وضعیت نامناسب استان مرکزی در برخی از شاخص‌های سلامت روان


وضعیت نامناسب استان مرکزی در برخی از شاخص‌های سلامت روان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: استان مرکزی در برخی از شاخص های سلامت روان وضعیت مناسبی ندارد.

دکتر علی علیمحمدی در هفدهمین جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده و شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: یکی از دغدغه های فعلی موضوع سلامت روان است، متاسفانه استان در برخی از شاخص های سلامت روان وضعیت مناسبی ندارد و لازم است که در این راستا آسیب شناسی و سیاست گذاری مناسب داشت.

وی تصریح کرد: تامین سلامت مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال اولویت حوزه سلامت است و مادران در واقع باید یک سال قبل از اقدام به بارداری تحت کنترل قرار گیرند تا بارداری سالمی را پشت سر بگذارند.

به گزارش ایسنا؛ در این جلسه رئیس گروه سلامت روان مرکز بهداشت استان مرکزی نیز گفت: باید نسبت به وضعیت موجود و اقدامات لازم در این راستا حساسیت داشت. براساس آمار سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ بالغ بر ۵۰ درصد افزایش اختلالات روان در جهان گزارش شده است.

دکتر چگینی اظهار کرد: تنها سه درصد از بودجه سلامت، به مسئله سلامت روان اختصاص یافته است، مطالعات در دهه ۸۰ نشان می دهد که اختلالات روانپزشکی از نظر بار بیماری ها پس از حوادث در رتبه دوم قرار دارد و در سال ۹۰ این اختلالات به شیوع ۲۳ درصدی و در سال ۱۳۹۸ به ۳۳ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه باید بر ریزفاکتورهای اختلالات روان مانند خودکشی، HIV، طلاق، اختلالات اضطرابی و ... توجه ویژه داشت، افزود: برنامه جامع سلامت روان در سال ۱۳۹۱ از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد، اما با وجود دستاوردهای بالای این برنامه، روند اختلالات روان در سطح جامعه کاهش نداشت.

چگینی با تاکید بر توجه به سلامت اجتماعی که بر کاهش اختلالات روان تاثیر خواهد داشت، گفت: براساس وضعیت سلامت روان در جامعه، کارگروه تخصصی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است و جلسات آن از اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز می شود. دستگاه های اجرایی باید نماینده تام الاختیار برای حضور در این جلسه معرفی کنند تا بتوان به برنامه ریزی و تصمیم گیری رسید.

در این جلسه، رییس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی در خصوص برنامه حمایت از مادران باردار و شیرده و کودکان زیر ۵ سال درگیر سوءتغذیه اظهار کرد: با یک دلار سرمایه گذاری در مداخلات تغذیه می توان ۱۶ دلار بهره برداری کرد، در کودکان با تغذیه مناسب شانس فقیر شدن در بزرگسالی ۳۳ درصد کاهش می یابد که این امر به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

نسرین یادگاری با بیان اینکه با سوء تغذیه در بین زنان باردار، می تواند ریسک اضافه وزن و چاقی، دیابت نوع ۲ جنین را ایجاد کند، افزود: حدود ۳۰ درصد زنان در سنین باروری دارای اضافه وزن و چاقی هستند و در واقع فقر، بی سوادی، ناآگاهی تغذیه ای، بیکاری و بحران ها و ... می تواند عامل سوء تغذیه باشد.

وی کمبود آهن، روی، ویتامی A، D، در بین زنان باردار ۵ ماهه را در منطقه استان مرکزی بیشتر دانست و گفت: ۵ درصد مادران باردار کم وزن، ۴۰ درصد اضافه وزن، ۱۷ درصد چاق هستند و این امر تولد نوزاد را با مشکل روبرو خواهد کرد.

یادگاری با اشاره به کم وزنی، کوتاهی قد و لاغری در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی در بین ۷.۴ درصد کودکان زیر ۵ سال در سال ۹۶ که البته وضعیت پسران در این بین بدتر از دختران است، افزود: استان مرکزی در شرایط نسبتا امن کشور تقسیم بندی شده است و امیدواریم با اجرای سند امنیت غذایی بتوانیم وضعیت استان را ارتقا بخشیم و از نتیجه آن زنان باردار نیز منتفع شوند.

وی در خصوص وضعیت سوء تغذیه مادران باردار استان اظهار کرد: در استان ۲۴۵ مادر باردار دارای سوء تغذیه وجود دارد که ۱۲۹ نفر در مناطق روستایی هستند، از کل این مادران ۱۸۴ نفر تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند و باقی مادران نیز کمکی دریافت نمی کنند که لازم است به سرعت تحت پوشش قرار گیرند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا