بیش از 95 میلیارد ریال طرح آبخیزداری در خراسان شمالی بهره‌برداری شد


بیش از 95 میلیارد ریال طرح آبخیزداری در خراسان شمالی بهره‌برداری شد

بجنورد- ایرنا- بهره‌برداری از 95 میلیارد و 497 هزار ریال طرح آبخیزداری خراسان شمالی، روز یکشنبه، همزمان با هفته منابع طبیعی، در 6 حوضه آبخیز این استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در حاشیه آیین بهره برداری از طرح آبخیزداری روستای مهنان بجنورد، که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی برگزار شد، اظهار داشت: حوضه آبخیز مهنان بجنورد با وسعت پنج هزار و ۳۰۴ هکتار از مهمترین حوضه های شهری است که عملیات آبخیزداری در آن انجام شده است.

حسن وحید با بیان اینکه اعتبار اجرای این طرح ۵۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون ریال بوده است، اظهار داشت: همچنین امروز طرح های دیگری نیز در بخش جنگل، بیابان و مرتع با اعتبار ۶۸ میلیارد ریال بهره برداری شده است.

وی با بیان اینکه در سطح ۷۰۰ هزار هکتار از مساحت منابع طبیعی استان عملیات آبخیزداری انجام شده است، اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم در راستای حفظ خاک، آبخیزداری است و بر این اساس برای یک میلیون و ۷۰ هزار هکتار از مساحت استان نیز مطالعات آبخیزداری انجام شده و بخش های مختلفی مانند خاک، رسوب، سیل، مباحث اقتصادی و اجتماعی آن دیده شده است.

وی افزود: اجرای عملیات آبخیزداری علاوه بر اینکه جلو شتاب سیلاب های استان را گرفته است، میزان فرسایش خاک را نیز به میزان ۵ تن در سال کاهش داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: از سال ۹۶ تاکنون گستره اجرای طرح های آبخیز افزایش چشمگیری داشته است به طوری که در این مدت ۴۵۰ هزار هکتار طرح اجرا شده است و مطالعات ما نیز در همین مدت از ۴۰۰ هزار هکتار به یک میلیون هکتار رسیده که همین امر موجب دریافت سهم بیشتری از اعتبارات ملی در این بخش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان شمالی گفت: از ابتدای فعالیت های آبخیزداری در استان تا کنون به طور مستقیم ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب استحصال شده است.

خراسان شمالی دارای حوضه آبخیز اترک، کال شور و حوزه آبخیز گرگان رود است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد.

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در