80 هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی کشور اصلاح و احیا شد


80 هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی کشور اصلاح و احیا شد

سنندج‌ ‑ ایرنا - رییس گروه اصلاح و احیا دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال برنامه اصلاح و احیا مراتع شامل کپه‌کاری، بذرپاشی و کنتورفارو (ذخیره نزولات آسمانی) در 80 هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی کشور انجام شده است.

مهرداد مسیبی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه سازمان جنگل‌ها و مراتع برای مدیریت بهینه عرصه‌های طبیعی، مبتنی بر اقدامات مشارکتی است تا در شرایط نوسان اعتباراتی، از طریق همکاری با مجریان طرح‌های منابع طبیعی اقدامات حفاظتی و احیا و اصلاح را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه مراتع به طور عمده دارای کارکردهای زیست محیطی متنوعی است، افزود: نگاه تک بعدی تولید علوفه برای تعلیف دام از جمله مهمترین دلایل فشار بر عرصه های طبیعی و تامین معیشت مرتعداران به شمار می رود.

رییس گروه اصلاح و احیا دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: بی توجهی به اجرای طرح‌های مرتعداری تلفیقی و استفاده از دیگر کارکردهای مراتع موجب افزایش معیشت مرتعدار و نیز بازدهی تولید پروتیین و کاهش فشار بر عرصه های طبیعی و در نتجیه کاهش بروز سیلاب می شود.

مسیبی گفت: مرتعداری که معیشت مناسبی نداشته باشد و به مرتع تنها به دید تولید علوفه نگاه کند، بدون شک نگرش درستی در نگهداری صحیح از این عرصه ها نخواهد داشت و با عدم رعایت فصل ورود و خروج دام و نیز رعایت نکردن ظرفیت مرتع نسبت به دام، موجب تخریب پوشش و سیر قهرقرایی مراتع را کلید خواهد زد.

وی یادآور شد: در کردستان رقابت در تبدیل مرتع به زراعت و تکرار تخلف در این عرصه ها با هدف ایجادمالکیت بر عرصه های منابع طبیعی توجه به حفاظت و بهره برداری را کمرنگ کرده است.

اجرای طرح‌های مرتعداری چند منظوه تلفیقی، تشکیل انجمن‌های صنفی مرتعداران با هدف مطالبه گری و پیگیری خواسته های به حق مرتعداران و نیز توسعه تعاونی‌های فراگیر منابع طبیعی از جمله راهکارهایی بود که رییس گروه اصلاح و احیا دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که تغییر نگرش و افزایش معیشت مرتعداران را موجب می‌شود.

مسیبی تاکید کرد: اجرای برنامه‌های نوین در قالب طرح‌های مرتعداری تلفیقی در برخی مراتع، این ذهنیت را اصلاح خواهد کرد که از دیگر کارکردهای مراتع در جهت افزایش معیشت جوامع محلی بهره برد و از فشار بر عرصه های منابع طبیعی کم کرد.

وی یادآور شد: هرجا که معیشت دامدار تامین شده و رو به افزایش باشد، فشار بر عرصه های منابع کاهشی بوده است و این اقدامات را می توان بصورت الگویی در سطوح محدود اجرا و پس از موفقیت و همراهی مردم، آن را به دیگر اراضی تعمیم داد.

از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان هستند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی