1.9 میلیون مترمکعب آب برای توسعه کشاورزی چاراویماق اختصاص یافت


1.9 میلیون مترمکعب آب برای توسعه کشاورزی چاراویماق اختصاص یافت

مراغه - ایرنا - رییس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: چاراویماق یکی از شهرستان‌های دارای ظرفیت بالا در بخش کشاورزی است و به همین دلیل برای توسعه کشاورزی شهرستان 1.9 میلیون مترمکعب آب از سد خرمدرق اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی «اکبر فتحی» روز یکشنبه در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طببعی شهرستان چاراویماق اظهار داشت: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب خروجی سد خرمدرق چاراویماق خواهد بود که ۵۰۰ هزار مترمکعب آن نیز برای بهبود استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه احداث سد خرمدرق در چاراویماق فرصتی برای توسعه بخش کشاورزی در شهرستان است، افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان با احداث شبکه بزرگ آبیاری در این سد در راستای توسعه کشاورزی منطقه قدم‌های خوبی برداشته است.

وی به تعامل خوب شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان در حوزه آب و خاک جهاد کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: بخش کشاورزی برای تولید محصولات کشاورزی به آب نیاز دارد و تامین آب منوط به برنامه‌ریزی و اقدامات آب منطقه‌ای استان است که خوشبختانه در اجرای پروژه‌های کشاورزی موفقیت‌های بسیاری حاصل شده است.

«فتحی» با بیان اینکه استفاده از آب سد خرمدرق باید بهینه و باعث افزایش عملکرد در واحد سطح باشد، بیان کرد: احداث گلخانه می‌تواند رویکرد و سرمایه‌گذاری مناسبی برای استفاده از آب سد باشد، چرا که امروز تولید محصول در محیط‌های کنترل شده مناسب است.

وی اظهار داشت: پس از بررسی‌های علمی و تخصصی مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی نتیجه سرمایه‌گذاری در سد خرمدرق مشخص خواهد شد.

وی به تامین منابع مالی برای شروع سرمایه‌گذاری در این منطقه اشاره کرد و افزود: استفاده از منابع ملی زمان‌بر خواهد بود اما می‌توان از محل کمک‌های فنی اعتباری از بابت اجرای آبیاری کم‌فشار و تحت‌فشار، نسبت به الگوهایی که تعیین خواهد شد، برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

وی افزود: بعد از شروع کار می‌توان بهره‌برداران را برای سرمایه‌گذاری از طریق تعاونی‌ها و تشکل‌ها روی کار آورد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به عقد تفاهم چندجانبه برای تامین منابع مالی پروژه‌های کشاورزی در منطقه تاکید کرد و اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای استان، سازمان جهاد کشاورزی استان، فرمانداری شهرستان، بهره‌برداران و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد علوی با برنامه‌ریزی و انعقاد تفاهم‌نامه می‌توانند در تامین منابع مالی با تعریف وظایف مشخص برای احداث و بهره‌برداری پروژه‌های کشاورزی قدم‌های مثبتی بردارند.

فتحی همچنین از تخصیص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از طرف بنیاد علوی جهت اجرای طرح‌های بخش کشاورزی شهرستان چاراویماق خبر داد و افزود: برای واگذاری اراضی جهت طرح کشت و صنعت شهرستان چاراویماق با مشارکت بنیاد علوی، ابتدا باید موضوع طرح به طور کامل مشخص و سپس امکان تامین آب لازم برای طرح توسط شرکت آب منطقه‌ای فراهم شود.

وی مشارکت بنیاد علوی در توسعه پایدار بخش کشاورزی چاراویماق را موجب بالندگی منطقه دانست و افزود: تعامل همه‌جانبه دستگاه‌ها می‌تواند در مدت زمان معقولی چهره منطقه را دچار تحول کند.

یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز در این جلسه از آمادگی این شرکت برای اعطای جواز حفر چاه و تخصیص آب به ۲۰ واحد پرورش ماهی در چاراویماق در حاشیه رودخانه «آیدوغموش» خبر داد.

رسول یعقوبی، فرماندار شهرستان چاراویماق نیز به مشکلات مربوط در حوزه کشاورزی از جمله صدور مجوز برداشت آب، سهمیه اختصاصی حق‌آبه سهند، بهره‌برداری از پایاب سد خرمدرق و پروژه طرح کشت و صنعت شهرستان پرداخت که تدابیر و راهکارهای لازم در خصوص موضوعات فوق اتخاذ شد.

به گزارش ایرنا چاراویماق با سه هزار و ۷۰۰ نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی دارای ۷۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در این شهرستان تولید می‌شود.

محصولات عمده بخش کشاورزی چاراویماق گندم و جو، حبوبات، علوفه، تره‌بار و محصولات باغی و فرآورده‌های لبنی، عسل، چغندرقند، دانه‌های روغنی، انواع صیفی جات و پوست است.

چاراویماق به عنوان یکی از شهرستان‌های الگوی اقتصاد مقاومتی، دارای ۲ بخش مرکزی و شادیان، یک نقطه شهری به نام قره‌آغاج و ۲۴۸ آبادی است.

این شهرستان با حدود ۳۱ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌شرقی تبریز مرکز آذربایجان‌شرقی واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا