مدرس دانشگاه: چندصدایی در سیاست خارجی به صلاح نیست


مدرس دانشگاه: چندصدایی در سیاست خارجی به صلاح نیست

شیراز- ایرنا- مدرس دانشگاه‌های استان فارس در واکنش به اظهارات اخیر دبیر مجمع تشخص مصلحت نظام گفت: چندصدایی و تقابل‌های دوگانه در سیاست خارجی به صلاح کشور و تامین‌کننده امنیت ملی نیست.

ناصر بهمنی یکشنبه در گفت و گوبا ایرنا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در ساختار قانونی از شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و تیم دیپلماسی قوی و صاحب نام در دنیا برخوردار است و باید به مسیر دیپلماسی که هم اینک بر مبنای یک راهبرد منطقی و عقلانی در حرکت است، فرصت دهیم با قوت و جدیت ادامه یابد.
وی با اشاره به این جمله که هر سخن جایی دارد و هر نکته مکانی و در سخنان و گفتار بزرگان ، علما و فضلا و متون دینی ما نیز بسیار بر روی آن تاکید شده است ، گفت: اگر صحبت از مذاکره در میان باشد، باید این موضوع در سازوکارهای مربوطه در کشور پیگیری شود چرا که دیپلمات‌های ایرانی آشنا به فنون مذاکره هستند و می‌دانند هر مبحثی را در چه زمانی مطرح کنند تا منافع ملی کشور تامین شود.
این فعال سیاسی استان فارس با بیان اینکه هم نوایی و یکپارچگی و فهم مشترک در سیاست خارجی و دیپلماسی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است، گفت: اظهارات نسنجیده و خلاف مصلحت ملی و منطق، بهانه ای به دست دشمن می‌دهد و از این رو، صاحبان تریبون باید در این زمینه هوشیار باشند.
وی تصریح کرد: اگر قرار هست دیدگاهی در حوزه دیپلماسی و امور خارجه داشته باشیم، باید از مسیر منطقی آن رفت و در این راستا نیز باید کاملا هوشیارانه، با هماهنگی و با ظرافت عمل کرد.
بهمنی ادامه داد: اینکه از هر تریبونی، سخنانی را مطرح کنیم که به جایگاه، عزت و وزانت سیاسی کشور لطمه وارد شود، باید پاسخگو باشیم.
این مدرس دانشگاه معتقد است: امروزه وزانت سیاسی و اقتدار و جایگاه یک کشور به این گونه هیاهوها و حتی مسایل و پیشرفت‌های علمی آن نیست، بلکه به دیپلماسی و منطق قوی و انسجام و یکپارچگی داخلی آن کشور و یک صدایی در سیاست خارجی آن است.
وی اظهار داشت: امروزه شاهدیم که تعداد کثیری از بزرگان و نخبگان و سازمان های مردم نهاد ونهادهای مدنی در کشور آمریکا به دولت خود توصیه می کنند که با ایران همنوایی کنند و حتی به برخی تحریم های ضدایرانی نیز معترض و خواهان کمک به ایران در شرایط شیوع کرونا هستند.
بهمنی ابراز داشت: این گونه اعتراض ها و رفتارها از متن جامعه آمریکا به یکباره و فی البداهه به وجود نیامده بلکه در اثر همین رفتارهای عقلانی و گفتمان منطقی و عالمانه جمهوری اسلامی و از ناحیه تیم دیپلماسی قوی کشورمان این راه و مسیر تازه در کشور آمریکا به وجود آمده است.
وی گفت: این تیم دیپلماسی ایران است که توانسته آنها را متقاعد کند و با روشنگری و آگاهی بخشی به ملل های آزاده دنیا ثابت کند که حرف جمهوری اسلامی منطبق بر منطق و معیارهای بین‌المللی است.


محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با نشریه فاینشنال تایمز گفته بود حاضر به مذاکره با آمریکا بر سر برجام در صورت دریافت سیگنالی مشخص مبنی بر رفع تحریم ها در کمتر از یک سال هستیم.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات او، نظرات مطرح شده در این مصاحبه را شخصی تلقی کرد و در توییتر نوشت: عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها