جمعیت استان زنجان به سمت پیری می‌رود


جمعیت استان زنجان به سمت پیری می‌رود

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: جمعیت استان زنجان به سمت پیری می‌رود.

خدابخش مرادی‌نافچی ظهر امروز (۱۷ اسفندماه) در جلسه شورای راهبردی جمعیت با بیان اینکه امیدواریم این‌گونه جلسات خروجی مناسبی داشته باشد، اظهار کرد: موضوع جمعیت برای ایران یک مسئله مهم بوده و این موضوع برای سایر کشورها نیز به مسئله مهمی تبدیل شده است.

وی افزود: جمعیت یکی از مقوم‌های حوزه سرزمینی است، به طوری که هر چه جمعیت جوان‌تر و بالنده‌تر باشد، بر افزایش باروری، اشتغال، تولید و توسعه اثرگذار است، به همین دلیل باید به توسعه انسانی در حوزه جمعیتی توجه کنیم؛ چراکه رفاه و سواد از شاخص‌های مهم جمعیت بوده و توجه به این موضوعات می‌تواند بر پویایی و توسعه‌یافتگی جامعه اثرگذار باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه در حوزه شورای راهبردی برای سال آینده در استان زنجان باید اقدامات اثرگذاری انجام شود، افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده، جمعیت استان زنجان به سمت پیری می‌رود. برای جلوگیری از مشکلات جمعیتی باید اقدامات مداخله‌ای انجام دهیم. اگر در حوزه مسائل جمعیت بر اساس راهبردها و سیاست‌های کلی و ابلاغی مقام معظم رهبری عمل کنیم، می‌توانیم بسترهای آن را در استان فراهم کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان تاکید کرد: باید فرهنگ‌سازی به لحاظ روانی و اجتماعی برای افزایش نرخ باروری در جامعه انجام شود و این موضوع باید بیشتر از سطح جانشینی اتفاق بیفتد. همچنین باید بررسی شود که کدام عوامل می‌تواند بر جانشینی و باروری اثر بگذارد که قطعاً اولین نکته تحکیم بنیان خانواده است؛ چراکه باروری در درون خانواده تحقق پیدا می‌کند.

مرادی‌نافچی با تاکید بر اینکه خانواده به عنوان یک محور در توسعه جمعیت مطرح است، گفت: باید سلسه اقدامات لازم توسط دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی انجام شود. همچنین این موضوعات در جلسات ستاد صیانت از بنیان خانواده باید مطرح شده و بررسی شود. علاوه ‌بر آن باید موضوعات تقویت، تحکیم بنیان و باروری در خانواده‌ها بررسی شود.

وی یادآور شد: حتماً باید دستگاه‌های مختلف مانند امور بانوان استانداری، تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، امور اجتماعی استانداری، صدا و سیمای مرکز زنجان، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و این سازمان‌ها باید ساز کارهای خود را در جلسات ستاد صیانت از خانواده بررسی کرده و نتیجه آن را در شورا مطرح کنند. موضوع دوم که می‌تواند بر افزایش باروری و رشد جمعیت اثر داشته باشد، رفع موانع ازدواج در جامعه است.

این مسئول با اشاره به اینکه این موضوع باید در ستاد ساماندهی جوانان در دستور کار اداره‌کل ورزش و جوانان استان قرار گیرد، اظهار کرد: موانع ازدواج باید در استان مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم برای رفع این موانع نیز ارائه شود. همچنین باید مشخص شود که چه اقدامات مداخله‌ای اعم از ارائه تسهیلات، اقدامات فرهنگی و غیره را می‌توانیم برای حل این مشکلات در جامعه انجام دهیم. ورزش و جوانان، صدا و سیما و امور بانوان استانداری به عنوان سه دستگاه محوری با مشارکت سایر دستگاه‌ها در این زمینه اقدام و پیگیری‌های لازم را انجام داده و نتیجه آن را در جلسه شورای توسعه استان مطرح کنند.

مرادی‌نافچی با تاکید بر بعد فرهنگی مسئله، خاطرنشان کرد: اگر سبک زندگی ما با آموزه‌های دینی و آموزه‌های ایرانی که در آن پرورش یافتیم، تقویت شود، میزان تعلق نسل امروز جامعه افزایش یافته و به همه آموزه‌ها عمل خواهد کرد. در حوزه نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی و ایرانی انتظار داریم حوزه‌های علمیه سازمان تبلیغات و امور بانوان سلسه مراتب را برای تبلیغ و ترویج این فرهنگ انجام دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام