امسال بیش از 300 آژانس مسافرتی در مشهد ورشکست شدند


امسال بیش از 300 آژانس مسافرتی در مشهد ورشکست شدند

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی گفت: با شیوع کرونا و بسته شدن سفرها داخلی و خارجی و عدم بازگشت هزینه رزرو آژانس‌های مسافرتی در سال جاری بیش از 300 آژانس در مشهد ورشکست شده‌اند.

حمیدرضا میلانی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آسیب‌های وارد شده به راهنمایان گردشگری در سال ۹۹ اظهار کرد: تمام مشکلات راهنمایان گردشگری از زمان سقوط هواپیمای اوکراینی آغاز شد. پس از آن واقعه هجمه‌ای از سوی تمام کشورهای اروپایی بر علیه ایران شکل گرفت و مشکلات راهنمایان گردشگری در بخش اینکامینگ از آن زمان آغاز شد.

وی افزود: با آغاز شیوع کرونا، قرنطینه‌ شهرها آغاز و ورودی تمام شهرها بسته شد. هتل‌ها مسافری نداشتند، حتی آژانس‌هایی که بلیت مسیرهای اروپایی را رزرو کرده بودند به دلیل کرونا، لغو شد و کشورهای همسایه که ادعای دوستی دارند، هیچ یک از هزینه‌های آژانس‌های مسافرتی را بازنگرداندند و در همین راستا از ۴۸۰ آژانس مسافرتی در مشهد بیش از ۳۰۰ آژانس ورشکست شده‌اند.

عدم همکاری ارگان‌ها برای بازگشت پول‌های بلوکه شده آژانس‌های مسافرتی در دیگر کشورها

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: تمام ارگان‌های کشور بر اساس مصوبه وزارت بهداشت عمل می‌کردند؛ هیچ ارگانی برای مذاکره با کشورهای همسایه جهت بازگرداندن پول آژانس‌های مسافرتی زیر بار نرفت تا مذاکره‌ای در این زمینه انجام گیرد، برای مثال هزینه رزرو تور سفر به اروپا، ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است. اگر یک آژانس فقط برای ۳۰ نفر یک مسیر اروپایی را رزرو کرده باشد، بیش از یک و نیم میلیارد تومان پرداخت کرده است. آژانس‌ها بلیت‌ها را گرفته، ثبت نام کرده و هزینه‌های آن را هم پرداخت کرده بودند که با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، تمام پول‌های آنان بلوکه شد.

میلانی ادامه داد: در آن زمان هر روز شاهد شکایت مردم از آژانس‌ها به اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی بودیم. آژانس‌ها نیز پول بلیت‌های خریداری شده توسط مردم را نداشتند. یکی از آژانس‌های بزرگ مشهد برای حفظ آبروی خود خانه‌اش را فروخت، تا هزینه بلیت‌های مشتریانش را بازگرداند. سال ۹۹، سالی با وضعیتی اسف‌ناک برای آژانس‌ها بود اما به هر شیوه‌ای که امکانش بود پول مردم بازگردانده شد.

تسهیلاتی کرونایی، دردی از راهنمایان گردشگری دوا نکرده است

وی در خصوص شرایط ارائه تسهیلات به راهنمایان گردشگری گفت: راهنمای گردشگری نه کارمند و حقوق بگیر است و نه بیمه دارد. در ابتدا یک وام ۶ میلیونی برای راهنمایان گردشگری مصوب کردند که سپس تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت، که برای آن دو ضامن، یک فقره چک و سفته می‌خواستند. از ۱۲۰ راهنمای گردشگری شاید تنها ۱۰ نفر این وام را دریافت کردند. کسی که بیکار است، آیا کارش با ۲۰ میلیون تومان راه می‌افتد؟ همچنین برای آژانس‌های مسافرتی تا ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات مصوب کردند که دریافت آن نیاز به سه ضامن احتیاج داشت که با توجه به بدهی‌های میلیاردی آژانس‌ها، این عدد و رقم برای آنان نیز کارایی نداشت.

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: مطابق آمار بیش از ۴۰۰ راهنمای گردشگری در خراسان رضوی وجود دارد که تنها ۱۰۰ نفر از آنان فعال هستند و باقی افراد مشغول در این حرفه طی سال ۹۹ بیکار بوده‌اند. تقریبا یکی دو ماه است که چندین تور داخلی ایران‌گردی به سمت مسیرهای کویر باز شده است که باز هم بسیاری از مردم با توجه به شرایط کرونا جرات سفر و گردش را ندارند. با توجه به شیوع بیماری که باعث شد راهنمایان گردشگری شب عید پارسال را بیکار باشند، امسال نیز با وجود شرایط مشابه سال گذشته بیکار خواهند بود.

راهنمایان گردشگری مظلوم‌ترین قشر در ایران هستند

میلانی یادآور شد: به غیر از ارائه تسهیلات به راهنمایان گردشگری، تدابیر دیگری برای آنان در نظر گرفته نشده بود. توقع داشتیم حداقل یک وام بلاعوض به راهنمایان گردشگری پراخت شود. این افراد تنها شغل و منبع درآمدشان همین موضوع است و هزار تومان هم پول در جیب ندارند. راهنمایان گردشگری مظلوم‌ترین قشر در کل خاک ایران هستند. تمام افراد در بالاترین سطح سواد قرار دارند و برخی از آنان حتی به چندین زبان‌ زنده دنیا مسلط هستند. در حال حاضر تمام راهنمایان گردشگری کار خود را رها کرده‌ و برای بقای خود به شغل‌های دیگری روی آورده‌اند.

وی در ادامه تاکید کرد: بلایی که بدتر از کرونا در حوزه شغلی ما ایجاد شده، تورهای غیرمجاز گردشگری هستند؛ این تورها مشکلات زیادی برای تورهای گردشگری و آژانس‌ها ایجاد کرده‌اند. این افراد به همراه یک تلفن همراه در تلگرام و اینستاگرام تور برگزار کرده و می‌کنند و در حال حاضر تنها در مشهد با تورهای غیرمجاز مقابله می‌شود.

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر طبق دستور دکتر رحمانی، معاون دادستانی تنها تورهای گردشگری خانوادگی با احراز هویت می‌توانند از مشهد خارج شوند؛ به این معنی که پسران و دختران مجرد تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند با آژانس و یا تورهای غیرمجاز از مشهد خارج شده و سفر داشته باشند.

میلانی اضافه کرد: هر تور باید تمام اطلاعات خروج و مقصد خود را برای سفر در سامانه «سادرا» ثبت کند. این سامانه به پلیس امنیت اخلاقی، نیروی انتظامی و پلیس راهور متصل است که پس از تایید این ارگان‌ها، اتوبوس گردشگری می‌تواند حرکت کرده و سفر انجام می‌شود. اگر سامانه سادرا مشکلی داشته باشد، تورهای گردشگری تمام مراحل نامه‌نگاری را به صورت سنتی طی خواهند کرد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل بیکاری راهنمایان گردشگری تورهای غیرمجاز است که خود را به عنوان تورلیدر معرفی می‌کنند. از همین رو مجبور شده‌ایم سخت‌گیری‌ها را بیشتر کرده تا از فعالیت تورهای غیرمجاز گردشگری جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان