تکمیل جاده نفت؛ نیاز زیرساختی گنبد و ضرورت توسعه شمال گلستان


تکمیل جاده نفت؛ نیاز زیرساختی گنبد و ضرورت توسعه شمال گلستان

گنبدکاووس - ایرنا - تکمیل جاده ترانزیتی نفت گنبدکاووس به طول 42 کیلومتر از نیازهای ضروری این شهرستان مرزی است که تحقق آن علاوه بر کوتاه کردن 30 کیلومتری مسیر رسیدن به گمرک و پایانه اینچه‌برون در شمال گلستان، موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت، بهبود ترافیک جاده‌ای و کاهش حوادث رانندگی خواهد شد.

اطلاع دقیقی از تاریخ احداث و علت نامگذاری جاده نفت در دست نیست اما برخی اهالی معتقدند حدود ۲ دهه قبل وزارت نفت به گمان وجود میدان‌ گازی اقدام به حفاری‌ و احداث دکل در این منطقه کرد و برای رسیدن به این هدف جاده‌ای خاکی - شنی با عرض کمتر از چهار متر و طول ۲۳ کیلومتر بازگشایی کرد و آن‌را آماده تردد ساخت.

سال‌ها بعد از احداث این مسیر ۲۳ کیلومتری، مسوولان گنبدکاووس به این نتیجه رسیدند که با ادامه جاده نفت می‌توانند راه دسترسی به مرز اینچه برون را حدود ۳۰ کیلومتر کوتاهتر کنند و براساس این جمع‌بندی، تعریض و بهسازی این جاده و ساخت ۱۹ کیلومتر دیگر در دستور کار قرار گرفت.

با توسعه محدوده شهری گنبدکاووس، حدود هشت کیلومتر از این جاده به دلیل قرار گرفتن در مسیر میدان فروش دام و محل دفن بهداشتی زباله گنبدکاووس به طور استاندارد ساخته شد اما بقیه این مسیر پرتردد کماکان غیراستاندار است.

در سال‌های بعد این محدوده به سبب وجود هزاران هکتار عرصه‌ منابع ملی و زمین‌های کم بازده برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی، صنعتی و دامداری از جمله بزرگترین زنجیره تولید تخم مرغ کشور مورد استفاده سرمایه‌گذاران قرار گرفت و تقاضا برای به‌سازی و تکمیل جاده نفت افزایش یافت.

به گفته رییس اداره راه و شهرسازی گنبدکاووس طول جاده نفت از میدان فروش دام تا جاده حاشیه شهر اینچه‌ برون ۴۲ کیلومتر است که حدود ۱۴ کیلومتر با پایانه و گمرک مرزی اینچه برون فاصله دارد که این قسمت نیز باید تعریض و استاندارد سازی شود.

عباس فرامرزی افزود: از ۴۲ کیلومتر جاده نفت که قرار است با عرض ۱۱ متر احداث شود تاکنون ۱۰ کیلومتر با رعایت اصول فنی زیرسازی شده که ۶ کیلومتر آن آسفالت و چهار کیلومتر دیگر در مرحله آسفالت قرار دارد.

وی اضافه کرد: زیرسازی پنج کیلومتر دیگر این جاده نیز در برنامه قرار دارد و علاوه بر آن قرار است آزادسازی مسیر، زیرسازی و آسفالت پنج کیلومتر دیگر جاده نفت از کیلومتر ۱۵ تا ۲۰ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان انجام شود.

تکمیل جاده نفت؛ نیاز زیرساختی گنبد و ضرورت توسعه شمال گلستان

رییس اداره راه و شهرسازی گنبدکاووس گفت: در صورت تکمیل و بهره‌برداری جاده نفت، بخشی از تردد خودروها به‌ویژه تریلی‌ و کامیون‌های ترانزیت به گمرک اینچه برون از این مسیر انجام خواهد شد و بار ترافیکی و سوانح رانندگی جاده فعلی گنبد - اینچه برون کاهش خواهد یافت.

سرپرست امور اجرایی و ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن گلستان نیز به ایرنا گفت: زیرسازی، ساخت ابنیه فنی و آسفالت کیلومتر ۱۵ تا ۲۰ جاده نفت براساس تصمیم مسوولان استانی به این نهاد واگذار شده که این طرح در مرحله شن ریزی قرار دارد.

سعید برهان‌زایی افزود: امسال ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام پنج کیلومتر جاده نفت پیش بینی شده که تاکنون حدود ۲۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

اهمیت تکمیل جاده نفت گنبدکاووس

به گفته مسوولان اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گنبدکاووس این شهرستان در مجموع ۳۳.۳ کیلومتر راه اصلی، ۲۳۶.۱ کیلومتر راه فرعی و ۵۷۵.۲ کیلومتر راه روستایی ثبت شده دارد که از این مقدار ۱۳۳ کیلومتر از راه‌های فرعی آن نیازمند ارتقا و ۹۰ کیلومتر دیگر آن نیاز به احداث شانه خاکی دارد.

نامناسب بودن وضعیت جاده‌های ارتباطی گنبدکاووس از جمله جاده ترانزیتی فعلی این شهرستان به مرز اینچه برون به دلیل عرض کم و نداشتن شانه خاکی سبب شده تا هر از چندگاه حوادث ناگوار رانندگی در این محور رخ دهد که یکی از مرگبارترین آنها برخورد یک دستگاه مینی بوس با تریلی حمل سیمان در شهریور پارسال بود که منجر به جان باختن ۱۶ نفر و مجروح شدن ۱۸ نفر دیگر شد.

تکمیل جاده نفت؛ نیاز زیرساختی گنبد و ضرورت توسعه شمال گلستان سال گذشته در برخورد یک دستگاه مینی بوس با تریلی در جاده گنبد - اینچه برون ۱۶ نفر کشته شدند

تکمیل جاده نفت با توجه به اهمیت مبادلات تجاری پایانه مرزی اینچه برون در توسعه بازرگانی و اقتصادی گلستان، وجود راه آهن بین المللی اینچه برون، درحال ساخت بودن منطقه ویژه اقتصادی اترک و بندرخشک و همچنین راه اندازی احتمالی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون می‌تواند به رونق اقتصادی استان و منطقه شتاب بیشتری دهد.

اهمیت و ضرورت احداث جاده نفت گنبدکاووس همواره مورد تاکید مسوولان راه و شهرسازی گلستان قرار دارد .

به عنوان نمونه خرداد ۹۵ ابراهیم مبارک‌قدم مدیرکل وقت راه و شهرسازی گلستان از تعریض جاده ترانزیتی شاهرود - آزادشهر - گنبدکاووس - مرز اینچه برون خبر داده و گفته بود که اجرای این طرح زیربنایی به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب و در قالب برنامه زمانی بلندمدت در چند نقطه به صورت همزمان انجام می‌شود.

در همین پیوند فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در گفت و گو با ایرنا احداث و تکمیل جاده ترانزیتی نفت را از مطالبات مردم و یکی از زیرساخت مهم توسعه‌ای این شهرستان دانست.

عبدالقدیر کریمی بابیان اینکه تکمیل این جاده ترانزیتی به طول تقریبی ۴۲ کیلومتر، مسیر گنبدکاووس به مرز و گمرک اینچه برون را حدود ۳۰ کیلومتر کوتاهتر می‌کند، افزود: موقعیت جغرافیایی و مرزی این شهرستان با ۱۴۵ کیلومتر مرز مشترک خاکی با ترکمنستان و فعالیت گمرک اینچه برون ضرورت تکمیل جاده نفت را دو چندان کرده است.

به گفته وی، پیگیری‌های لازم از سوی مسوولان شهرستانی و استانی و نیز نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی برای تخصیص اعتبارات ویژه تکمیل جاده نفت در حال انجام است.

همچنین نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بهبود تردد جاده‌ای، کاهش حوادث رانندگی و تلفات و خسارات جانی و مالی آن، صرفه جویی در مصرف سوخت، دسترسی آسان به میدان‌های گازی در حال اکتشاف، اتصال به کریدور زمینی شمال به جنوب و امکان جذب سرمایه‌گذاری بیشتر برای احداث واحدهای تولیدی از مهمترین مزایای تکمیل جاده نفت است.

امانقلیچ شادمهر افزود: هم اکنون عملیات زیرسازی جاده نفت از کیلومتر ۱۰ تا ۱۵ توسط راه و شهرسازی گلستان و از کیلومتر ۱۵ تا ۲۰ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان درحال انجام است.

وی افزود: مسیر ۴۲ کیلومتری جاده نفت، مسیری هموار و بیشتر اراضی منابع ملی است و آزادسازی مسیر و انجام اقدامات زیرسازی و آسفالت آن نسبت به راه‌های کوهستانی کم هزینه‌تر است بنابراین تکمیل این جاده باید مورد توجه و اهتمام متولیان قرار گیرد.

گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری