بی‌خیالی مردم خوزستان نسبت به کرونا و بی‌توجهی دولت نسبت به قرنطینه


خوزستانی‌ این روزها با وضعیت قرمز و بحرانی، رنگ تازه‌ای به خود گرفته است. دولت به دنبال بهانه‌جویی...

بی‌خیالی مردم خوزستان نسبت به کرونا و بی‌توجهی دولت نسبت به قرنطینهخوزستانی‌ این روزها با وضعیت قرمز و بحرانی، رنگ تازه‌ای به خود گرفته است. دولت به دنبال بهانه‌جویی و وقت تلف کردن نباشد، در صورت عدم قرنطینه کامل خوزستان، رنگ قرمز خیلی زود در استان‌های هم‌جوار و بعد از آن در کل کشور نقش خواهد بست.

به گزارش ایلنا، بعد از شیوع ویروس جهش یافته کرونا در استان و بی‌توجهی مردم نسبت به این مهم، حالا خبرها حاکی از آن دارد که عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم و همچنین مخالفت دولت با قرنطینه کامل خوزستان، سبب دامن زدن به انتقال و شیوع آن به استان‌های هم‌جوار شده است.

هرچند که RT این روزهای استان نسبت به هفته گذشته از معادل ۱.۲۳ (هر ۱۰۰ بیمار ۱۲۳ بیمار تولید می‌کند)، به ۱.۱۱ تغییر پیدا کرده و آمار تولید ۱۰۰ به ۱۱۰ را نشان می‌دهد اما باز هم این عدد قابل‌توجه هست و هر لحظه می‌تواند به‌طور مجدد تغییر کند و روند صعودی به خود گیرد.

بعد از گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا و آمار قابل‌توجه موارد ابتلا و فوتی در کشور، اما همچنان عده زیادی از مردم استان، همچنان با استدلال‌های عجیب و غیرمنطقی حاضر به پذیرش این مهم به‌عنوان یک خطر جدی و دشمن نامرئی نیستند و در عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از هم سبقت می‌گیرند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، روز جمعه بیشترین تعداد مراجعه‌کنندگان را در استان شاهد بودیم و تعداد ۴ هزار و چهارصد نفر به مراکز بهداشت و ۲ هزار سیصد نفر هم به بیمارستان‌های استان مراجعه کردند که ۲۰۰ نفر با تست مثبت قطعی بستری شدند.

برگزاری مراسم‌های عروسی و سوگواری چندین هزارنفری (حتی در همین هفته جاری)، توجه نکردن به محدودیت‌های ترافیکی، سفرهای درون‌شهری به بهانه‌های خستگی و افسردگی، حضور در مراکز خرید و بازارها به بهانه خرید عید، عدم توجه کسبه و بازاریان به توصیه‌ها و گروه‌های مجاز به کار به بهانه امرارمعاش، همچنین سفر به کشور عراق و همچنین ورود مردم عراق به خوزستان، ازجمله اتفاقاتی هست که باعث دامن زدن به شیوع ویروس کرونا به‌ویژه گونه جهش یافته شده تا جایی که سهم استان خوزستان در شیوع ویروس کرونا در کشور، به‌طور تقریبی بیش از ۳۰ درصد تخمین زده شده است.

اما در کنار این آشفته‌بازار، یک نکته قابل‌توجه و تأمل، می‌درخشد آن‌هم وجه اشتراک این روزهای مردم و مسئولان هست که هر دو طرف، در یک‌چیز اتفاق‌نظر و تفاهم دارند. « بی‌خیالی و بی‌توجهی»

بی‌خیالی مردم جنوب غرب کشور یا به‌طور واضح و صریح مردم خوزستان، در کنار بی‌توجهی مسئولان دولت نسبت به عدم قرنطینه این استان، تنها نقطه اشتراک مردم و مسئولان بشمار می‌آید.

تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های استان، فشار غیرقابل‌انکار بر روی کادر درمان و پزشکی که از پا درآمدن آن‌ها بعد از گذشت یک سال که یک فرضیه‌ غیرقابل‌تصور نخواهد بود در کنار همه‌گیری ویروس جهش یافته و بالا بودن سرعت انتقال آن، گِره کوری هست که به جان خوزستان افتاده که بهتر هست دولت با قرنطینه کردن خوزستان، این گِره را تا حدی شُل کند تا بعدها مجبور به باز کردن آن با دندان نشود.

در هفته‌های گذشته ۶ تن از رؤسای بیمارستان‌های بزرگ اهواز، درخواست قرنطینه کامل استان را به مدت ۲ هفته از استاندار خوزستان، خواستار شدند که متأسفانه این درخواست از سوی دولت‌مردان پایتخت‌نشین تا این لحظه محقق نشده است.

میثم معزی رئیس بیمارستان گلستان اهواز، علیرضا قنبران رئیس بیمارستان امام خمینی (ره)، ماندانا قنواتی رئیس بیمارستان رازی، کریم بیت سیاح رئیس بیمارستان سینا، محسن علی سمیر رئیس بیمارستان ابوذر و همچنین اسماعیل ویسی رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی، این نامه را به امضا رساندند.

این درخواست در حالی همچنان مورد موافقت قرار نگرفته که بر اساس گفته‌ حریرچی معاون وزیر بهداشت در روزهای گذشته، ویروس جهش یافته کرونا در مدت‌زمان ۱۲ روز باعث شرایط فعلی خوزستان شده و در ماه گذشته، تنها ۱۰۰ مورد بستری در استان صورت گرفته اما در حال حاضر این عدد چندین برابر شده است.

گفتنی است که؛ در برخی مناطق استان، استفاده از ماسک نزدیک به صفر بوده و تنها ۵۰ درصد از محدودیت‌های شهرهای قرمز در خوزستان، رعایت می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که سرعت سرایت (عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی) در خوزستان، بسیار زیاد است و مردم به‌منظور نادیده گرفتن شیوه‌نامه‌ها از یکدیگر سبقت می‌گیرند و اینجا ویروس کرونا را خجالت‌زده و شرمنده کردند.

تغییر ساعات کاری و کم کردن پرسنل نه‌تنها کمکی به مدیریت و کنترل ویروس نکرد بلکه این تصمیم، فرصت تفریح و دوره همی را بیشتر کرده است چراکه محدودیت در رفت‌وآمدها حتی باوجود جریمه نقدی هم نتوانست این معادله را حل کند.

بی‌تردید حل این مهم، نیازمند اراده‌ای قوی به‌منظور اتخاذ یک تصمیم قاطع و صریح و همچنین نظارت مستمر و دقیق از سوی مسئولان و برخورد قاطعانه با خاطیان خواهد بود.

در پایان گفتنی است؛ عدم نظارت مستمر بر اماکن، بدون در نظر گرفتن رابطه‌های دوستانه و قومیتی، برگزاری مراسم‌های عروسی در منازل شخصی و حتی تالارها در پشت دَرهای بسته، برگزاری مراسم عزاداری در حسینیه و مساجد و همچنین صدور مجوزهای نمایشگاه‌های بهاره، تنها یک ذهنیت را به وجود خواهد آورد؛ عدم تعهد، مسئولیت‌پذیر و بی‌توجهی برخی از مسئولان استان، در کنار کم‌دقتی پلیس راهور در کنترل مسیرهای ورودی و خروجی شهرها (به دلیل فشار کاری)

سبب ایجاد بحران فعلی در خوزستان و انتقال آن به دیگر استان‌های مجاور شده است که در حال حاضر تنها راه و تدبیر و برون‌رفت از این بحران، شاید قرنطینه باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان