توسعه زراعت چوب موجب افزایش بهره اقتصادی استان می شود


توسعه زراعت چوب موجب افزایش بهره اقتصادی استان می شود

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان کاهش قاچاق چوب، افزایش تنفس جنگلها و افزایش بهره مندی از صنایع چوب را از اثرات مثبت زراعت چوب در استان ذکر کرد و گفت: افزایش صنایع تولیدی و فروش آنها می تواند در توسعه اقتصادی استان موثر باشد.

سعدی نقشبندی امروز یکشنبه (۱۷اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: حفظ و توسعه پایدار منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه ملی بدون مشارکت مردم و همراهی رسانه ها امکان پذیر نیست و اگر نگهداری منابع طبیعی به یکی از مطالبات مردمی تبدیل شود تحقق اهداف منابع طبیعی آسانتر خواهد بود.

وی با اشاره به نام‌گذاری هفته منابع طبیعی افزود: برنامه های زیادی در این هفته برای توسعه منابع طبیعی استان با همکاری سایر دستگاه‌های متولی انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان با اشاره به نقش رسانه‌ها در اجرای اهداف منابع طبیعی بیان کرد: فرهنگ سازی رسانه در راستای اعتلای فرهنگ عمومی برای حفظ و نگهداری منابع طبیعی بسیار موثر و مهم است.

نقشبندی تعداد حریق های اتفاق افتاده در سطح منابع طبیعی استان را در سال جاری ۱۸۷ فقره به مساحت ۱۴۴۵ هکتار اعلام و عنوان کرد: تعداد حریق اتفاق افتاده در سطح جنگل های استان ۶۶فقره به مساحت ۳۰۴ هکتار، در مرتع ۱۰۶فقره به مساحت ۱۰۵۸هکتار وپر اراضی جنگلی ۱۵فقره به مساحت ۸۳ هکتار بوده است.

وی از تجهیز ۳۳دهیاری به تجهیزات اطفائ حریق در استان خبر داد و افزود: نقش دهیاری ها و شوراها در حفاظت و احیای منابع طبیعی بسیار حائز اهمیت است.

نقشبندی میزان کاداستر اراضی ملی استان را تا قبل از انقلاب ۲۵۰هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: این میزان اکنون به ۵۵۰هزار هکتار رسیده و پیش بینی می شود که تا پایان فروردین ماه سال آینده به ۷۰۰هزار هکتار افزایش یابد.

وی اجرای طرح رفع تداخلات و کاداستر ملی را از اولویت‌های دولت و منابع طبیعی استان ذکر کرد و گفت: این طرح موجب افزایش احساس مالکیت کشاورز و ماندگاری مردم در عرصه های طبیعی می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان با بیان اینکه در قوانین طبیعی زیاده خواهی و منافع عام در تضاد هستند بیان کرد: طرح قاچاق چوب، و طرح تنفس جنگلهای شمال در حال اجرا است و افزایش گشت زنی های محلی، قوانین برخوردی، پیشنهادات اجرایی نیز از دیگر اقدامات تکمیلی در این راستا است.

وی مبزان قاچاق چوب در ۱۱ ماهه امسال را در استان کردستان ۸۴ فقره معادل ۴۳۸ متر مکعب اعلام کرد و گفت: سنندج با ۲۸فقره و حجم ۲۸متر مکعب بیشتر میزان قاچاق چوب را در سطح استان دارد.

بیجار رکورددار زراعت چوب در کردستان

نقشبندی کاهش قاچاق چوب، افزایش تنفس جنگلها و افزایش بهره مندی از صنایع چوب را از اثرات مثبت زراعت چوب در استان ذکر و بیان کرد: افزایش صنایع تولیدی و فروش آنها می تواند در توسعه اقتصادی استان موثر باشد.

وی با اعلام این که بیش از ۱۵۰۰هکتار زراعت چوب در استان وجود دارد و بیشترین میزان آن نیز در شهرستان بیجار است گفت: افزایش اختصاص آب های نا متعارف پایاب رودخانه ها به کشاورزان موجب افزایش و توسعه زراعت چوب می شود که می تواند در آینده به اقتصاد استان کم شایانی کند.

وی از شناسایی متقاضی و تامین نهال ۵۰درصدی در سطح ۷۰۰هکتار زراعت چوب در استان خبر داد و افزود: به منظور ایجاد انگیزه بین متقاضیان توسعه کشت زراعت چوب در ۲ تن بذر یونجه با اولویت عرصه های مستعد شناسایی شده در حاشیه صنوبر کاری های انجام شده توزیع می شود.

نقشبندی کاهش قاچاق چوب، افزایش تنفس جنگلها و افزایش بهره مندی از صنایع چوب را از اثرات مثبت زراعت چوب در استان ذکر و بیان کرد: افزایش صنایع تولیدی و فروش آنها می تواند در توسعه اقتصادی استان موثر باشد.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت بهره‌برداری از عرصه های منابع طبیعی ادامه داد: همگرایی روستاها برای اجرای طرح های مرتع داری بر اساس ظرفیت های موجود در منطقه و در زمینه های مختلف بسیار مهم است و موجب حفظ و احیای منابع طبیعی استان و افزایش مشارکت مردم در اجرای اهداف منابع طبیعی می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان با اشاره به اهمیت بهره گیری از تکنولوژی های روز بیان کرد: در دیواندره طرحی شاخص در این زمینه در حال اجرا است که می تواند استعلام ها را تسریع بخشد.

به گفته وی در زمینه ارتقاء پوشش های حفاظتی همکاران طبیعت سازمان منابع طبیعی در استان و به ویژه شهرستان کامیاران اقدامات بسیار مناسبی انجام داده اند که باید با افزایش فرهنگ سازی سعی در افزایش و ترویج این فرهنگ باشیم.

نقشبندی با اشاره به اهمیت بحث صدور احکام بازدارنده عنوان کرد: در این زمینه امسال حکم تبعید برای کسانی که در مریوان اقدام به چوب بری کردند صادر شد. و در کنار این مورد باید برای اثر بخشی اقدامات فرهنگی تلاش کرد.

وی با اعلام اینکه دشت قروه و دهگلان به سمت کم آبی می رود خاطرنشان کرد: منابع طبیعی مسئولیتی در زمینه تامین آب ندارد اما در این راستا به صورت غیر مستقیم ورود کرده و در سه روستای قروه پروژه‌های خوبی در حال انجام است که با اتمام آن ها حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب به سفره های زیرزمینی تزریق می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان یادآور شد: قریب به ۲۷ذخیره گاه جنگلی معادل ۱۷۹هکتار در استان وجود دارد که بعد از شناسایی و تعیین محدوده شرایط نگهداری آن ها نیز فراهم می شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!