سرما هزار و 9 میلیارد ریال به بخش کشاورزی خراسان شمالی خسارت زد


سرما هزار و 9 میلیارد ریال به بخش کشاورزی خراسان شمالی خسارت  زد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سرمای اسفندماه سال جاری هزار و 9 میلیارد ریال به کشتزارها و باغ‌های استان در سطح 30 هزار و 525 هکتار خسارت زد.

عبدالحسین نامور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع کشتزارها و باغ های خسارت دیده تنها حدود ۳۹ هکتار زیر پوشش بیمه بوده است.

وی افزود: از کشتزارهای خسارت دیده ۱۴ هزار و ۹۹۰ هکتار اراضی زراعی دیم و ۱۳ هزار هکتار اراضی زراعی آبی و مابقی باغ بوده است.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به شهرستان های مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج و شیروان بوده است.

وی گفت: بخشی از درختان بادام استان که به دنبال گرمای اواخر بهمن ماه به شکوفه نشسته بودند، با ورود جبهه بارشی اسفند ماه و کاهش محسوس دمای هوا دچار سرمازدگی شدند.

نامور اظهار داشت: درختان زودگل بادام که در تمامی شهرستان های این استان پراکنش دارند، بیشتر درختان بادام هستند.

وی افزود: هر ساله در بهمن و اسفند ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زرد آلو می شود.

وی اظهار داشت: بخشی از کشتزارهای گندم، جو و کلزای استان نیز در سرمای سال جاری خسارت وارد شد.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: حوادث طبیعی در ۱۰ سال گذشته بیش از ۴۲ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال به کشاورزان استان خسارت زد که بیشترین میزان مربوط به سرمازدگی است.

نامور اظهار داشت: در این راستا ۸۳ درصد از ۱۰ هزار و ۷۱ میلیارد ریال خسارت وارده به بخش کشاورزی استان در سال جاری مربوط به سرمازدگی است.

وی افزود: این میزان خسارت به بخش باغی، زراعی، دام، طیور، آبزیان و تاسیسات زیربنایی وارد شده است.

نامور از کشاورزان خواست تا محصولات خود را بیمه کنند و گفت: تنها اهرم برای کمک به میزان خسارت دیده ها از بخش کشاورزی صندوق بیمه است، کشاورزان خسارت دیده از ناحیه بیمه تنها جبران خسارت را دریافت می کنند.

سالانه تنها حدود ۱۵درصد از اراضی استان زیرپوشش طرح بیمه محصولات کشاورزی قرار می گیرند.

ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان در بخش‌های مختلف ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال است که بیشترین تولیدات در بخش زراعی است.

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه