رتبه 4 آذربایجان شرقی در بهره برداری و استخراج معادن/عزم دولت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام


رتبه 4 آذربایجان شرقی در بهره برداری و استخراج معادن/عزم دولت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه جزو استان‌های با ذخایر معدنی خیلی خوب هستیم و بالاترین ذخایر معدنی را داریم، گفت: هشت و نیم میلیارد تن ذخایر معدنی داریم، اما از لحاظ بهره برداری و استخراج رتبه چهارم کشور را داریم و در این رابطه دیر شروع به کار کرده‌ایم.

داوود بهبودی امروز 17 اسفند ماه در نشستی با اصحاب رسانه استان، با بیان اینکه از سهم استان از لحاظ مساحت سرزمینی 2.8 درصد است، اضافه کرد: آذربایجان شرقی از نظر نعمت‌های خدادادی جنگلی نیز مناطق جنگلی کمتری داشته و دراین رابطه رتبه 20 کشور را داریم؛ اما مناطق حفاظت شده‌ی محیط زیستی زیادی داریم و شش درصد استان شامل مناطق حفاظت شده بوده و در این خصوص رتبه چهارم کشور را داریم.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ جمعیتی نیز با حدود چهار میلیون جمعیت، رتبه ششم جمعیتی کشور را داریم، بیان کرد: نرخ بیکاری در استان نیز معمولا از میانگین کشوری کمتر است که بخشی از آن به فرهنگ کار مردم، فعال بودن بخش خصوصی و مهاجرت مربوط است.

وی با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری سالانه استان طی یک الی دو سال اخیر در محدوده ۹ الی ۱۰ درصد بوده است، افزود: در موضوع احداث پروژه‌ها نیز باید توجه کنیم که ضمن نیازهای توسعه‌ای و کالبدی، احداث پروژه باید به تناسب میزان ظرفیت مالی و اجرایی‌مان باشد.

عزم دولت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام

بهبودی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم از معدود دولت‌هایی است که همت خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گذاشت، گفت: حتی در سفرهای رییس جمهور هم همیشه تاکید بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بوده است، البته در مواردی که سرمایه گذاری خصوصی یا مشارکتی مطرح بود، در این شرایط پروژه‌های جدید شروع شده است.

وی ادامه داد: طی دولت تدبیر و امید و به ویژه در دولت دوزادهم با محدودیت شدید منابع به خاطر تحریم و محدودیت فروش نفت مواجه بودیم که قدرت مالی دولت را کاهش داد که در این میان، نقدینگی حاصل از فروش اسناد خزانه اسلامی به کمک پروژه‌های عمرانی آمد.

وی در ادامه به بخشی از پروژه‌های در حال اجرا و تمام شده در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: پروژه سد خداآفرین به پایان رسیده اما پایاب سد هنوز باقی مانده که باید در راستای تکمیل آن اقدام شود؛ همچنین آزادراه تبریز-سهند نیز از جمله پروژه‌هایی بود که در این دولت به اتمام رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در این رابطه اضافه کرد: بیمارستان خیرساز مردانی آذر در مرحله تجهیز قرار دارد و طرح توسعه بیمارستان الزهرا نیز به اتمام رسید؛ خط راه آهن نیز به بستان آباد رسید و تلاش می‌شود تا پایان دولت به ایستگاه خاوران برسد و همچنین تلاش می‌شود مدول دوم تصفیه خانه نیز تا ماه‌های آینده به اتمام برسد.

وی با اشاره به اینکه دو شهرک صنعتی خصوصی نیز در حاشیه تبریز با حمایت دولت احداث می‌شود که دارای پیشرفت خوبی هستند، افزود: بخش گردشگری نیز شتاب خوبی گرفته بود که شیوع کرونا، سرمایه گذاری و گردش مالی این حوزه را دچار مشکل کرد، اما مجموعه اقداماتی که عمدتا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، بخشی به پایان رسیده و بخشی هم در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه در دریاچه ارومیه نیز اقدامات خوبی توسط دولت انجام شد، اظهار کرد: تلاش می‌شود تا فازهای انتقال آب زاب هم به بهره برداری کامل برسد؛ بارندگی‌ها نیز طی سال‌های گذشته مساعدتر بود و دریاچه توانست خود را تثبیت کند.

به گزارش ایسنا، بهبودی در ادامه افزود: در بخش آموزش و پوشش تحصیلی نیز اقدامات خوبی انجام شده و پوشش تحصیلی در هر سه مقطع ارتقا پیدا کرده است.

نرخ جمعیت شاغل در استان، یک میلیون و 230 هزار نفر است

وی با بیان اینکه نرخ جمعیت شاغل در استان، حدود یک میلیون و 230 هزار نفر است، اضافه کرد: برای اجرایی کردن الزامات سند آمایش و اسناد برنامه‌ای نیز باید این اسناد را تبدیل به مطالبه کنیم و افکار عمومی را همراه کرده و به اجماع برسانیم، چراکه این امر در عملیاتی کردن سند آمایش بسیار مهم است و این سند به طور عملیاتی از سال ۱۴۰۰ در استان اجرایی می‌شود.

وی، امتداد راه آهن تا ایستگاه خاوران، انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه، اتمام پایاب سد خداآفرین، اتمام بیمارستان مردانی آذر و... را از جمله پروژه‌های مهمی دانست که تا پایان دولت تکمیل و به افتتاح می‌رسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خاطرنشان کرد: در جذب سرمایه گذار نیز حسب گزارش‌های وزارت دارایی طی سنوات مختلف، جزو استان‌هایی هستیم که هم استقبال از سرمایه گذاری و هم جذب منابع شرایط مساعدتری دارد، اما چالش‌هایی مثل تحریم و... نیز گاه فرآیندها را دچار اختلال می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه وضعیت فضای کسب و کار یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تحرک اقتصادی است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ بر حسب برخی تحلیل‌ها وضعیت رضایت بخشی در این رابطه نداشتیم اما به همت استانداری ومتولیان امر، طی سال ۹۸ تلاش‌هایی شد و رتبه استان در برخی مقاطع حتی به رتبه ۱.۲ نیز ارتقا پیدا کرد؛ در حال حاضر وضعیت فضای کسب و کار استان در بین استان‌ها در رتبه ۸ تا ۱۰ قرار دارد.

بهبودی اضافه کرد: در حال حاضر در استان حدود ۲۷۰۰ پروژه را مدیریت می‌کنیم که ۱۲۰۰ پروژه مثل پروژه‌های راهداری، محیط بانی و... به صورت مستمر است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای سال 1400 در استان، به میزان ۵۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی درآمدی داریم و انتظار می‌رود که در سال آینده نزدیک 4500میلیارد تومان مالیات وصول کنیم، یادآور شد: نزدیک 700 میلیارد تومان هم شامل سایر درآمدها خواهد شود.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داریم که در سال 1400، دولت در استان ۱۶ هزار میلیارد تومان پول (اعم از اعتبارات ملی و استانی) خرج کند، افزود: درحقیقت دولت سه برابر آنچه که مالیات وصول می‌کنیم، منابع وارد استان می‌کند، البته در سنوات گذشته نیز همین‌گونه بوده است.

رتبه 7 استان از نظر درآمد و هزینه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در ادامه خاطرنشان کرد: از نظر درآمد و هزینه نیز به طور میانگین بین استان‌ها رتبه هفتم را داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در برخی عرصه‌ها دیر شروع کردیم که از جمله آن، عرصه دانش بنیان است، گفت: البته الان سرعت حرکت استان در حوزه مباحث دانش بنیان خوب بوده اما هنوز هم با جایگاه برخی استان‌ها مثل اصفهان و... فاصله داریم؛ به عنوان یک کارشناس احساس می‌کنم هم اکنون سهم استان از عرصه دانش بنیان حدود دو و نیم درصد است که باید به سهم 10 درصدی برسد.

بهبودی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه نرخ تورم در استان ما نوسانی است و گاه از میانگین کشوری پایین‌تر و گاه بالاتر است، اضافه کرد: از سال ۹۷ تاکنون میانگین تورم استانی در هر سه نوع "ماهانه، فصلی و سالانه" از میانگین کشوری بالاتر بوده و نرخ تورم در استان حدود دو درصد در سال نسبت به میانگین کشوری بیشتر است که این امر نیز به سبد مصرفی مردم استان مربوط است.

وی با اشاره به میزان عملیاتی شدن سند تدبیر توسعه استان نیز گفت: پرونده سند تدبیر توسعه اول که در سال 98 دنبال شد، با حدود 70 درصد عملکرد و پیشرفت بسته شد؛ سند تدبیر توسعه دوم نیز که از سال 98 آغاز شده، در اواسط سال حدود 40 درصد پیشرفت داشته است، اما تلاش می‌کنیم طی فرودین و اردیبهشت سال 1400 میزان پیشرفت آن را به طور رسمی اعلام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معدن یکی از محورهای توسعه است، گفت: در دنیا طی ۷۰ سال اخیر هیچ کشوری را نمی‌توان یافت که صرفا به خاطر وفور منابع طبیعی توسعه پیدا کرده باشد؛ منابع طبیعی و معدنی فرصت خوبی است، اما برای توسعه کافی نیست و الزاماتی دارد که باید همگی در کنار هم به کار گرفته شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا