رعایت اخلاق در رقابت‌ها از عوامل مهم مشارکت بیشتر در انتخابات است


رعایت اخلاق در رقابت‌ها از عوامل مهم مشارکت بیشتر در انتخابات است

ارومیه- ایرنا- یک فعال سیاسی و اجتماعی در ارومیه گفت: لازمه مشارکت بالای مردم در انتخابات، رعایت ادب و اخلاق در جامعه به خصوص رقابت‌های انتخاباتی است.

حسین سلطانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فراهم آوردن شرایط لازم برای عدالت انتخاباتی میان نامزدها و ایجاد یک رقابت سالم را دیگر عوامل دلگرمی مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای دانست و افزود: حضور در پای صندوق‌های رای در جوامع اسلامی جدا از یک حق مدنی، یک تکلیف الهی است.

وی با اشاره به اینکه حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای، ۲ اثر داخلی و خارجی دارد، بیان کرد: اثر داخلی مشارکت بالای مردم در انتخابات، همان پشتوانه مردمی بالای منتخب مردم است که قدرت چانه زنی آن در عرصه سیاست را بالا می‌برد؛ البته در اثر خارجی و مهمترین آن نیز در عرصه بین الملل جایگاه و مقبولیت نظام اسلامی را نمایان می‌کند.

فعال سیاسی و اجتماعی با انتقاد از نقش فصلی احزاب در انتخابات، گفت: احزاب باید با تجربه‌ای که در این ۴۲ سال از انقلاب اسلامی دارند، به دور از تخریب و تحقیر جریان مقابل اقدام به ترغیب مردم به حضور در پای صندوق‌های رای و تعیین سرنوشت خود کنند.

وی نقش رسانه‌ها را از تاثیرگذارترین محرک‌ها برای دعوت از حضور مردم در پای صندوق‌های رای عنوان کرد و افزود: بیان واقعیت‌ها به مردم به دور از سیاسی کاری می‌تواند نقش بسزایی در افزایش اعتماد عمومی داشته باشد که منجر به مشارکت حداکثری خواهد بود.

سلطانی با تاکید بر اینکه نباید به انجام امور بر اساس "حق محوری" مدنظر لیبرالیسم‌ها نگاه کرد، اظهار داشت: در نظام مردم سالار دینی همه امور بر اساس "تکیلف محوری" است و مردم باید در برابر اقدامی که انجام می‌دهند پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: در همین راستا حضور در انتخابات نیز تکلیفی است که مردم باید در قبال وظایف دینی به آن عمل کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور همزمان در روز ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت کشور ثبت‌نام از داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در ۲ زمان‌بندی جداگانه انجام می‌شود.

ثبت نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرها از ۲۰ اسفند شروع شده و به مدت یک هفته تا ۲۶ اسفند ادامه خواهد داشت.

ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی روستاها هم از ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ شروع شده و تا ۱۶ فروردین ماه ادامه می‌یابد.

بر اساس تبصره ۳ ماده ۳۰ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، داوطلبان در هنگام ثبت نام باید گواهی عدم سوء پیشینه را که از تاریخ آن بیش از سه ماه نگذشته باشد، ارائه کنند.

برابر قانون، داوطلبان شورای اسلامی شهرها از تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۹ و داوطلبان شوراهای اسلامی روستاها و تیره‌های عشایری از تاریخ ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۹ می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی یا دفاتر پلیس ۱۰+ و یا سامانه جامع خدمات الکترونیک قضایی نسبت به دریافت گواهی نداشتن سوء پیشینه اقدام و هنگام ثبت نام گواهی مربوطه را ارائه کنند.

همچنین با استناد به ماده ۳۲ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، اشخاصی که به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن برای شورای اسلامی محروم هستند، باید تا قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس