معروف ترین مساجد الجزایر ؛ از «کشتاوه» تا «مسجد جامع»


معروف ترین مساجد الجزایر ؛ از «کشتاوه» تا «مسجد جامع»

پایتخت کشور الجزیار میزبان مساجد معروفی مانند مسجد قدیمی «کتشاوه» متعلق به قرن 17 و مسجد جدید و دو ساله جامع است که اکنون بزرگ ترین مسجد قاره آفریقا به شمار می رود.

خبرگزاری شبستان،گروه جهان اسلام: برخلاف صنعت گردشگری پر رونق در همسایگی مراکش ، زیرساخت های گردشگری الجزایر اغلب به دلیل توسعه نیافته بودن مورد انتقاد قرار گرفته اند.

اما بزرگترین کشور آفریقا ، مکان بسیاری از سنگهای قیمتی و پنهان است که تاریخ طولانی و غنی آن را به نمایش می گذارد.

جدا از برجسته ترین جاذبه های خود الجزایر دارای چندین مکان جذاب میراث جهانی یونسکو است که میراث عظیم رومی و اسلامی در آن به چشم می خورد.

سواحل خاورمیانه ای بکر و دست نخورده و باغها و پارکهای ملی مسحورکننده آن با انبوهی از شگفتی های معماری تکمیل می شود.

پایتخت این کشور میزبان مسجدی زیبا به نام مسجد «کتشاوه» است که در قرن هفدهم در زمان حکومت عثمانی ساخته شد.

این بنا در ابتدا یک مسجد بود اما در زمان حکومت فرانسوی ها به کلیسای جامع تبدیل شد و پس از تخریب به عنوان کلیسا بازسازی شد اما در نهایت دوباره به مسجد تبدیل شد.

اما الجزیره گرانترین سازه آفریقا را نیز در خود جای داده است.

مسجد جامع الجزایر که به عنوان بزرگترین مسجد آفریقا معرفی می شود ، کمتر از دو سال عمر دارد و تکمیل آن نزدیک به هفت سال به طول انجامیده است.

عنوان بزرگترین مسجد آفریقا قبل از اتمام این مسجد در آوریل 2019 به مسجد حسن دوم در «کازابلانکا » مراکش تعلق داشت.

تصمیم برای ساخت بزرگترین مسجد آفریقا را شاید بتوان ناشی از رقابت ریشه ای بین الجزایر و مراکش دانست که حداقل به جنگ شن 1963ها بازمی گردد .

مغرب در سال 1956 و الجزایر در سال 1962 به استقلال دست یافتند، اما روابط دو کشور از آن زمان پیوسته پرتنش بوده است. در سال 1976 روابط دیپلماتیک آنها به مدت 12 سال قطع شد و تا سال 1988 این روابط برقرار نشد.

اختلافات مرزی میان مغرب و الجزایر منحصر به درگیری های سیاسی نشد و دو کشور در سال 1963میلادی به دلیل اختلافات مرزی با هم وارد جنگی شدند که به جنگ شن ها معروف شد. این درگیری با دخالت کشورهای عربی و آفریقایی به پایان رسید.

منتقدان ساخت مسجد آن را پروژه ای می دانند که بیش از 1 میلیارد دلار پول عمومی هزینه کرده است که در غیر این صورت می توانست در ایجاد اشتغال و رشد پایدار سرمایه گذاری شود اما در حقیقت این مسجد به عنوان نمادی از دوران سلطنت رئیس جمهوری دیرینه الجزایر «عبدالعزیز بوتفلیقه» در نظر گرفته می شود.

این در حالی است که بوتفلیقه در همان ماه که ساخت مسجد به پایان رسید ، پس از اعتراضات گسترده علیه حکومت دو دهه ای وی مجبور به کناره گیری از قدرت شد.

مسجد جامع الجزایر،بزرگ ترین مسجد در کل آفریقا و سومین مسجد بزرگ در جهان بعد از مسجد النبی و مسجد الحرام در عربستان سعودی است که در آستانه میلاد پیامبر اکرم (ص) در سال جاری میلادی (2012) افتتاح شد.

ساخت این مسجد در سال 2012 میلادی در دوران ریاست جمهوری «عبدالعزیز بوتفلیقه» آغاز شد و یک سال و نیم پیش به پایان رسید.

این مسجد ظرفیت پذیرایی از 120هزار نمازگزار را داراست و مناره آن 267 متر ارتفاع دارد.

ارتفاع مناره آنقدر زیاد است که از بالای آن تمام نقاط «الجزیره» پایتخت الجزایر قابل مشاهده باشد.

این مناره از 43 طبقه تشکیل شده است که با آسانسور می توان به آنها دسترسی داشت.

فضای داخلی این مسجد با تابلوهای خوشنویسی عربی ساخته شده از سنگ مرمر و چوب با ویژگی های آندلسی تزئین شده است.همچنین فرش های آبی با نقوش گل و نقوش سنتی الجزایری فضای داخلی مسجد را مزین کرده اند.

این زیرساخت شامل 12 ساختمان است که از آن جمله می توان به کتابخانه ای شامل تقریبا یک میلیون کتاب ، سالن سخنرانی ، موزه هنر و تاریخ اسلامی ، مرکزی برای تحقیق در مورد تاریخ الجزایر و همچنین باغ ها و آبنماها اشاره کرد.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا