چگونگی لباس پوشیدن کودک


چگونگی لباس پوشیدن کودک

لباس پوشیدن یک مهارت مهم برای یادگیری کودکان است، اما ممکن است برایشان سخت باشد. یاد دادن چگونگی لباس پوشیدن کودک را باید به قدم‌های کوچک تقسیم کنید. 

چگونگی لباس پوشیدن کودک
لباس پوشیدن یک مهارت مهم برای یادگیری کودکان است، اما ممکن است برایشان سخت باشد. یاد دادن چگونگی لباس پوشیدن را باید به قدم‌های کوچک تقسیم کنید.
به خاطر داشته باشید که هر کودکی متفاوت است و آموزش مهارت‌های مختلف هم به زمان‌بندی‌های متفاوتی نیاز دارد.
برخی از موضوعاتی که در این مقاله می‌خوانید:
چرا کودک باید لباس پوشیدن را یاد بگیرد؟ شروع کار با لباس پوشیدن مراحل لباس پوشیدن کودک آموزش چگونگی لباس پوشیدن توسعه مهارت برای لباس پوشیدن


چگونگی لباس پوشیدن کودک

چرا کودک باید لباس پوشیدن را یاد بگیرد؟

لباس پوشیدن، اعتماد به نفس و استقلال کودک را تقویت می‌کند و به او احساس موفقیت می‌دهد. به محض اینکه فرزندتان بتواند خودش لباس بپوشد، یکی از کارهای روزمره شما کمتر می‌شود.
لباس پوشیدن به کودک کمک می‌کند تا او بسیاری از مهارت‌های دیگر را هم یاد بگیرد که عبارتند از:
مهارت‌های حرکتی: هنگامی که مثلا او یاد می‌گیرد دکمه‌های لباسش را ببندد، مهارت کار با دست‌ها را یاد می‌گیرد. با یاد گرفتن پوشیدن شلوار، مهارتی مانند تعادل را می‌آموزد. مهارت‌های شناختی: اینکه بیاموزد کدام لباس را باید اول بپوشد، یا کدام لباس از روی کدام لباس دیگر پوشیده می‌شود، می‌تواند مهارت‌هایی مثل صبر و توجه را در او تقویت کند. آموزش زبان: کودک اندازه‌ها، اسم لباس‌ها و رنگ‌ها را یاد می‌گیرد که به تقویت زبان‌آموزی او کمک می‌کند. آگاهی از زمان و مکان: کودکان با لباس پوشیدن یاد می‌گیرند که برای موارد خاص و شرایط آب و هوایی لباس بپوشند.
بیشتر بخوانید: رهنمودهایی برای توسعه مهارت‌های حرکتی کودکان

شروع کار با لباس پوشیدن

کودکان کوچک‌تر نحوه پوشیدن لباس را با پوشیدن وسایلی مانند جوراب، کفش یا کلاه یاد می‌گیرند. آنها گاهی اوقات سعی می‌کنند این وسایل را دربیاورند و دوباره بپوشند. شما می‌توانید همزمان، نام این وسایل را آرام‌آرام به کودک یا بدهید.
زمانی که تصمیم گرفتید وقت آموزش لباس پوشیدن به کودک فرا رسیده است، می‌توانید از آموزش‌های آسان شروع کنید که شامل این مواردند:
پوشیدن شلوارهای گشاد که کمر الاستیک دارند پوشیدن لباس‌هایی با دکمه‌های بزرگ (بعد کودک به مرور باز و بسته کردن دکمه‌های کوچک را هم یاد می‌گیرد) پیراهن، تیشرت و لباس زیر لباس‌هایی که به ویژه برای کودک شما، پوشیدن و درآوردنشان راحت است.
بیشتر بخوانید: خرید لباس عید کودک

مراحل لباس پوشیدن کودک

لباس پوشیدن می‌تواند مراحل زیادی داشته باشد. اینکه این مراحل را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید کار را برای کودک آسان‌تر می‌کند. صحبت کردن با کودک در هر مرحله به او کمک می‌کند تا بداند باید چه کاری انجام بدهد. مثلا هنگام پوشاندن بلوزها می‌توانید به او بگویید: دستت را داخل آستین ببر، یا موقع پوشاندن شلوار: پایت را توی شلوار بکن. این نکته را به خاطر داشته باشید که پوشیدن شلوار در حالت ایستاده می‌تواند بچه را بترساند چون او به سختی می‌تواند تعادلش را روی یک پا حفظ کند. می‌توانید از او بخواهید تا موقع شلوار پوشیدن، شما را بگیرد. یا این کار را در حالت نشسته انجام بدهد.
وقتی کودک شما تقریبا می‌تواند خودش ا لباس بپوشد (که معمولا از سه سالگی به بالا است)، ببینید آیا مراحل را می‌فهمد یا نه. مثلا از او بپرسید: «اولین چیزی که باید بپوشی چیه؟» چنین پرسش‌هایی مراحل کار را به کودک، یادآوری می‌کند.

آموزش چگونگی لباس پوشیدن کودک، قدم به قدم

یک روش خوب برای آموزش چگونگی لباس پوشیدن به کودک این است که هر کار را به مراحل کوچک تقسیم کنید. وقتی کودک توانست آخرین مرحله را انجام دهد، آموزش مرحله بعدی را آغاز کنید. همچنین بهتر است هر مرحله را به صورت کامل یاد بدهید. مثلا اگر کودک یاد گرفته که لباس زیرش را بپوشد، این یادگیری را با آموختن اینکه باید کش لباس را بگیرد و آن را تا کمر خود بالا ببرد، تکمیل کنید. می‌توانید آنقدر روی این کار تمرین کنید تا زمانی که کودک به همه مراحل تسلط یابد و بتواند لباس زیر خود را به تنهایی بپوشد. سپس مرحله بعدی را آغاز کنید.
اگر کودک شما در پوشیدن لباس مشکل دارد، ممکن است وسوسه شوید که کمکش کنید. اما بهتر است به فرزندتان فرصت دهید تا خودش این کار را انجام دهد و وقتی تلاش می‌کند او را تشویق کنید. وقتی این کار را خودش انجام بدهد، اعتماد به نفس پیدا می‌کند، اما وقتی برای کمک به او وارد عمل شوید، کودک احساس می‌کند که واقعا به کمک شما نیاز دارد.

نکاتی برای کمک به کودک در پوشیدن لباس

اگر بتوانید مثبت باشید و کودک را حمایت کنید، او احتمالا بیشتر همکاری می‌کند. بنابراین لازم است بعد از اینکه کودک هر مرحله از لباس پوشیدن را یاد گرفت، حسابی او را تشویق کنید.
این کارها را در آموزش به کار ببرید:
وقت بگذارید برای لباس پوشیدن کودک، وقت کافی بگذارید. اگر اغلب صبح‌ها عجله دارید، شب قبل لباس کودک را انتخاب کنید، شاید هم بخواهید لباس پوشیدن را با او تمرین کنید. وقتی عجله دارید، به فرزندتان اجازه دهید کارهای ساده را انجام دهد و در انجام کارهای دشوار به او کمک کنید. زمان‌هایی که خسته نیستید و به مقدار کافی وقت دارید، لباس پوشیدن را با کودک تمرین کنید.
بیشتر بخوانید: خرید لباس هودی نوزاد 20121چگونگی لباس پوشیدن کودک

انتخاب لباس مناسب دو لباس را در نظر بگیرید و به کودک اجازه بدهید یکی از آن دو را انتخاب کند. اینطوری او راحت‌تر انتخاب لباس را یاد می‌گیرد. در مورد شرایط آب و هوایی و نوع لباسی که کودک باید بپوشد، با او صحبت کنید. از کودک بپرسید که آیا هوا گرم، سرد، بارانی یا آفتابی است. به کودک، تفاوت بین لباس‌های کثیف و تمیز را بیاموزید و به او یاد بدهید که لباس‌های کثیف برای شست و شو باید در ماشین لباسشویی قرار بگیرند تا بعد از شسته شدن دوباره پوشیده شوند. می‌توانید برخی دستورالعمل‌های ساده مانند پوشیدن لباس زیر و جوراب را هر روز با کودک تمرین کنید.

روند کار را آسان کنید از کودک خود بخواهید برای پوشیدن لباس روی زمین بنشیند. نشستن روی زمین ممکن است برای بعضی از کودکان از نشستن روی صندلی یا تخت راحت‌تر باشد. لباس‌ها را در کشوها و کمدهایی قرار بدهید که کودک بتواند آنها را بردارد. کشوهای لباس را با یک تصویر یا کلمه برای توصیف لباسی که در کشو است برچسب بزنید. برای اینکه کودک عقب و جلو لباس را اشتباه نکند، به او سرنخ‌هایی بدهید مثلا مارک لباس را به او نشان بدهید و بگویید این باید در عقب قرار بگیرد. ابتدا آموزش لباس درآوردن را آغاز کنید. یاد گرفتن این کار برای کودک راحت‌تر است. وقتی یاد بگیرد چطور لباسش را دربیاورد، اعتماد به نفس خوبی برای یادگیری لباس پوشیدن پیدا می‌کند.

بستن بند کفش، مهارتی است که اکثر کودکان در پنج سالگی آن را می‌آموزند.

آموزش لباس پوشیدن به کودکان معلول یا آنهایی که در رشدشان تاخیر دارند

برخی از کودکان دارای معلولیت یا تاخیر در رشد، ممکن است در لباس پوشیدن مشکل داشته باشند. برخی از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) دارای حساسیت‌های حسی هستند که کنار آمدن با بافت مواد مختلف روی پوست را برایشان دشوار می‌کند. اگر در آموزش لباس پوشیدن به کودک معلول خود مشکل دارید، یک متخصص کاردرمانی می‌تواند به شما کمک کند. آنها می‌توانند استراتژی‌هایی را برای آموزش لباس پوشیدن به کودک ارائه دهند، یا راهکارها و تجهیزاتی را به شما پیشنهاد کنند که روند کار را آسان می‌کند.

چگونگی لباس پوشیدن کودک

توسعه مهارت برای لباس پوشیدن

در اینجا یک راهنمای دقیق برای مهارت لباس پوشیدن در سنین مختلف وجود دارد. به خاطر داشته باشید که هر کودکی متفاوت است و با سرعت‌های مختلف، مهارت‌هایش رشد می‌کند.

در یک سالگی در یک سالگی، معمولا کودکان می‌توانند این کارها را انجام بدهند: دست‌هایشان را برای پوشیدن بلوز و پاهایشان را برای پوشیدن شلوار، بالا نگه دارند. دست‌هایشان را داخل بلوز و پاهایشان را داخل پاچه‌های شلوار قرار بدهند. جوراب و کفششان را دربیاورند.
بیشتر بخوانید: یک سالگی کودک

در دو سالگی در دو سالگی معمولا کودکان می‌توانند این کارها را انجام بدهند: کت‌هایی را که نیاز به باز کردن دکمه ندارد، دربیاورند. هنگام باز شدن بندها، کفش‌شان را در بیاورند. به پایین کشیدن شلوار کمک کنند. سوراخ‌های آستین را در تی‌شرت پیدا کنند.
بیشتر بخوانید: دو سالگی کودکچگونگی لباس پوشیدن کودک

در دو و نیم سالگی در دو و نیم سالگی معمولا کودکان می‌توانند این کارها را انجام بدهند: شلوارهایی را که کمر الاستیک دارد، پایین بکشند. سعی کنند جوراب بپوشند. دکمه‌های بزرگ را باز کنند.

در سه سالگی در سه سالگی معمولا کودکان می‌توانند این کارها را انجام بدهند: با کمی کمک تیشرت بپوشند. بدون بستن بند کفش، آن را بپوشند، اما ممکن است در پوشیدن درست لنگه‌های کفش مشکل داشته باشند. جوراب بپوشند، اما ممکن است در قرار دادن پاشنه جوراب در جای مناسب مشکل داشته باشند. خودشان شلوارشان را پایین بکشند. بدون کمک، تیشرت‌شان را در بیاورند.

در چهار سالگی در چهار سالگی کودکان معمولا کودکان می‌توانند این کارها را انجام بدهند: خودشان تیشرت‌شان را در بیاورند. می‌توانند زیپ لباس‌هایشان را بالا و پایین بکشند. جوراب را به روش درست بپوشند. با کمی کمک، کفش‌شان را بپوشند. جلو و پشت لباس را می‌شناسند.
بیشتر بخوانید: سه سالگی کودک

در چهار و نیم سالگی در 4 و نیم سالگی معمولا کودکان می‌توانند این کارها را انجام بدهند: شلوار بپوشند و آن را بالا بکشند.
پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصصان اطفال

در پنج سالگی در پنج سالگی معمولا کودکان می‌توانند این کارها را انجام بدهند: بدون کمک یا نظارت شما لباس بپوشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | حمله هوایی به گاراژ تانک و مقر فرماندهی زرهی پایگاه کالسو استان بابل عراق