یک ‎هزار و 220 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در کردستان جذب شد


یک ‎هزار و 220 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در کردستان جذب شد

سنندج‌ ‑ ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: امسال در این استان یک هزار و 220 میلیارد ریال تسهیلات ویژه اشتغال و کارآفرینی در این استان شده است.

به گزارش ایرنا، کارگروه اشتغال، اقتصاد و سرمایه‌گذاری کردستان، در یازدهمین نشست خود دستورکارهای مختلفی داشت که مهمترین بخش آن موفقیت استان در جذب تسهیلات اشتغال بود، تسهیلاتی که در سال جاری بیشتر از ۲.۵ سال گذشته بوده است.

بخش دیگری از این کارگروه به تامین آب شهرک‌های صنعتی اختصاص داشت، شهرک‌هایی که قرار است سرمایه گذاران را برای ایجاد واحد تولیدی جذب کند ولی هنوز تشنه آبی است که در فرآیند صنعتی از آن استفاده شود.

رهاسازی ماهی در سدهای استان هم که چند سالی است به خاطر برخی اظهار نظرها به ویژه در تغییر طعم و بوی آب سنندج، مطرح شده، متوقف شده است.

خالد جعفری روز یکشنبه در یازدهمین جلسه کارگروه اشتغال، اقتصاد و سرمایه‌گذاری استان، اظهار داشت: امسال کردستان در پرداخت تسهیلات به ویژه اشتغال، با وجود تنگناهای اقتصادی و شرایط شیوع کرونا، وضعیت بسیار مناسبی داشته است.

وی افزود: پرداخت تسهیلات اشتغال در استان بصورت لحظه‌ای رصد شده است و به دنبال رقم زدن وضعیت بهتری در این زمینه هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تاکید کرد: گرایش دولت در زمینه ایجاد شغل به سمت این است که دستگاه‌های حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی از منابع در اختیار خود به خوبی استفاده کنند چون توانایی هماهنگی برنامه های خود با دیگر دستگاه‌های اجرایی را دارند.

جعفری با تاکید بر اینکه دستگاههای اجرایی باید با جدیت تمام نسبت به ثبت مشاغل ایجاد شده در سامانه رصد اقدام کنند، گفت: برای ثابت ماندن نرخ بیکاری بر اساس مشارکت موجود در استان، سالانه باید ۱۲ هزار شغل ایجاد شود و این مساله در گرو بهره بردن حداکثری از سهم تسهیلاتی است که در اختیار داریم.

وی خواستار بکارگیری همت مدیران برای تثبیت شغلهای موجود شد و گفت: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ امسال یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اختصاص یافته بود که تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال بیشتر از سهمیه استان جذب شده است.

پرداخت ۸۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در کردستان

رییس شورای هماهنگی بانک‌های کردستان هم در این نشست گفت: امسال ۸۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانکهای استان تا دهه فجر پرداخت شده که۱۵ درصد از مجموع پرداختهای سالهای ۹۷ و ۹۸ بیشتر است.

علی اشرف یوسفی غیاثی اضافه کرد: این میزان در مقایسه با سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه کردستان تا دهه فجر رتبه پنجم کشور را در زمینه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ داشت، اضافه کرد: با توجه به پرونده‌های در دست بررسی، این رتبه تا پایان سال به دوم و سوم ارتقا پیدا می‌کند.

ثبت بیش از پنج هزار شغل در سامانه رصد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان هم در این نشست اظهار داشت: پنج هزار و ۱۰۳ شغل در سامانه رصد توسط دستگاههای اجرایی ثبت شده که ۶۵ درصد معادل سه هزار و ۳۳۶ نفر مرد و ۳۵ درصد شامل یک هزار و ۷۷۱ نفر زن هستند.

برهان صلواتی با بیان اینکه سنندج با ۸۵۷ نفر بیشترین آمار را دارد، گفت: دهگلان با وجود اینکه واحدهای صنعتی زیادی دارد، کمترین آمار را با ۱۸۱ نفر داشته است.

وی افزود: بخش خدمات با ۵۹ درصد و ۲هزار و ۹۹۹ شغل بیشترین میزان مشاغل ثبت شده را دارد و کشاورزی با ۲۹درصد و یک هزار و ۵۱۲ شغل و صنعت با ۱۱.۶۷ درصد ۵۹۶ شغل را در سامانه رصد به خود اختصاص داده است.

صلواتی اظهار داشت: این میزان تسهیلات شامل سه هزار و ۶۷۱ میلیارد ریال در بخش اشتغال پایدار روستایی بوده و با استفاده از این میزان تسهیلات هشت هزار و ۳۷۷ فرصت شغلی در بخش اشتغال پایدار روستایی ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان یادآور شد: این میزان تسهیلات پرداختی برای ایجاد پنج هزار و ۱۴۶ طرح در بخش اشتغال پایدار روستایی است.

وی یادآور شد: تسهیلات پایدار روستایی به میزان چهار هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال با افق ایجاد ۱۰ هزار و ۲۲۳ فرصت شغلی در پنج هزار و ۵۸۳ طرح به بانک ارسال شده است.

جذب ۱۰۰درصد تسهیلات اشتغال کمیته امداد

مدیرکل کمیته امداد کردستان نیز در این نشست اظهار داشت: با همکاری بسیار مطلوب بانک‌های عامل استان در سال جاری، تا پایان بهمن ۱۰۰درصد تسهیلات اشتغال این نهاد جذب شد.

محمدرسول شیخی زاده افزود: سه هزار و ۷۸۹ فقره تسهیلات به مبلغ بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به مددجویان استان پرداخت شده است.

وی گفت: در زمینه کاریابی هم ۲۵۱ مددجو برابر قانون کار توسط کارفرمایان جذب و مشغول به کار شده‌اند و طرح راهبران شغلی هم برای زنان سرپرست خانوار در سه شهرستان کامیاران، دهگلان و سروآباد آغاز شده که بدون تسهیلات و هزینه، آموزش‌های لازم به زنان سرپرست خانوار برای اشتغال خانگی ارائه و در حال تعمیم به کل استان است.

یک ‎هزار و 220 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در کردستان جذب شد

شهرک‌های صنعتی کردستان تشنه آب

دستور کار دوم این نشست به تامین آب شهرک‌های صنعتی اختصاص داشت که در همین زمینه تفاهم نامه ای برای تامین آب شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج بین مدیرعامل شرکت آبفای استان و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان به امضا رسید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان درباره این دستور کار اظهار داشت: لازمه احداث شهرک‌های صنعتی، تامین زیرساخت‌های صنعتی است و نگاهی که به این شهرک‌ها می شود نباید به عنوان یک شرکت خصوصی باشد.

محمد دره‌وزمی افزود: در هر شهرستان استان یک شهرک صنعتی و در برخی ۲ شهرک داریم که شرکت شهرک‌های صنعتی شهرکها را احداث و زمین را واگذار می کند اما آب برای این شهرک‌ها بصورت حداقلی تامین شده و یا حتی نشده است.

وی اضافه کرد: اگر واحدهای احداثی در این شهرک‌ها نیاز آبی بیشتری داشته باشند، به مشکل می خورند که نمونه آن شهرک آونگان قروه و سرنجیانه سنندج است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تاکید کرد: وقتی زمین به تولید کننده واگذار می شود باید تعهد زمان دار برای تامین زیرساخت‌های انرژی فراهم باشد چرا که مشکل اصلی در حال حاضر این است که هیچ برنامه‌ای در شهرک‌ها برای تامین آب وجود ندارد.

دره‌وزمی اضافه کرد: باید در احداث شهرک‌های صنعتی برنامه توسعه و تامین آب برای چند دهه آینده نیز دیده شود ولی درحال حاضر شهرک‌های ما برای حال حاضر خود هم مشکل دارند.

وی مصرف اب حوزه صنعت در کشور را ۲درصد اعلام کرد و گفت: این میزان در کردستان نیم درصد است.

احداث شهرک‌های صنعتی در مناطق بی‎‌آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر پنج حلقه چاه در شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج حفر شده که اگر ۵۰ حلقه دیگر هم حفر شود، توان تامین آب این شهرک را نخواهد داشت.

آرش آریانژاد افزود: این شهرک در منطقه‌ای بر روی سنگهای شیست و آندزیت قرار دارد که تامین آب در آن توسط آبرفتهای با ضخامت بسیار کم و تراوش رودخانه قشلاق همین میزان کم را فراهم کرده است.

وی گفت: به جای اصرار برای رساندن آب به منطقه ای که شهرکهای صنعتی قرار است در آن تاسیس شود، شهرکهای صنعتی در مناطقی احداث شود که تامین آب در آن مشکلی نداشته باشد.

آریانژاد افزود: در چارچوب ابلاغ برنامه‌های پنج ساله برای هرشهرکی که تقاضای آب شده باشد، تامین شده و هیچ مشکلی وجود نداشته است.

کردستان پایلوت مطالعات رهاسازی ماهی در سدها

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای سال‌جاری تا امروز ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن ماهی سرد آبی و گرم آبی در سطح استان تولید شده و با توجه به مصوبه سازمان محیط زیست رهاسازی بچه ماهی در دریاچه سدها ممنوع اعلام شد که همین امر باعث کاهش تولیدات شیلات و نیز بیکاری تعاونیهای صید و صیادی شد.

محمد فرید سپری افزود: بر اساس مطالعات انجام شده ، رهاسازی بچه ماهی در دریاچه سدها نه تنها بارآلودیگ ندارد که موجب تصفیه آب و از بین رفتن جلبک‌های موجود در آب می‌شود.

وی افزود: کردستان پایلوت مطالعات کشوری در هشت سد است و به همین منظور در حال حاضر در تمامی سدهای استان بچه ماهی رها شده و تنها سد وحدت سنندج باقیمانده که در حال تکمیل مطالعات آن هستیم.

سپری به بحث ردیافت عوارض از واحدهای دامداری هم اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات حوزه کشاورزی با وجود ردیافت استعلامهای لازم برای ایجاد زیرساخت‌های احداث واحدهای دامداری و دامپروری، دخالت برخی از دستگاه‌ها در مراحل احداث است که باعث افزایش هزینه و طولانی شده زمان اجرای طرحها می شود.

وی درباره پرداخت تسهیلات اشتغال در بخش کشاروزی هم گفت: امسال یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تامین ۷۴۰دستگاه تراکتور و ۱۵ دستگاه کمباین و سایر ادوات کشاورزی به متقاضیان پرداخت شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کلاهبرداری هندوانه فروش خیابانی در تهران؛ رنگ کردن هندوانه برای گول زدن مردم!