تذکر درباره کوه‌خواری در کوه بی‌بی‌شهربانو


تذکر درباره کوه‌خواری در کوه بی‌بی‌شهربانو

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران در تذکری به شهرداری درباره کوه‌خواری در کوه بی‌بی‌شهربانو بر ضرورت ثبت سند آن به نام دولت تاکید کرد.

تذکر درباره کوه‌خواری در کوه بی‌بی‌شهربانوبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت نظری امروز در صحن شورا با بیان اینکه خطاب تذکر اینجانب به شهرداری تهران، سازمان حفاظت محیط‌زیست، بنیاد مستضعفان و وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است، گفت: کوه بی بی شهربانو که نخستین رویداد‌های مربوط به آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد، یکی از مهم‌ترین فضا‌های زیست محیطی، تاریخی و اکولوژی پایتخت در بخش جنوبی تهران به ویژه در شهرستان ری محسوب می‌شود.
نظری گفت: در کنار این کوه آثار تاریخی همچون گور دخمه زرتشتیان، رصدخانه قدیمی، دژ رشکان، برج اینانچ، مقبره بی‌بی شهربانو و ... قرار دارد و از سویی دیگر این کوه زیستگاه گیاهی و جانوری پرستوها، عقاب طلایی، انواع گیاهان و ... است که مجموع این اتفاقات باعث شده این کوه به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری پایتخت بدل شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه با وجود اهمیت کوه بی‌بی‌شهربانو، نه تنها هیچ نشانی از فضا‌های گردشگری در این کوه دیده نمی‌شود، بلکه شاهد دست اندازی‌های فراوان به دلیل برداشت سنگ سیمان از طریق معادنی که در مجاورت با این کوه قرار گرفته است، هستیم. متاسفانه اتفاق بدی که برای این کوه افتاده است، سند خوردن یک فضای ملی و طبیعی که متعلق به همه شهروندان است به نام یک نهاد عمومی است که همین موضوع باعث شده این کوه را برش داده و هر روز بخشی از آن را با استخراج‌های بی رویه از بین ببرند.
نظری تصریح کرد: و اگر امروز شما به این کوه مراجعه کنید، در نگاه اول پوسته‌ای از کوه را در نمای بیرونی مشاهده می‌کنید، اما در پشت کوه، با صحنه‌ای رو به رو می‌شوید که عمق فاجعه و برداشت‌های غلط کارخانه‌های سیمان را نشان می‌دهد.
نطری تصریح کرد: اینکه یک کوه چگونه می‌تواند برای یک ارگان خاص باشد و سند به نام آن بخورد، خود جای بحث دارد. اخیراً شاهد بودیم در موضوع جنگل‌های آق قلا و موضوع وقفی بودن بخشی از کوه دماوند، این موضوع سریعا پیگیری و سند این بخش‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت شد و مسئولیت حفاظت از آن برعهده سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان مراتع و جنگل‌ها قرار گرفت، اما در کوه بی بی شهربانو متاسفانه اهتمامی برای این موضوع وجود ندارد.
عضو شورای شهر گفت: شورای شهر تهران نیز چندی پیش مصوبه‌ای مبنی بر ثبت کوه بی‌بی شهربانو در فهرست آثار ملی کشور را در صحن شورای شهر تصویب کرد که به نظر می‌رسد با ثبت و ایجاد لایه حفاظتی میراثی و طبیعی برای این کوه ارزشمند، از تخریب‌های بیشتر آن جلوگیری کرد.
وی همچنین گفت: از سازمان زیباسازی می‌خواهم که امسال به سبب شرایط ویژه کرونایی و اوضاع روحی شهروندان به صورت ویژه در آذین‌بندی نوروزی اقدام کنند و امسال هم زودتر و هم در وسعت و حجم بیشتری برای این امر اقدام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج