گردنه سخت‌گذر الماس در جاده خلخال - اسالم حذف می‌شود


گردنه سخت‌گذر الماس در جاده خلخال - اسالم حذف می‌شود

اردبیل _ ایرنا _ فرماندار خلخال گفت: با احداث تونل در مسیر راه ارتباطی خلخال - اسالم گردنه صعب‌العبور الماس در این مسیر حذف خواهد شد.

فریدون بابایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به قوانین و مقررات جاری کشور در خصوص لزوم تامین ۳۰ درصد از اعتبار موردنیاز برای آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی ، در حال حاضر اعتبار منظور شده و تخصیص یافته برای مناقصه و اجرای تونل در مسیر ارتباطی خلخال - اسالم کافی نیست.

وی اظهارکرد: در حالی که هزینه برآورد شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح تونل الماس خلخال چندین برابر ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار منظور شده از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری به استان اردبیل برای اجرای این پروژه است، ۵۰ میلیارد ریال از اعتبار منظور شده به این طرح تخصیص یافته و با وضعیت اعتباری موجود امکان کلنگ‌زنی پروژه وجود ندارد.

فرماندار خلخال گفت: برای آغاز مطالعات احداث تونل در مسیر خلخال - اسالم ۵۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده و با پیگیری‌های استاندار اردبیل و همچنین طرح پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی برای کاهشی طول تونل و کاهش هزینه برآورد شده زمینه برای اجرای این طرح مود خواسته عموم مردم منطقه فراهم خواهد شد.

گردنه سخت‌گذر الماس در جاده خلخال - اسالم حذف می‌شود

او بیان کرد: جاده خلخال - اسالم تنها مسیر دسترسی اهالی این شهرستان در فصول سرد سال به استان همسایه گیلان است و با توجه به مشکل عبور از گردنه سخت الماس در مواقع بارندگی برف و حتی در فصول گرم سال به علت وجود مه دایمی در این مسیر پرخطر احداث تونل برای حذف گردنه ،کاهش طول مسیر راه و ارتقای ایمنی سفر در این راه از آرزوهای دیرینه اهالی این منطقه است.

وی به قول داده شده از سوی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مردم خلخال در تامین اعتبارات اجرای پروژه احداث تونل در مسیر راه خلخال - اسالم اشاره کرد و ادامه داد: این قول تبدیل به یک مطالبه مردمی شده است.

او با اشاره به مشکل توقف عملیات اجرایی احداث کارخانه سیمان و تعطیلی بیش از ۱۰ ساله این پروژه اقتصادی و اشتغال‌زای بزرگ منطقه گفت: با بررسی‌هایی که از طریق فرمانداری خلخال و استانداری انجام شده و با توجه به اعلام آمادگی سرمایه‌گذار جدید ، کارخانه سیمان سفید جایگزین کارخانه تولید سیمان معمولی در آینده خواهد شد.

فرماندار خلخال اظهارکرد: با توجه به وجود مشکلات متعدد در عملیات اجرایی این کارخانه از جمله اختلاف سرمایه‌گذار کارخانه سیمان خلخال با منابع طبیعی و بانک‌های عامل پرداخت‌کننده تسهیلات بانکی ،پروژه نیمه‌کاره کارخانه سیمان با پیگیری‌های انجام شده و حضور سرمایه‌گذار قبلی در منطقه ادامه کار راه‌اندازی با استفاده از توان مالی سرمایه‌گذار جدید و با بصورت مشارکتی سرمایه‌گذار قبلی و جدید در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: ارزیابی میزان سرمایه‌گذاری‌ صورت گرفته از سوی سرمایه‌گذار قبلی کارخانه سیمان خلخال با حضور کارشناسان دادگستری در حال انجام بوده و پس از اعلام آخرین برآوردها به فرمانداری تصمیم جدیدی برای ادامه روند راه‌اندازی کارخانه سیمان گرفته خواهد شد.

وی افزود: با توجه به شکایت سرمایه‌گذار قبلی این واحد از ۲ بانک مرکزی و ملی کشور و صدور رای و حکم‌ محکومیت از سوی دیوان عالی کشور برای بانک‌های ملی و مرکزی ادامه کار پروژه همراه با پرداخت تمامی خسارات این واحد از سوی بانک‌های عامل پرداخت‌کننده تسهیلات و همچنین خلع ید کامل سرمایه‌گذار قبلی از ۵۰ هکتار اراضی مالی واگذاری از سوی منابع طبیعی امکان‌پذیر خواهد شد.

فرماندار خلخال در خصوص احداث کارخانه فروسیلیس این شهرستان خلخال نیز گفت: عملیات اجرایی این طرح بزرگ صنعتی و اشتغال‌زای منطقه جنوب استان اردبیل با واگذاری بیش از هفت هکتار زمین در شهرک صنعتی گزاز خلخال و ایجاد زیرساخت‌های اولیه همچون تامین آب موردنیاز و برق صنعتی در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

وی کرد: ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات فروش کارخانه نئوپان از سوی بنیاد مستضعفان برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز شهرک صنعتی گزاز خلخال تخصیص یافته و ۸۰ میلیارد ریال قول داده شده از سوی مسئولان این بنیاد و از محل درآمد حاصل از فروش کارخانه نئوپان به بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی شهرستان از جمله تکمیل پروژه ساخت کتابخانه مرکزی خلخال هزینه خواهد شد.

وی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و موافقت مسئولان استان همسایه خلخال مواد اولیه موردنیاز این کارخانه علاوه بر معادن موجود در خلخال از معدن واقع در محدوده استان آذربایجان‌شرقی تامین و به محل احداث کارخانه فروسیلیس حمل خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403