140 میلیارد ریال برای طرح‌های آبخیزداری  کردستان هزینه شده است


140 میلیارد ریال برای طرح‌های آبخیزداری  کردستان هزینه شده است

سنندج - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال در 11 زیرحوضه هشت شهرستان استان، 130 سازه آبخیزداری و آبخوانداری با 140 میلیارد ریال اعتبار اجرا شده است.

به گزارش ایرنا، سعدی نقشبندی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران کردستان اظهار داشت؛ این طرح‌ها در ۱۴۴ روستای استان اجرا و در مجموع بیش از هشت هزار خانوار از مزایای آن بهره‌مند شدند.

وی به افت آبهای زیرزمینی در دشت‌های شرقی استان اشاره کرد و گفت: سه طرح شاخص در روستاهای میهم، چمقلو و کریم‌آباد در شهرستان‌های قروه و دهگلان اجرا شده که در بدبینانه‌ترین حالت۲۰ میلیون مترمکعب آب به سفره‌های آب زیرزمینی این دشت‌ها تزریق می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: در هفت شهرستان استان با ۱۴ زیرحوضه عملیات مطالعه طرح‌های آبخیزداری با ۱۹ میلیارد ریال اعتبار در سطح ۲۱۱ هزار و ۵۷۵ هکتار آغاز شده است.

نقشبندی به اجرای پارک آبخیز کانی ماماتکه اشاره و تاکید کرد: طرح مطالعاتی این پارک پایان یافته و سال آینده در سطح ۶۶۴ هکتار به اجرا در می‌آید که اعتبا مورد نیاز آن ۵۰۰ میلیارد ریال است.

وی به شناسایی ۲۷ ذخیرگاه جنگلی با گونه‌های بی نظیر و فاقد آفت در استان اشاره کرد و گفت: این ذخیرگاهها یک‌هزار و ۱۹۹ هکتار وسعت دارد.

نقشبندی به کاهش آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان اشاره کرد و افزود: ۳۳ درصد از نظر تعداد فقرلت و ۵۰ درصد از نظر مساحت، شاهد کاهش آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

وی افزود: طرح کاداستر اراضی تا پایان فروردین سال ۱۴۰۰ در بیش از ۷۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طیعی استان اجرا می‌شود.

نقشبندی گفت: کردستان تا قبل از سال ۱۳۹۸ تنها ۲۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی طرح کاداستر داشت که امسال تا پایان بهمن ۵۵۰ هزار هکتار اجرا شده و تا پایان فروردین سال آینده به ببش از ۷۰۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

وی اجرای این طرح را در رفع تداخلات ارضی موثر دانست و افزود: اسناد تک برگ کاداستر شده دارای مختصات مکان مبنا بوده و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده است و روند اخذ سند ملی با سرعت در حال انجام است.

زراعت چوب در ۷۰۰ هکتار
نقشبندی با اشاره به اینکه بیشترین میزان قاچاق چوب در کردستان به درختان واقع در رویشگاه‌های کنار رودخانه‌ها اختصاص دارد، افزود: برای جلوگیری از قاچاق چوب طرح زراعت چوب در استان اجرایی شده است.

وی افزود: در این طرح بصورت مشارکتی و یا ۱۰۰درصدی نهال مورد نیاز تامین و در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که زمین و آب در اختیار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه بهره اقتصادی زراعت چوب با گندم آبی برابری می‌کند، اضافه کرد: امسال ۷۰۰ هزار هکتار زراعت چوب برای استان مصوب شده که نهال مورد نیاز برای ۵۰۰ هزار هکتار با مشارکت بخش خصوصی تامین و غرس شده است.
جشنواره رسانه و منابع طبیعی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به نقش موثر رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی به مردم درباره کارکردهای عرصه‌های طبیعی و لزوم حفاظت از آن اشاره کرد و گفت: به منظور توسعه فعالیتهای رسانه‌ای، جشنواره رسانه و منابع طبیعی سال آینده در کردستان برگزار می‌شود.

نقشبندی با بیان اینکه بدون فرهنگسازی مناسب نمی توان حافظ منابع طبیعی بود، افزود: نقش مشارکتی مردم در حفاطت از عرصه‌های طبیعی باید برجسته شده و حفاظت از آن به‌عنوان سرمایه عمومی تقویت شود.

از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان هستند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت