آموزش و پیشگیری بهترین راه مقابله با حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری است


آموزش و پیشگیری بهترین راه مقابله با حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری است

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث هرمزگان گفت: در استان هرمزگان، از سال 94 تا 98، 50 مورد حادثه مرتبط با چهارشنبه سوری رخ داده است که به جز دو مورد همگی به صورت سرپایی درمان شده اند.

دکتر حسین قاسمی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص برگزاری نشست هم اندیشی با حضور نمایندگانی از فرماندهی انتظامی استان، آتش نشانی، هلال احمر و اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان، افزود:چهارشنبه سوری یکی ازسنتهای قدیمی ما ایرانیان است که در زمانهای گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده و در یک ساعت معین اجرا می شود و مردم با اجرای این جشن به پیش‌باز سال نو می رفتند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب، رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی‌های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است و هر سال مواد محترقه‌ای که وارد بازار می شود، قدرت انفجار آن‌ها بیشتر از قبل بوده و علاوه بر تولید صداهای بسیار گوش خراش و آزاردهنده، شدت جراحاتی را که ایجاد می کند، بیشتر از پیش شده است.

قاسمی اضافه کرد: آمارها نشان می دهند سالانه به طور متوسط ۱۸۵۰۰ مورد حادثه آتش سوزی، از آتش بازی به وجود می‌آید که این موارد شامل ۱۳۰۰ مورد آتش سوزی ساختمان، ۳۰۰ مورد آتش سوزی خودرو و ۱۶۹۰۰ مورد آتش سوزی در فضاها و محیط باز است.

وی ادامه داد: در استان هرمزگان، از سال ۹۴ تا ۹۸، ۵۰ مورد حادثه مرتبط با چهارشنبه سوری رخ داده است که به جز دو مورد همگی به صورت سرپایی درمان شده اند. بیشترین حوادث، مربوط به سال ۹۶ بوده و خوشبختانه سال گذشته هیچ حادثه ای مرتبط با چهارشنبه آخر سال در استان نداشتیم.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث هرمزگان تصریح کرد: آتش سوزی علاوه بر ایجاد خسارات مالی فروان، در موارد متعدد موجب فوت، معلولیت و عوارض غیر قابل جبران می‌شود و بهترین شیوه درمان آن، آموزش و پیشگیری، بخصوص در گروهای سنی پر خطر است.

وی اضافه کرد: این مهم محقق نخواهد شد مگر با همکاری و همراهی سازمان های ذی‌ربط از قبیل آموزش و پروش، پلیس، آتش نشانی، هلال احمر، صدا و سیما و سایر سازمان های همکار.

قاسمی در پایان بیان کرد: در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع، چهارشنبه گذشته، جلسه به منظور هم اندیشی و هماهنگی لازم جهت پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال و ارائه خدمات بهینه به مصدومین احتمالی، با حضور نمایندگان سازمان های مشروحه برگزار و مقرر شد، علاوه بر برگزاری کلاس های آموزش مجازی از طریق نرم افزار شاد برای دانش آموزان، آموزش همگانی در سطح گسترده توسط سازمان های مربوط انجام و همه سازمان های امدادی جهت ارائه خدمت بهینه، برنامه ریزی کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403