اضافه وزن، شایع‌ترین عامل کاهش قدرت باروری زوجین در اردبیل 


اضافه وزن، شایع‌ترین عامل کاهش قدرت باروری زوجین در اردبیل 

مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی اردبیل:مشاور تغذیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: داشتن وزن متعادل و تغذیه مناسب به افزایش قدرت باروری زنان و مردان کمک می‌کند.


مهسا مهاجری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس نتایج حاصل از بررسی‌های انجام گرفته در بخش مشاوره مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی استان اردبیل، اضافه وزن و چاقی در زنان و مردان مراجعه کننده از شایع‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قدرت باروری آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه این عامل منجر به کاهش هورمون‌های تولید مثل در زنان و مردان، اختلال در اسپرماتوژنز، تخمک‌گذاری و افزایش احتمال بروز سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌شود، اضافه کرد: طبق بررسی و یافته‌های انجام گرفته، شیوع این سندرم در زنان مراجعه کننده به مراکز درمان ناباروری بالا بوده که این مساله نیز می‌تواند یکی از علل مهم ناباروری باشد.

این مشاور تغذیه، با بیان اینکه در اثر چاقی، تعادل هورمونی و تخمک‌گذاری نرمال تخمدان‌ها دچار اختلال می‌شود، تصریح کرد: لازم است برای جلوگیری از بروز سندرم تخمدان پلی‌کیستیک از مصرف غذاهایی با شاخص گلاسمیک بالا که منجر به افزایش بروز چاقی و مقاومت انسولینی می‌شود، کاهش یابد.

مهاجری افزود: وزن بالا در زنان با افزایش شیوع تخمدان پلی کیستیک، سیکل‌های قاعدگی نامنظم، نازایی، سقط و شکست در درمان‌ ناباروری و حتی مشکلات دوران بارداری مانند دیابت بارداری، پره اکلامپسی، جنین ماکروزوم و زایمان سزارین همراه است.

وی یادآور شد: مطالعات نشان داده اند که کاهش وزن، مدیریت و اصلاح سبک زندگی می‌تواند باروری زنان و مردان مبتلا به چاقی را بهبود بخشد به همین خاطر به این افراد توصیه می‌شود قبل از شروع درمان‌ ناباروری به کم کردن وزن خود اقدام کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان