95 درصد جنگل‌کاری‌های گلستان بعد از انقلاب انجام شد


95 درصد جنگل‌کاری‌های گلستان بعد از انقلاب انجام شد

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: تاکنون 90 هزار هکتار جنگل‌کاری در گلستان انجام شده که 85 هزار هکتار آن پس از انقلاب صورت گرفته است.

عبدالرحیم لطفی امروز در آیین تقدیر از رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه منابع طبیعی اظهار کرد: سطح جنگل‌های طبیعی و دست کاشت گلستان در گذشته از حدود ۶۰۰ هزار هکتار به ۳۶۷ هزار هکتار نیز تقلیل پیدا کرده بود که با اقدامات صورت گرفته این میزان به ۴۵۲ هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: تاکنون ۹۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در استان گلستان انجام شده که ۵۸ هزار هکتار آن مربوط به درختان سوزنی‌برگ است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان یادآور شد: در سالهای گذشته در سطح ۱۹۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان بهره‌برداری صنعتی از درختان انجام می‌شد که با اجرای طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور، جلوی این کار گرفته شد.

وی به موضوع اهمیت حفظ جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: اگر جنگل نباشند، چالشی که امروز در حوزه آب داریم، چندین برابر خواهد شد.

لطفی با اشاره به وقوع برخی آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها، گفت: جنگل‌های ما در استان و کشور، برخلاف کشورهای اروپایی دارای شیب زیادی هستند و همین مسئله تردد به بسیاری از مناطق جنگلی در هنگام آتش‌سوزی را مشکل می‌کند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه اطفاء آتش‌سوزی در جنگل‌های سوزنی بزرگ کار بسیاری سختی است اما نیروهای ما عملکرد خوبی در مهار آتش‌سوزی در این جنگل‌ها داشتند و از خسارات بسیار گسترده جلوگیری کردند.

95 درصد جنگل‌کاری‌های گلستان بعد از انقلاب انجام شد

لطفی به موضوع استفاده از بالگرد اطفای حریق اشاره کرد و گفت: هر چند کشور در وضعیت تحریم قرار دارد و بالگرد مناسب برای این کار را نداریم اما سعی شده با تغییر کاربری بالگردهای دیگر از آنها در هنگام آتش‌سوزی‌های بزرگ استفاده شود.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: طی سال‌های اخیر امکانات خوبی اعم از تجهیزات انفرادی و خودروهای اطفای آتش در اختیار نیروهای منابع طبیعی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در استان همه دستگاه‌های اجرایی در زمان آتش‌سوزی‌ها پای‌کار هستند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

لطفی در ادامه با اشاره به اینکه امسال حدود ۳ میلیون نهال توسط بخش دولتی و خصوصی در استان توزیع شده است، گفت: امسال تقاضای زیادی برای کشت نهال داشتیم و بخشی از نهال موردنیاز را توسط کارخانجات فراوری چوب و دیگر بخش‌های خصوصی تأمین کردیم.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: امسال استقبال از زراعت چوب در استان چندین برابر سال‌های گذشته بوده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است