خه‌لات به ایستگاه آخر رسید


خه‌لات به ایستگاه آخر رسید

سنندج - ایرنا - نخستین جشنواره استانی کسب و کارها و محصولات فرهنگی کردستان خه‌لات(جایزه) روز یکشنبه طی مراسمی با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی با عنوان خه‌لات(جایزه) فیروزه با تاکید بر کسب و کارهای فرهنگی، گفتمان‌سازی تولید و مصرف فرهنگی و شناسایی و ترویج کالاهای فرهنگی اقوام ایرانی روز یکشنبه در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد.

در این مراسم یاد و خاطره زنده یاد علی اکبر بهزادیان هنرمند برجسته صنعت نازک کاری و چوب کردستان گرامی داشته و آثاری از برجسته ترین کارهای این استاد گرامی به نمایش گذاشته شد.

رونمایی از اثر روزبه بهزادیان فرزند زنده یاد علی اکبر بهزادیان از دیگر برنامه‌های این اختتامیه بود و در این مراسم هم اعلام شد سال آینده توسط اتاق بازرگانی سنندج جایزه‌ای با عنوان بهزادیان برای هنرهای چوبی در استان برگزار خواهد شد.

کردستان گنجینه‌ای از اساتید، هنرمندان، فرهیختکان و استعدادهای جوان است و به گفته هیات داوران با وجود چنین ظرفیت‌هایی انتظار شرکت تعداد زیادی از هنرمندان در جشنواره خه‌لات بود و امید می‌رود در دومین دوره این رویداد شاهد استقبال بیشتری باشیم.

۱۹ هنرمند کردستانی با ۶۵ اثر در هشت بخش در این جشنواره شرکت کردند که بر اساس شاخص‌هایی هم چون کیفیت و طراحی تولید، کیفیت بصری و ظاهری و بُعد فرهنگی مورد ارزیابی از سوی داوران این دوره متشکل از کاوه خداکرمی، فاطمه کاویانی، فرهاد حامدی، کوردوان بوستان و یدالله نورایی قرار گرفت.

خه‌لات به ایستگاه آخر رسید

برگزاری جایزه بهزادیان در سال آینده

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سنندج در این مراسم با اشاره به اینکه هنرمندان از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند، گفت: می طلبد بسته های حمایتی برای این قشر در نظر گرفته شود.

سید مختار هاشمی با بیان اینکه هنرمندان فقیرند چون اثرهای هنری آنها در گذر زمان بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، افزود: نگاه به اقتصاد و تولیدات فرهنگی و هنری نمی تواند زیاد سودگرایانه باشد چراکه هنرمندان به دنبال کشف و خلاقیت و رویکردی زیباشناسانه هستند.

وی با اشاره به اینکه تعامل بین اقتصاد و هنر امکان پذیر است، یادآور شد: برای ایجاد پایداری مالی محصولات فرهنگی و هنری حمایت های لازم و جدی نیاز است.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سنندج بر ایجاد چارچوب فکری برای ارتقای فرهنگ و هنر تاکید کرد و گفت: باید سیاست‌هایی تبیین شود که موجب رشد صنعت فرهنگی شود که این مهم نیز بدون مطالعه و تحلیل اقتصادی نتیجه مناسبی نخواهد داشت.

هاشمی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین زیرساخت‌ها وجود مکان و فضای کارگاهی و عرضه محصولات فرهنگی و هنری است، افزود: اتاق بازرگانی سنندج استعداد و ظرفیت همکاری با بخش هنری و برای ارتقای محصولات در این حوزه را دارد.

وی یادآور شد: در نظر داریم سال آینده مراسم جایزه بهزادیان برای هنرهای چوبی را در سطح کشوری و حتی جهانی آن برگزار کنیم.

جشنواره چراغی برای حمایت از هنر و هنرمندان است

معاون صنایع دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی کردستان و نماینده هیات داوران جشنواره خه‌لات هم در این مراسم اظهار داشت: این جشنواره چراغی برای حمایت و شکل گیری و هویت بخشی در آثار فرهنگی و هنری است.

فرهاد حامدی اضافه کرد: توجه به ارزش‌های والای فرهنگی، بهره‌گیری از نمادهای بومی و ملی، استفاده بجا از عناصر بصری، رعایت اصول ایمنی و استانداردهای لازم از جمله معیارهای انتخاب آثار برتر در این جشنواره بوده است.

وی افزود: از دیگر معیارهای انتخاب آثار برتر می‌توان به عدم کپی برداری از نمونه‌های خارجی، دارا بودن اصالت و هویت بومی و ملی، اجتناب از تولید آثار صرفا تزیینی و وجود بسته بندی ایمن و مناسب اشاره کرد.

خه‌لات به ایستگاه آخر رسید

تجلیل از اساتید هنر جولایی

یکی از برنامه‌های ارزشمند این دوره از جشنواره خه‌لات توجه به هنرهایی است که در حال منسوخ شدن است و یکی از این هنرها جولایی یا نساجی سنتی است که با توجه به داشتن ظرفیت گردشگری و اشتغالزایی امکان احیا شدن آن وجود دارد.

تغییر و تحولاتی که به مرور زمان ایجاد شده تاثیر فراوانی بر روی ذائقه و نیاز مردم گذاشته است و همین هم موجب شده هنرهای قدیمی به دلیل به روز نشدن زیاد مورد استقبال، بیشتر خریداران قرار نگیرد لذا نوآوری و خلاقیت در چنین هنرهایی می‌تواند زمینه توسعه آنها را فراهم کند.

در این رویداد از اساتیدی شامل عبدالحمید کیاست، علی صادقیان و مصطفی صادقی که هنوز هم چراغ این هنر فاخر را روشن نگه داشتند با اهدای تندیس جشنواره و لوح سپاس تجلیل شد.

بهرام زارعی، رحمت آیینی، کمال پرویزی و حیدر محمدی سازندگان سازهای ایرانی هم چون سنتور، تار و سه تار و دف هم در این جشنواره با دریافت تندیس و هدایای مورد تجلیل قرار گرفتند.

با رای هیات داوران در بخش لباس بهاره ارشدی، بخش عروسک سازی مهرزاد آهنیان و در بخش هدایای فرهنگی هم گلاله نوری و زهرا نعمتی شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش هدایای فرهنگی و صنایع دستی چوبی هومن وکیلی رتبه نخست، شیما حسین پناهی رتبه دوم و اکبر رحمانی هم رتبه سوم را به خود اختصاص دادند؛ نجیب شریفی کارآفرین برتر استان، نماینده اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاروزی سنندج و معاون اجرایی این اتاق از دیگر افرادی بودند که در این جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.

قرار بود آثار ارسال شده در قالب نمایشگاهی در پیاده راه فردوسی سنندج به نمایش گذاشته شود که به دلیل شرایط مربوط به شیوع کرونا و حفظ سلامتی شهروندان این برنامه کنسل شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی