مدارس از هر رنگی استفاده کرد و این کار باید بر اساس ضوابط و استانداردهای تعیین شده انجام شود و نمی‌توان در ساخت مدارس از این استانداردها خارج شد، این استانداردها برای هر مقطع تحصیلی متفاوت است.

رهی در ادامه با بیان اینکه طرح مدیریت سبز مدارس از یکسال قبل کلید خورده است، گفت: این مدارس با استانداردهای خاص طراحی و ساخته می‌شود، این استانداردها شامل ایجاد فضاهای دوستدار محیط‌زیست، رنگ‌آمیزی متناسب با محیط زیست و .. است.

مدیرکل نوسازی مدارس چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر دو مدرسه در شهرستان شهرکرد و فارسان با این شیوه در حال احداث است، از این پس این استانداردها در سایر مدارس نیز اعمال می‌شود.

وی در خصوص جذاب‌سازی تجهیزات مدارس از جمله میز و صندلی، گفت: چیدمان و تجهیزات مدارس براساس استانداردها ساخته می‌شود و نمی‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟