شاخص راه روستایی در کردستان 51 درصد است


شاخص راه روستایی در کردستان 51 درصد است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان گفت: حدود 51 درصد از جاده‌های روستایی از شاخص آسفالت برخوردار هستند که در گذشته این میزان حدود 48 درصد بوده است.

راشد مدرس گرجی در بازدید از خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: در سراسر کشور بیش از ۹۰ درصد از حمل‌ونقل‌ها، جاده‌ای است که در استان کردستان بیشتر نمود دارد زیرا حمل و نقل هوایی آنچنان که شاید و باید در استان فعالیت ندارد و حمل‌ونقل ریلی نیز هنوز راه‌اندازی نشده است.

وی افزود: در استان کردستان بالغ بر ۸۰۰۰کیلومتر جاده وجود دارد که از این میزان تقریبا حدود ۶ هزار و ۱۸۰ کیلومتر آن روستایی و مابقی بین شهری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان میزان بهره مندی روستاهای استان را از راه آسفالته 51 درصد عنوان و بیان کرد: در گذشته این میزان حدود ۴۸ درصد بوده که در یک سال اخیر که راه‌های روستایی به اداره کل راهداری استان کردستان واگذار شده است این شاخص از ۴۸ درصد به ۵۱ درصد رسیده است.

گرجی افزود: متوسط راه‌های روستایی از 6180 کیلومتری که عنوان شد حدود ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی خاکی و شنی است که نیازمند تلاش و کار بیشتر در حوزه آسفالت جاده‌های روستایی است.

وی ادامه داد: طی یک سال و نیم اخیرکه راه‌های روستایی به راهداری استان واگذار شده ۱۱۰ کیلومتر جاده‌های روستایی توسط این اداره آسفالت شده است و با توجه به منابعی که قرار است برای این امر در نظر گرفته شود؛ برنامه‌هایی برای سال ۱۴۰۰ تعریف شده است.

گرجی اذعان کرد: در سال جاری در بحث جاده‌های بین شهری که حدود یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر است حدود ۸۵ کیلومتر روکش راه‌ انجام شده و همچنین در بحث راه‌های روستایی نیز ۴۰ کیلومتر روکش راه‌های روستایی انجام شده که در سفر معاون رئیس جمهور به استان کردستان افتتاح شد و اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث روکشی جاده‌های بین شهری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده که باتوجه به محدودیت منابع راهداری استان، منابع آن از سازمان ملی راهداری تهیه شده است.

گرجی در خصوص نقاط پرتصادف استان کردستان تصریح کرد: نقاط پر تصادف کشور هر سه سال یکبار به روز می‌شود و بر همین اساس طی سه سال اخیر ۲۸ نقطه پرتصادف در استان شناسایی شده که حدود ۱۴ نقطه از این مناطق رفع شده که ۳ نقطه از آن در مسیر سنندج مریوان به تازگی رفع شده است.

به گفته وی، در سال جاری بالغ بر ۶ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز هزینه شده است که عمده آن مسیر سنندج_مریوان و پیچ و خم هایی بوده که نسبت به گذشته تغییرات محسوسی داشته است.

وی تاکید کرد: در بحث خط کشی و تابلو علایم جاده‌ای نکاتی است که ما باید در آن حداقل‌ها را رعایت کنیم زیرا واقعیت امر این است که اگر لازم باشد همه جاده‌های استان را خط کشی کنیم بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان هزینه در پی خواهد داشت که یک سال یک بار در حال انجام است.

گرجی با اشاره به مشکلاتی از قبیل کمبود و محدودیت منابع، توسعه نیافتگی، عدم قوی بودن شبکه های جاده‌ای در استان اظهار کرد: در کل استان کردستان ۳۲۰ بزرگراه وجود دارد و کم بودن تعداد بزرگراه‌ها به این معنی است که بیشترین ترددها بر روی جاده دو طرفه صورت می گیرد و اکثر جاده‌های استان ترانزیتی است.

وی عنوان کرد: وجود جاده‌های ترانزیتی استان کردستان سبب از بین رفتن و تخریب زودهنگام جاده‌های استان خواهد شد که کار را برای راهداری دشوارتر کرده است؛ در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه گفته می‌شود که ارزش‌ شبکه‌های جاده‌ای به هر میزان که باشد حداقل ۴ تا ۶ درصد آن باید به نگهداری اختصاص داده شود و با توجه به این حرف ارزش جاده‌های استان بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان است و با توجه به کمبود منابع و عدم تخصیص اعتبار این کار را برای ما دشوارتر کرده است.

گرجی خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا ۵ عامل برای تصادفات شناسایی شده که از جمله آن می توان به انسان، وسایل نقلیه، جاده، عوامل امدادی و عوامل محیطی را نام برد، اما در کشوری همچون ایران عامل تصادف را در انسان، جاده و ماشین می دانند این در حالی است که این درست نیست و دو عوامل دیگر را باید در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه اقدامات ما در خصوص تصادفات واکنشی است نه پیشگیرانه ادامه داد: امروزه با توجه به این پنج عامل ذکر شده تصادفات و نقاط پر تصادف را شناسایی می‌کنند، که هر سه سال یکبار آمار تصادفات جاده‌ای را اعلام و از روی این آمار نقاط پر تصادف شناسایی می‌شود.

گرجی با تاکید بر این موضوع که صرفا اعلام آمار تصادفات جاده‌ای اقدامی واکنشی است خاطرنشان کرد: امید است که ما در استان به جایگاهی برسیم که اقدامات پیشگیرانه را در خصوص نقاط حادثه‌خیز در پیش بگیریم راه‌های استان را بررسی کنیم که بدانیم در کدام بخش از راه‌ها بیشتر امکان تصادف وجود دارد و بر اساس نقاط پر تصادف جاده‌ای اعتبار و منابع برای استان‌ها در نظر گرفته شود که این منابع جاده‌های روستایی را دربرنمی‌گیرد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: نقاط پرتصادف نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا قابل حذف نیست و حتی اگر مشکلات آن رفع شود ممکن است که در نقاط دیگر اتفاقات دیگر سبب ایجاد تصادف در آن جاده خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !