مدرسه دارالفنون می‌تواند به هنرستان هنرهای سنتی تبدیل شود


مدرسه دارالفنون می‌تواند به هنرستان هنرهای سنتی تبدیل شود

وزیر میراث فرهنگی گفت: برخی از مدارس وزارت آموزش و پرورش مانند مدرسه دارالفنون یک ظرفیت بسیار خوب برای ایجاد هنرستان هنرهای سنتی است.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اصغر مونسان در نشست «گفت‌وگوی هفته» در محل وزارت آموزش و پرورش که با حضور محسن حاجی‌میرزایی وزیر این دستگاه برگزار شد، گفت: یکی از موضوعاتی که از سال گذشته به‌منظور صیانت هرچه بهتر از آثار و ابنیه فرهنگی‌تاریخی به آن ورود پیدا کردیم، طرح میراثبانان افتخاری است. این طرح البته به‌دلیل حساسیت‌هایی که دارد با ملاحظاتی در دستور کار است و صدور کارت میراثبان افتخاری تنها برای تعدادی از افراد شناخته شده انجام شد، با این حال به‌نظر می‌رسد از ظرفیت‌های دانش‌آموزان در این طرح می‌توان استفاده کرد.

او در این نشست که معاونان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند و مدیران کل آموزش و پرورش ۳۱ استان کشور و ۷۶۰ رئیس آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌های مختلف نیز به‌صورت ویدئوکنفرانسی مشارکت داشتند، بیان کرد: اقدامات مشترکی بین این وزارتخانه و وزارت آموزش و پرورش می‌تواند انجام شود که اجرای صحیح آن‌ها به موفقیت هرچه بیشتر دو دستگاه کمک خواهد کرد. همچنین با توجه به گستردگی و پراکندگی آثار و بناهای تاریخی در کشور و بودجه اندک برای نگهداری از آن‌ها، نیازمند همکاری‌های عموم مردم و سایر دستگاه‌ها هستیم. بر اساس بودجه‌ای که برای صیانت از آثار تاریخی به ما تعلق گرفته سرانه نگهداری و پاسداشت هر اثر حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان است که بسیار ناچیز است. از این‌رو باید برای نگهداری هرچه بهتر از آثار فرهنگی‌تاریخی از ظرفیت‌های موجود در سایر بخش‌ها استفاده کرد.

او در ادامه به برخی از ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: برخی از مدارس و اماکن وزارت آموزش و پرورش ظرفیت‌های خوبی هستند که باید از آن‌ها استفاده کرد به‌عنوان مثال مدرسه دارالفنون یک ظرفیت بسیار خوب برای ایجاد هنرستان هنرهای سنتی است. با ایجاد هنرستان‌های صنایع‌دستی می‌توان نیروهای ماهر برای این حوزه تربیت کرد که به تولید و فروش صنایع‌دستی کمک کند. در کنار هنرستان‌های صنایع‌دستی، احداث هنرستان‌های مرمت آثار تاریخی نیز ایده خوبی است و می‌تواند به تقویت همکاری‌های دو دستگاه کمک کند.

محدودیتی برای صدور مجوز موزه علوم و فنون نداریم

او در ادامه با اشاره به اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با موزه‌ها، اضافه کرد: بازدید دانش‌آموزان از موزه‌ها باید تقویت شود، اکنون بازدید دانش‌آموزان رایگان است. ضمن اینکه ایجاد موزه‌های علوم و فنون نیز می‌تواند به شناخت هرچه بیشتر دانش‌آموزان با مفاهیم حوزه میراث‌فرهنگی کمک کند. در این خصوص هیچ محدودیتی برای صدور مجوز نداریم.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: توسعه آموزش‌های مهارتی، تجهیز و غنی‌سازی فضاهای فرهنگی، تقویت حوزه گردشگری به‌عنوان عنصر مهم یادگیری، تأمین فرصت برای دانشجو و معلمان با مفاهیم میراث‌فرهنگی، برگزاری دوره‌های تخصصی، تقویت آموزش‌های صنایع‌دستی، مشارکت در راه‌اندازی هنرستان‌های تخصصی و … می‌تواند از جمله اقدامات مشترک بین این دو دستگاه باشد.

او در این نشست با اشاره به مطالب ارائه شده، از تشکیل کارگروه برای احصای محورهای گفت‌وگو در این نشست خبر داد و خاطرنشان کرد: مطالب ارائه شده در این نشست تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ جمع‌بندی نهایی خواهد شد و در قالب یک تفاهم‌نامه همکاری به امضای وزرای دو دستگاه خواهد رسید.


به‌گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اصغر مونسان در نشست «گفت‌وگوی هفته» در محل وزارت آموزش و پرورش که با حضور محسن حاجی‌میرزایی وزیر این دستگاه برگزار شد، گفت: یکی از موضوعاتی که از سال گذشته به‌منظور صیانت هرچه بهتر از آثار و ابنیه فرهنگی‌تاریخی به آن ورود پیدا کردیم، طرح میراثبانان افتخاری است. این طرح البته به‌دلیل حساسیت‌هایی که دارد با ملاحظاتی در دستور کار است و صدور کارت میراثبان افتخاری تنها برای تعدادی از افراد شناخته شده انجام شد، با این حال به‌نظر می‌رسد از ظرفیت‌های دانش‌آموزان در این طرح می‌توان استفاده کرد.

او در این نشست که معاونان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند و مدیران کل آموزش و پرورش ۳۱ استان کشور و ۷۶۰ رئیس آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌های مختلف نیز به‌صورت ویدئوکنفرانسی مشارکت داشتند، بیان کرد: اقدامات مشترکی بین این وزارتخانه و وزارت آموزش و پرورش می‌تواند انجام شود که اجرای صحیح آن‌ها به موفقیت هرچه بیشتر دو دستگاه کمک خواهد کرد. همچنین با توجه به گستردگی و پراکندگی آثار و بناهای تاریخی در کشور و بودجه اندک برای نگهداری از آن‌ها، نیازمند همکاری‌های عموم مردم و سایر دستگاه‌ها هستیم. بر اساس بودجه‌ای که برای صیانت از آثار تاریخی به ما تعلق گرفته سرانه نگهداری و پاسداشت هر اثر حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان است که بسیار ناچیز است. از این‌رو باید برای نگهداری هرچه بهتر از آثار فرهنگی‌تاریخی از ظرفیت‌های موجود در سایر بخش‌ها استفاده کرد.

او در ادامه به برخی از ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: برخی از مدارس و اماکن وزارت آموزش و پرورش ظرفیت‌های خوبی هستند که باید از آن‌ها استفاده کرد به‌عنوان مثال مدرسه دارالفنون یک ظرفیت بسیار خوب برای ایجاد هنرستان هنرهای سنتی است. با ایجاد هنرستان‌های صنایع‌دستی می‌توان نیروهای ماهر برای این حوزه تربیت کرد که به تولید و فروش صنایع‌دستی کمک کند. در کنار هنرستان‌های صنایع‌دستی، احداث هنرستان‌های مرمت آثار تاریخی نیز ایده خوبی است و می‌تواند به تقویت همکاری‌های دو دستگاه کمک کند.

محدودیتی برای صدور مجوز موزه علوم و فنون نداریم

او در ادامه با اشاره به اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با موزه‌ها، اضافه کرد: بازدید دانش‌آموزان از موزه‌ها باید تقویت شود، اکنون بازدید دانش‌آموزان رایگان است. ضمن اینکه ایجاد موزه‌های علوم و فنون نیز می‌تواند به شناخت هرچه بیشتر دانش‌آموزان با مفاهیم حوزه میراث‌فرهنگی کمک کند. در این خصوص هیچ محدودیتی برای صدور مجوز نداریم.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: توسعه آموزش‌های مهارتی، تجهیز و غنی‌سازی فضاهای فرهنگی، تقویت حوزه گردشگری به‌عنوان عنصر مهم یادگیری، تأمین فرصت برای دانشجو و معلمان با مفاهیم میراث‌فرهنگی، برگزاری دوره‌های تخصصی، تقویت آموزش‌های صنایع‌دستی، مشارکت در راه‌اندازی هنرستان‌های تخصصی و … می‌تواند از جمله اقدامات مشترک بین این دو دستگاه باشد.

او در این نشست با اشاره به مطالب ارائه شده، از تشکیل کارگروه برای احصای محورهای گفت‌وگو در این نشست خبر داد و خاطرنشان کرد: مطالب ارائه شده در این نشست تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ جمع‌بندی نهایی خواهد شد و در قالب یک تفاهم‌نامه همکاری به امضای وزرای دو دستگاه خواهد رسید.

کد خبر 5164047

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز