امام جمعه شاهرود: رشد فروشگاه‌های بزرگ کسبه‌های خُرد را نابود می‌کند


امام جمعه شاهرود: رشد فروشگاه‌های بزرگ کسبه‌های خُرد را نابود می‌کند

شاهرود – ایرنا – امام جمعه شاهرود با انتقاد از رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای در این شهرستان گفت: افزایش فروشگاه های زنجیره ای موجب نابودی کسبه خُرد می شود.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس امینی روز یکشنبه در نشست مشترک شورای فرهنگ عمومی و ستاد فریضتین شاهرود که به میزبانی فرماندهی انتظامی شهرستان برگزار شد، افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ ارتباطی به شهر ندارند و از شهرهای دیگر مدیریت می‌شوند و در مناسبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرستان‌ هم جایگاهی ندارند.

وی با بیان اینکه کسبه خرده پا و سنتی ستون فقرات اقتصاد شهر را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: این قشر زحمتکش در تمام روزهای سال در آیین های مختلف از جمله عزا و عروسی به مردم خدمت رسانی می‌کنند اما امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای که هیچ قرابتی با زیست بوم ندارند موجب ورشکستگی آنان شده اند.

امینی با اشاره به اینکه در موضوع همه گیری ویروس کرونا تمامی شهر پای کار آمده‌اند، ابراز داشت: این فروشگاه‌ ها معلوم نیست به دست چه کسانی اداره می‌شود و باید هر چه زودتر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان برای شناسنامه دار کردن این نوع از فروشگاه ها اقدام نماید.

رییس شورای فرهنگ عمومی شاهرود تصریح کرد: این کسبه شهر هستند که در تمام سال و در هر مناسبتی در کنار مردم و مسئولان حضور دارند و بار اقتصاد شهر را به دوش کشیده‌اند، انتظار این است که مسوولان شهرستان با مدیریتی مناسب در این حوزه از افزایش این نوع فروشگاه ها جلوگیری کنند.

وی بر تقویت کسبه، اقتصاد محلی و بومی شهرستان تاکید نمود و افزود: اداره صنعت، معدن و تجارت هم نباید از تخلفات فروشگاه‌ها و مغازه داران چشم پوشی کند و برخورد قاطع با متخلفان را در دستور کار قرار دهد.

۱۴ فرروشگاه زنجیره ای در شاهرود پرونده تخلف دارند

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شاهرود هم در این نشست با بیان اینکه روزانه ۲۵۰ ساعت نفر بازرسی در سطح شهرستان شاهرود از اصناف انجام می شود، گفت: طرح نظارت و بازرسی نوروز در این شهرستان از اوایل دیماه آغاز شده که با همکاری بسیجیان آموزش دیده و کارشناسان این اداره تا پایان فروردین ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

امیر بشیری به نظارت گلوگاهی در شبکه های توزیع اشاره کرد و افزود: در تامین کالاهای اساسی مشکلی در شهرستان نیست اما در نحوه توزیع با مشکلاتی روبرو هستیم.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شاهرود ادامه داد: طی بازرسی های انجام شده از ۲۴ فروشگاه زنجیره ای با احراز تخلف برای ۱۴ فروشگاه پرونده تشکیل شد.

وی از نگهداری ۱۰۰ تُن سیب و ۱۹۰ تُن پرتقال در انبار ویژه شهرستان شاهرود برای تامین میوه عید خبر داد و اظهار داشت: این میوه ها از ۲۵ اسفندماه در غرفه هایی که در سطح شهر و روستاها به طور متوازن ایجاد شده به فروش خواهد رسید.

هشت بیمار مشکوک به کرونا انگلیسی در شاهرود و میامی آزمایش دادند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هم در این نشست با بیان اینکه بیمار مشکوک به کرونای انگلیسی در شاهرود ثبت نشده است، گفت: هشت مورد بیمار مشکوک به بیماری کرونای انگلیسی در شاهرود نمونه‌گیری و برای تعیین وضعیت به تهران ارسال گردید که در نتیجه تست‌ چهارتن از این افراد منفی شده و پاسخ چهار مورد دیگر هنوز نیامده است.

احسان بینش با بیان اینکه موج سوم بیماری کرونا در آبان ماه وارد شهرستان‌های شاهرود و میامی شد، افزود: تعداد بیماران بستری در آن زمان به ۲۹۳ تن رسیده بود.

وی با بیان اینکه در این موج روزانه تعداد بستری به ۵۵ تن رسیده بود، تصریح کرد: با همکاری مردم و همکاران و اجرای طرح‌هایی مانند طرح شهید سلیمانی در کنار افزایش تست‌ها، توانستیم به سرعت به وضعیت زرد بازگردیم، اما با بازگشایی‌ها و برگزاری آیین های مختلف مجدداً شیوع ویروس کرونا افزایش یافت و شاهرود در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

بینش با اشاره به اینکه در اوایل بهمن ماه شاهد افزایش تعداد بیماران بستری از ۳۷ مورد به ۸۰ مورد در شبانه روز بودیم، ابراز داشت: در این مرحله نیز با تست گیری، شناسایی، رهگیری و قرنطینه افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ توانستیم شرایط را به خوبی مدیریت کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به کاهش فوتی‌های کرونا در شاهرود و میامی اشاره کرد و گفت: هم اکنون هر ۲ تا سه روز یک فوتی بر اثر ابتلا به این بیماری در شاهرود ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز دستورالعملی برای سفرهای نوروزی برای این دانشگاه ارسال نشده است، تصریح کرد: حضور در مراکز تجمعی به صلاح نیست و می‌تواند به شیوع هر چه بیشتراین بیماری کمک کند و هر قدر میزان سفرها محدودتر شود، بهتر است.

رضا مهدیان رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود هم در این نشست با بیان اینکه امسال ۱۱ نشست شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، گفت: این نشست ها ۳۳ مصوبه داشت که ۹۸ درصد از آن اجرایی شد.

وی ادامه داد: محورهای این نشست ها، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، اخلاق عمومی ، زنان و خانواده، بهداشت سلامت و نشاط اجتماعی، آسیب های اجتماعی، دین و فرهنگ، تقویت روحیه ملی، جوانان و ظرفیت آنان، محیط زیست ، فضای مجازی و جهش تولید بود.

مهدیان دستورات نشست ها را بر محور مناسبت های ملی و مذهبی عنوان کرد و افزود: سبک زندگی ایرنی- اسلامی، عفاف و حجاب، گسترش اخلاق در جامعه، خودباوری و اعتماد به نفس ، استفاده از فضای مجازی در پیشبرد اهداف، انضباط اجتماعی، افزایش نشاط اجتماعی، امید به آینده و موضوع سلامت شهروندان از دیگر محورهای نشست سالیانه شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود بود.

در این نشست مسایل و مشکلاتی از جمله اقدامات پیشگیرانه چهارشنبه سوری، گردشگری و بومگردی، تنظیم بازار شب عید، وضعیت شهرستان در خصوص همه گیری ویروس کرونا و سفرهای نوروزی، کنگره بزرگداشت آیت الله شاهرودی، ارائه تقویم پیشنهادی شورای فرهنگ عمومی و ستاد فریضتین برای سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت و گزارش سالیانه شورای فرهنگ عمومی ارائه گردید.

همچنین از عاطفه عبداللهیان صاحب مقام اول بخش اجرا در چهارمین جشنواره بین‌المللی ستاره‌های صحنه تقدیر شد . این رویداد با حضور هنرمندان ۲۸ استان ایران و ۱۶ کشور جهان به میزبانی استان کرمان برگزار شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند