آذربایجان‌غربی همچنان استان برتر کشور در اجرای طرح‌های آبخیزداری است


آذربایجان‌غربی همچنان استان برتر کشور در اجرای طرح‌های آبخیزداری است

ارومیه- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: این استان نظیر سال‌های گذشته، امسال هم استان برتر کشور در اجرای کامل طرح های آبخیزداری شده است.

هادی قاسمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: امسال قرار بود ۲۳ طرح آبخیزداری در نقاط مختلف آذربایجان غربی اجرایی شود که همه آنها با ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار، اجرایی شده و به بهره برداری رسید.

وی اضافه کرد: با اجرای این تعداد طرح آبخیزداری، ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی تحت پوشش این طرح ها قرار گرفت که زمینه بهبود وضعیت آبی آنها و همچنین افزایش باروری در این مناطق فراهم خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: برای اجرای این طرح ها بیش از ۶۰ هزار مترمکعب عملیات عمرانی از جمله خشکه چینی، عملیات گابیونی و بتنی ملاتی انجام شده است.

قاسمی اظهار کرد: اجرای طرح آبخیزداری در بالادست شهر ارومیه که موجب رفع مشکل سیلاب در مناطق کوهستانی این منطقه از شهر می شد، یکی از مهمترین اقداماتی بود که انجام شد و نتایج آن، بسیار درخشان بود.

وی گفت: با اجرای این طرح، در بارش قابل توجه دهها میلی متری باران طی روزهای گذشته در ارومیه، هیچ مشکلی برای ساکنان شهر ارومیه ایجاد نشد.

وی با اشاره به دیگر مزیت های اجرای طرح های آبخیزداری در آذربایجان غربی افزود: با توجه به اینکه به ازای هر هکتار عملیات آبخیز، ۵۳۰ میلیون مترمکعب استحصال آب صورت می گیرد، امسال حدود ۸۰ میلیون مترمکعب استحصال آب زیرزمینی با اجرای طرح های مصوب سال جاری انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین عملیات آبخیزداری انجام شده طی سال جاری از بروز یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن فرسایش خاک در استان جلوگیری کرده است.

قاسمی با اشاره به اینکه در برخی سال های گذشته، فرسایش خاک در آذربایجان غربی بیشتر از متوسط کشوری بود، اظهار کرد: هم اکنون در حالی که متوسط کشوری فرسایش ۱۶.۴ تن در هر هکتار است، این میزان در استان به ۱۵ تن رسیده که بخشی از آن به خاطر اجرای طرح های آبخیزداری بوده است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار منابع طبیعی بوده که از این میان ۱۰۶ هزار هکتار جنگل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر